Brazílie patřila Nicu Rosbergovi, Hamilton druhý
Velká cena Brazílie - závod
Dnes se v Sao Paulu jel předposlední závod sezony, Velká cena Brazílie. Oči všech diváků a všechny kamery se před startem upíraly na jezdce v prvních dvou řadách. Z prvního místa startoval Nico Rosberg, který v boji o mistrovský titul tahá za kratší konec jako jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Brit však včera v kvalifikaci zaváhal a dnes se musel postavit na druhou startovní pozici. Zpoza Rosberga startoval domácí Felipe Massa a také on měl vedle sebe týmového kolegu, Valtteriho Bottase, který se letos už pětkrát dostal až na stupně vítězů, no ani jednou ještě nezvítězil. Adrian Sutil startoval z boxové uličky, protože Sauber porušil pravidlo parc fermé.
Teploměr ukazoval příjemných 23°C a po prognózovaném dešti nebylo nikdy ani vidu ani slechu. Teplota tratě se vyšplhala na 46 stupňů. Prvních 11 pilotů startovalo na měkkých pneumatikách, až 12. Hülkenberg si vybral tvrdé.
Nico Rosberg se ze svého místa odpich bezchybně a Lewis Hamilton se musel zařadit až za něj. Tribuny nepotěšil Valtteri Bottas, kterému se podařilo dostat před Massu. Za nimi zůstal Jenson Button, ale Sebastian Vettel neměl tolik štěstí a nechal se předjet Kevinem Magnussenem i Fernandem Alonsem. Další pomalý start předvedl Räikkönen, který se musel dopředu dostávat z 12. místa. Start i celé první kolo se obešly bez jakéhokoliv kontaktu mezi monoposty.
Rosberg si vepředu vybudoval přes sekundový náskok, zatímco extrémně brzkou první vlnu zastávek v boxech odstartoval Pastor Maldonado. Už na začátku 6. kola ho následoval Felipe Massa a o kolo později se u mechaniků zastavili i Valtteri Bottas a Jenson Button. Po výjezdu z dlouhé boxové uličky se oba zařadili až za Massu, který byl třináctý.
V osmém kole k mechanikům zamířil i vedoucí Rosberg a další pronásledovatelé. Ve stejném kole přišlo i vysvětlení Massova náskoku - dostal 5 sekundový trest za překročení rychlosti v boxové uličce. Deváté kolo přineslo zastávku Lewise Hamiltona. Diváci na chvíli nedýchali, ale Hamiltonovi nakonec chybělo pár desetin sekundy. Rosberg, bržděný Romainem Grosjeanem, si tentokrát mohl vydechnout. V čele pelotonu se ocitl Hülkenberg následovaný Daniilem Kvjatem, ale tito jezdci ještě nebyli v boxech a dvojice Mercedesu jejich náskok masivně stahovala v každé zatáčce. Kvjat musel Rosbergovi ustoupit ve 13. a Hülkenberg na začátku 14. kola. Jezdec Force Indie však pořádně potrápil Hamiltona, který musel čekat další dvě kola, během nichž si Rosberg budoval náskok.
Jako třetí se mezi jezdci na starých pneumatikách proplétal Massa následovaný Bottasem i Buttonem. Hülkenberg svou zastávku absolvoval v 18. kole a propadl se až na 15. místo. O kolo později ho napodobil Kvjat. Dovézt Na Interlagos měkkou směs možná nakonec nebyl tak skvělý nápad. Jezdci se měkkých směsí s radostí zbavili a všichni pokračovali na tvrdší směsi.
Průběžné pořadí: Rosberg, Hamilton, Massa, Bottas, Button Grosjean (stále ještě bez zastávky), Magnussen a Alonso.
Vepředu se mezitím souboj mezi Rosbergem a Hamiltonem změnil na souboj o udržení pneumatik při životě. Hamiltonovy na tom byly o trochu lépe a ve 23. kole se Rosbergovi přiblížil na 1.8 sekundy. Grosjean, který odstartoval na tvrdší směsi, zůstával na trati a snažil se zdržovat soupeře. Hodně času za ním strávil Fernando Alonso, což pomohlo za ním jezdícímu Vettelovi. Ve 24. kole však už měl problém vůbec udržet monopost na trati a konečně zamířil k mechanikům. Spolu s ním tam zamířil Sebastian Vettel, avšak již na druhou zastávku.
