Grand magazín 15/2014 (18. července – 6. srpna)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Po červencových testech vozu Nissan GT-R na okruhu Brands Hatch a Silverstone byly 18. července odhaleny další podrobnosti o chystaném nasazení vozu týmem Comtech. Britský tým se ve spolupráci se stájí Virtuosi se stane druhým zástupcem vyslaným úpravcem (JRM) do bojů na předních příčkách v různých šampionátech v Evropě a na Blízkém Východě. Zmíněny byly obě série společnosti SRO anebo GT Open. Během testů dostali příležitost mladí jezdci Antunes, Martsenko, Varhaug, Dolby a Venter. Po účasti ve dvou letošních podnicích BSS (zatím oznámen pouze Zolder) je v příštím roce předpokládaná účast v celé sezoně ve zmiňovaných sériích.
V Goodwoodu představený McLaren 650S GT3 má za sebou prvních 1 100 testovacích kilometrů na okruzích Snetterton a Silverstone. Dle informací z 18. července budou následovat další testy koncem srpna, které odstartují rozsáhlý zkušební program nového vozu.
V předchozích třech letech působil v několika sériích (GT Open, BES, belgické mistrovství) tým GPR Racing s vozy Aston Martin. Ústup ze závodní scény následoval po únorovém zatčení jeho vedoucího Giuseppe Sperlingy. V kamionu 62letého Belgičana nalezla britská policie 28 kg kokainu a kilogram heroinu v odhadované hodnotě pěti milionů euro. Dle zprávy z 20. července byl v polovině července bývalý šéf belgické stáje odsouzen k patnácti letům v britském vězení. Již po zatčení Sperlingy stáj s novým vedením a názvem (Brussels Racing) pokračovala v domácím mistrovství, z plánované účasti v 24 hodin ve Spa nakonec sešlo.
Dne 23. července byl oznámen nový termín závěrečného podniku International GT Open. Závod v Barceloně se uskuteční ve dnech 1. - 2 . listopadu místo původního termínu v polovině října.
Na výroční konferenci pořádané 25. července během podniku 24 hodin ve Spa hovořil vedoucí SRO Stéphane Ratel o plánech jeho společnosti. Představen byl úplný kalendář vytrvalostí BES a státy, jejichž okruhy mohou být v sedmidílném kalendáři série krátkých závodů BSS. Upravený systém bonusů za úspěch bude nově i ve vytrvalostních závodech, v plné výši z něj budou čerpat pouze účastníci celého mistrovství BGTS. Ratel rovněž zmínil své nápady ohledně Světového poháru FIA GT3 anebo chystané minisérii pro exkluzivní sportovní vozy Ultracar Sports Club. Více o konferenci naleznete Zde.
Foto: Tomáš Krejčík
Stéphane Ratel během výroční tiskové konference na okruhu ve Spa.
V rozhovoru pro portál Endurance –Info zveřejněném 29. července se vedoucí Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ulrich, vyjádřil k plánům sportovního oddělení německého výrobce. Vysvětlil postoj Audi, které chce prodávat vozy GT3, zatímco třída GTE je kvůli vysokým nákladům nezajímá. Nový vůz v úpravě pro GT3 bude představen spolu se silniční verzí, k čemuž má dojít koncem roku 2015.
V lednu zastavený projekt vozu Corvette C7 v úpravě pro GT3 se dle zprávy z 25. července znovu probouzí k životu. První testy na okruhu se mají uskutečnit až v příštím roce, první zákazníci se s novým modelem budou moci zúčastnit sezóny 2016.
Když Ratel zmiňoval na setkání ve Spa nárůst počtu účastníků série krátkých závodů BSS na 24 -26 vozů, po zprávě z 5. srpna získává konkrétnější podobu. Na vystoupení před domácím publikem v Zolderu se chystá tým Boutsen Ginion, který s vozy mclaren soutěží ve vytrvalostním sérii SRO. V plánu je rovněž účast v závěrečném podniku v Baku, otazník zůstává pouze nad počtem nasazených vozů.
Další zájemce o přestavbu vozu pro třídu GT3 byl zmíněn 5. srpna. Základem má být vůz AC Cobra MK VI GTS, jenž je nyní vybaven vidlicovými osmiválci o objemu 6,2 litru (647 koní a 820 Nm při 3 800 ot/min) anebo 5,5 litru.
První oznámení následující sezony
V dozvucích nedávno skončeného 66. ročníku 24 hodin ve Spa se mohlo ztratit oznámení australské stáje Erebus, která se chce dle informace z 29. července zúčastnit příštího ročníku. Australané by mohli nasadit vůz Mercedes SLS, s nímž bojují v domácí sérii anebo při závodě 12 hodin v Bathurstu. Letos sbírali zkušenosti pilot Richard Muscat, inženýr a dva mechanici u týmu Black Falcon.
Odvážní nejsou jen u protinožců, ale též v zemi galského kohouta. Tým Sofrev ASP, jenž je pravidelným účastníkem BES v kategorii smíšených anebo amatérských posádek, pomýšlí dle zprávy z 30. července nasadit vůz v BES v hlavní kategorii s profesionální posádkou.
