Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor: Ron Dennis, část první

Rozhovor: Ron Dennis, část první

První část rozhovoru se šéfem McLarenu.

Když se Ron Dennis v roce 1980 poprvé postavil do čela McLarenu, tým byl uprostřed krize. Závod nevyhrál od roku 1977 a právě měl za sebou sezónu, během níž se ani jedinkrát nedostal na stupně vítězů. Když skočíme zpět do roku 2014, vidíme Dennise v podobné pozici. V rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 prozradil, co ho motivovalo k návratu. Tohle je první část delšího rozhovoru:

Co bylo tou pověstnou poslední kapkou, po které jste se vrátili na post generálního ředitele McLaren Group?

To rozhodnutí bylo především osobního charakteru. Dokážu pochopit, proč lidé mé rozhodnutí interpretují různými způsoby, ale skutečný bod zlomu přišel, když jsem začal během mého volného času zkoušet všechny ty věci, které si tak chválí moji přátelé. Měl jsem dostatek času hrát golf, chodit na ryby či jachtařit, ale všechny tyto věci mě bavily dohromady tak dva měsíce. Dva měsíce stačily na to, abych si uvědomil, že toužím jedině po tom, abych mohl znovu pracovat. Užívám si práci, užívám si Formuli 1 a cítím, že tu mám ještě nějaké nevyřízené účty. Potřebuju zajistit budoucnost McLaren Group.

Z ústraní jste sledovali, jak to s týmem jde z kopce. Jaké to bylo?

Samozřejmě, že velmi bolestivé. Pokud někomu předáte výkonné pravomoci, ale požadované výsledky se nedostaví, musíte obviňovat sami sebe, protože jste udělali nesprávné rozhodnutí. Nakonec jsem měl silný pocit, že potřebujeme změnit kurz a z týmu odstranit cokoliv, co není stoprocentně zaměřené na dosahování jeho cílů. V týmu bylo příliš mnoho lidí, kteří se rozptylovali jinými aktivitami.

Můžete shrnout hlavní příčiny neúspěchů?

Z minulosti se můžeme poučit, ale na druhé straně nechceme ztratit příliš mnoho času tím, že se budeme hrabat v minulosti. Formule 1 akceptuje pouze stoprocentní výkony každého člena týmu a já jsem měl pocit, že prostředí v týmu ani v jeho okolí nebylo prostředím, kde by se mohla rodit vítězství. Takže musela přijít velká změna.

Bernie Ecclestone řekl, že se mu ulevilo, když jste se vrátili, protože po vašem odchodu se týmu přestalo dařit.

Ha! Ale já jsem přece neodešel. Za tři roky jsem vybudoval automobilovou společnost a věnoval jsem se i jiným aktivitám v rámci McLaren Group. A věnoval jsem se i sobě - zbavil jsem se stresu. Kdyby byl tým úspěšný, dostal bych se do jednoduché situace, protože bych se mohl soustředit na jiné věci a užívat si život. Takže považuji Bernieho komentáře za zábavné, ale určitě ne přesné!

 

Pan Ecclestone je ale rád, že jste se vrátili a to přesto, že jste v minulosti svedli několik bitev. Co by se z toho dalo vyčíst?

 

Navzájem se respektujeme. Úspěšní muži jsou často označováni jako alfa-samci. A alfa-samci mají často spory, protože mají vyhraněné názory a často jsou skálopevně přesvědčeni, že jejich způsob je ten jediný správný. Ale já, Bernie, Luca i Frank už máme za sebou dlouhou společnou cestu a vzájemně se respektujeme.

Asi by nebylo správné říci, že váš návrat během zimních měsíců ovlivnil současnou rychlost vozu. Přišel vzestupný trend příliš pozdě na to, aby zachránil pozici Martina Whitmarshe?

Když se podíváte na závodní vůz, stačí, aby měl méně přítlaku na předním křídle, špatné pružení a špatné brzdy a výsledkem je, že vůz jako celek není konkurenceschopný. A stejně je to s firmami. Ne vždy jsou nutné radikální změny, občas potřebují jen trochu vyladit. Takže těžko říct, na čem všem se odrazila práce, kterou dělám od 16. ledna.

Ale jedna věc je jistá - mnoho lidí ve společnosti nevědělo kde je sever. Neměli správný směr. Hodně času teď trávím řešením tohohle problému. Ukazuji lidem kterým směrem je sever a bráním zbytečnému plýtvání energií. A pokud se lidé ubírají různými směry, pak je to plýtvání energií.

Například pokud máte vůz, který na soupeře ztrácí kvůli přítlaku, stanovíte, že se má tým zaměřit na přítlak, i když si to samozřejmě vyžaduje určitý čas. Také si můžete vybrat nejlepší lidi, kteří dosáhnou cíle v nejkratším čase. Možná si řeknete, že jsme jen závodní tým. Jenže to pro nás znamená 600 lidí, kteří musí táhnout jedním směrem. O tom je management.