Vytrvalostní BES zřejmě čeká pozice na výsluní také v následující sezóně, neboť po účasti v sérii touží americký tým DragonSpeed. Stáj z Floridy nyní působící v Pirelli World Challenge hodlá dle oznámení ze 4. srpna nasazovat Ferrari 458. Případný nákup anebo pronájem druhého vozu závisí na uvedení nového modelu Ferrari GT3 do roku 2016.
Výsledkový servis
Blancpain Endurance (4/5); BGTS (7/12), 24 hodin ve Spa
Celkem 61 vozů (18 profesionálních, 31 smíšených a 12 amatérských sestav) se objevilo na startu slavné belgické 24 hodinovky. Na účastníky nyní čekalo nezvykle milosrdné počasí bez typických přeháněk a dešťů. Po spořádaném startu odstartovala řetěz dramatických událostí havárie Maleeva Raidillonu po hodině a půl.
Po prvním výjezdu bezpečnostního vozidla následoval sled dalších neutralizací závodu a vozidla odtahové služby nestíhala odvážet vraky vozů z dalších havárií. Šílený průběh závodu skončil až po hodinovém zastavení závodu kvůli nutnému zásahu zdravotnického vrtulníku po další vážné nehodě.
Po novém startu v půl jedenácté již bylo k vidění více závodění a méně havárií. Třešničkou na dortu pak byl závěrečný těsný souboj o triumf, v němž o pouhých sedm vteřin podlehla dlouho vedoucí posádka Werner/Luhr/Palttala z týmu Marc VDS tlaku rivalů ze stáje WRT ve složení Rast/Vanthoor/Winkelhock.
Výsledky závodu naleznete Zde. Tento odkaz (Zde) vede na kapitolu z představení závodu, v níž je seznam vydaných článků věnovaných tomuto ročníku. Součástí kapitoly jsou zvlášť tiskové zprávy české stáje ISR a pilota Filipa Salaquardy.
Foto: Tomáš Krejčík
Velmi nezvyklý obrázek z letošního závodu. Dvěma bezpečnostními vozy rozdělené pole se na celou hodinu zastavilo. První skupina stála na cílové rovince, druhá v klesání k zatáčce Pouhon.
International GT Open (5/8), Silverstone
Před domácím publikem se objevil hostující TF Sport (č. 8, SGT, Aston Martin), který doplnil pět stálých účastníků této třídy. V kategorii GTS se utkalo celkem devět zájemců.
70´´ závod
Turner, který byl jedním z pilotů příležitostného účastníka, si vybojoval pro první závod pole position. To si zkušeně pohlídal na rozdíl od Campanica (č. 58, GTS, Novadriver, Audi), jenž s ním sdílel první řadu. Portugalec se velmi rychle propadl na sedmou příčku, kde se jeho propad zastavil.
V nejnovější části okruhu, technické části pojmenované Arena nebyla nouze o kontaktní souboje. Mavlanov (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari) zde roztočil Monterminiho (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari), který se propadl o 12. míst až na 14. příčku. Podobně dopadla strkanice Aicarta (č. 61, GTS, SMP Racing) se Souletem (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette) poté, co Belgičan zdolal španělského jezdce ve ferrari. Tentokráte následoval trest průjezdu boxovou uličkou.
Problémy favoritů umožnily dostat se na senzační třetí místo Reterovi (č. 99, GTS, V8 Racing, Corvette). Jenže přišel defekt levé přední pneumatiky a holandský amatér se z bronzové příčky rychle poroučel.
Ještě před vystřídáním dokázal Montermini (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari) v Areně postrčil Camathiase (č. 13, GTS, Autorlando, Porsche). Manévr se obešel bez trestu, který naopak dostal zdánlivě bez příčiny Zampieri střídající Mavlanov (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari). Jenže Itala ve službách ruské stáje potkal defekt pravé zadní pneumatiky, po němž opustil čtvrtou příčku a odstavil vůz na rovince Hangar Straight.
Následoval váhavý výjezd bezpečnostního vozidla, po němž přišel o více jak dvacet vteřin náskoku Fannin (č. 8, SGT, TF Sport, Aston Martin). Britský mladík si po novém startu svoje vedení uhájil, k čemuž mu mj. dopomohlo za ním jedoucí porsche s kolem ztráty.
Pořadí na čele se do protnutí cílové čáry v 32. kole již nezměnilo. Za domácím jezdcem bylo rušněji, když osmý Schiro (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari) skončil v posledním kole anebo Roda (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari) přišel o tři místa, ale také vedoucí pozici ve třídě GTS.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
D.Turner/J.Fannin | TF Racing |
AM
|
1:11:56.297
|
2.
|
SGT
|
M.Soulet/F.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 8.039
|
3.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 8.889
|
4.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 9.437
|
5.
|
SGT
|
A.Hamilton/I.Tutumlu | Selleslagh |
C2
|
+ 12.026
|
6.
|
GTS
|
P.Ruberti/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 12.116
|
7.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 13.496
|
8.
|
GTS
|
J.M.P.Aicart/J.Vinyes | SMP Racing |
F
|
+ 15.857
|
9.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 19.177
|
10.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
+ 1 kolo
|
11.
|
GTS
|
I.Jacoma/A.Pan | Ebimotors |
P
|
+ 1 kolo
|
12.
|
GTS
|
S.Gatusso/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 4 kola
|
13.
|
GTS
|
D.Retera/D.Keilwitz | V8 Racing |
C
|
+ 8 kol
|
14.
|
SGT
|
R.Mavlanov/D.Zampieri | SMP Racing |
F
|
+ 10 kol
|
15.
|
GTS
|
A.Sicart/A.Barba | Ombra |
F
|
+ 10 kol
|
60´´ závod
Druhý závod odstartoval havárií jednoho z favoritů, když odražený Keilwitz poslal do bariéry u Abbey Pastorelliho (č. 2, SGT, V8 Racing, Corvette). U portugalského audi se opakovala situace z předchozího závodu, když tentokráte Patel (č. 58, GTS, Novadriver) propadem na sedmou pozici přišel o své pole position.
Místo na čele zaujal Beretta (č. 13, GTS, Autorlando, Porsche) stíhaný Schirem (č. 1, SGT, Villorba, Ferrari), které po chvíli dostihli Fannin (č. 8, SGT, TF Sport, Aston Martin) se Zampierim (č. 60, SGT, SMP Racing, Ferrari). Britský mladík v Maggotts zdolal Schira a o dvě kola později na rovince Hangar Straight Berettu. O něco váhavěji jej následoval s přejížděním i Zampieri.
Fannin tak předával svému zkušenějšímu kolegovi vůz z první příčky, byť měl již v závěsu znovu Zampieriho. Rozhodujících však bylo 30 vteřin za úspěch v sobotu, kvůli nimž se Turner vracel na 7. příčku (se ztrátou asi 23 vteřin po vystřídání Zampieriho Mavlanovem).
S pomalejšími soupeři se britský pilot nezdržoval tak byl třináct minut před koncem na druhé příčce s 19 vteřinami ztráty na Mavlanova. Ruský pilot si dostatečný náskok udržel a po 29 kolech se radoval z druhého letošního triumfu.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
R.Mavlanov/D.Zampieri | SMP Racing |
F
|
1:01:17.489
|
2.
|
SGT
|
D.Turner/J.Fannin | TF Racing |
AM
|
+ 18.475
|
3.
|
SGT
|
A.Hamilton/I.Tutumlu | Selleslagh |
C2
|
+ 27.433
|
4.
|
GTS
|
J.M.P.Aicart/J.Vinyes | SMP Racing |
F
|
+ 29.187
|
5.
|
GTS
|
J.Camathias/M.Beretta | Autorlando |
P
|
+ 43.500
|
6.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schirò | Villorba |
F
|
+ 44.751
|
7.
|
GTS
|
C.Campanico/A.Patel | Novadriver |
A
|
+ 45.835
|
8.
|
SGT
|
M.Soulet/F.Pastorelli | V8 Racing |
C2
|
+ 46.245
|
9.
|
GTS
|
P.Ruberti/G.Roda | AF Corse |
F
|
+ 1:09.313
|
10.
|
GTS
|
S.Gatusso/M.Cordoni | Ombra |
F
|
+ 1:11.639
|
11.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 1:51.128
|
12.
|
GTS
|
I.Jacoma/A.Pan | Ebimotors |
P
|
+ 1 kolo
|
13.
|
GTS
|
A.Sicart/A.Barba | Ombra |
F
|
+ 25 kol
|
14.
|
GTS
|
D.Retera/D.Keilwitz | V8 Racing |
C
|
+ 26 kol
|
Očekávané události
8. – 10. srpna - ADAC GT Masters (5/8), Slovakiaring
Podnik na okruhu u Dunajské Stredy odstartuje tento víkend druhou polovinu německého ADAC GT Masters. Na Slovensku je přihlášeno 27 vozů, včetně chevroletu pilotovaného Tomášem Engem.
Přestože bude na Slovensku tentokráte chybět bývalý pilot F1 Heinz-Harald Frentzen, jenž se bude zotavovat z operace kolene, mezi ostřílenými soupeři českého jezdce budou patřit mj. nedávní vítězové 24 hodin ve Spa, Markus Winkelhock a René Rast.
Pokud se chcete osobně zúčastnit tohoto podniku, můžete využít následujícího článku s informacemi pro návštěvu slovenského okruhu (více Zde).
22. – 24. srpna - Blancpain Sprint Series (4/7); BGTS (8/12), Slovakiaring
29. – 31. srpna - ADAC GT Masters (6/8), Nürburgring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (3. – 17. července) naleznete Zde.
Profily šampionátů a 24 hodinového závodu
Blancpain Endurance Series (Zde)
Blancpain Sprint Series (Zde)
Blancpain GT Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
24 hodin ve Spa (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, GT Sport, Endurance-Info, Speedweek, Autosport, Sportscar 365, Autosport Belgium, Stop and Go, Formule