Vepředu se mezitím souboj mezi Rosbergem a Hamiltonem změnil na souboj o udržení pneumatik při životě. Hamiltonovy na tom byly o trochu lépe a ve 23. kole se Rosbergovi přiblížil na 1.8 sekundy. Grosjean, který odstartoval na tvrdší směsi, zůstával na trati a snažil se zdržovat soupeře. Hodně času za ním strávil Fernando Alonso, což pomohlo za ním jezdícímu Vettelovi. Ve 24. kole však už měl problém vůbec udržet monopost na trati a konečně zamířil k mechanikům. Spolu s ním tam zamířil Sebastian Vettel, avšak již na druhou zastávku.
Ani tvrdší sady toho na novém asfaltu moc nevydržely a v 26. kole opět zastavil i Felipe Massa a zároveň si odpykal trest. O kolo později se s první sadou tvrdých pneumatik rozloučili také Rosberg s Bottasem, Fin však kvůli problému ztratil množství času. Hamilton nadále odvážně bojoval, ale ve 4. zatáčce šel do smyku a mimo trať. K žádnému poškození nedošlo, ale ztratil spoustu času a nemělo už pro něj smysl zastávku dál odkládat. Z boxové uličky vyjel daleko za Rosbergem.
Na hrdinu se tentokrát zahrál Kimi Räikkönen, odkládal svou zastávku a držel se na třetím místě. Za ním jezdil Hülkenberg, ale za nimi se už řítili Massa a Button na nových gumách. Nespecifikovaný problém nadále zdržoval Bottase, který vypadl mimo první desítku.
Räikkönenova druhá zastávka přišla až na začátku 36. kola a Ferrari mu dobře rozjetý závod opět trochu ztížilo. Jeho ferrari spadlo ze zvedáku dřív, než mechanik při pravém předním kole stihl udělat svou práci. Fin naštěstí přišel jen o pár vteřin. Ve 40. kole si Rosberg udržoval bezpečný 4 sekundový náskok, ale už v 42. to byly pouze 3 sekundy. Bottas se objevil zpátky v první desítce, ale během souboje kolidoval s Hülkenbergem jezdícím na mnohem čerstvějších pneumatikách a sám zamířil k mechanikům po další sadu tvrdé směsi. Ze závodu odstoupil Ricciardo. Australan přes rádio nahlásil chybu brzdy, ale pravděpodobně selhalo zavěšení.
Pořadí na bodovaných příčkách v 50. kole: Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Alonso, Hülkenberg Räikkönen, Vettel, Kvjat a Magnussen.
Pořadí na čele se opět měnilo na začátku 51. kola. Rosberg jezdící už jen 2 sekundy před Hamiltonem si byl vyzvednout další sadu pneumatik. Hamilton se v boxové uličce objevil o kolo později a opět se zařadil těsně za Rosberga. Williamsu se mezitím nepovedla další zastávka. Massa omylem zamířil k mechanikům McLarenu. Díky stejné strategií k mechanikům zamířili i Button s Alonsem a Hülkenberg se tak opět vyšvihl na třetí místo, ale pak ho předjel Massa.
V následujících minutách se do útoku pustil Hamilton a Rosbergův náskok zkřesal na méně než sekundu.
Zatímco Rosberg odolával soustředěnému tlaku svého rivala, za Räikkönena, který spolu s Hülkenbergem jel alternativní strategii, musel odolávat Buttonovi. Hülkenberg, Räikkönen, Kvjat a Grosjean měli o zastávku méně než ostatní.
Na začátku 61. kola už do šachovnicové vlajky zbývalo pouze 10 kol a Hamilton ztrácel 7 desetin. Räikkönen poctivě zdržoval Buttona i za ním jedoucího Vettela a pomáhal tak Alonsovi stahovat desetiny sekundy v každé zatáčce. Rovněž z toho těžil před ním jezdící Hülkenberg. Räikkönen však podlehl už o kolo později. Vypadalo to, že Alonsovi pomohl záměrně, ale když ho Španěl dohnal, následoval tvrdý souboj. 66. kolo bylo posledním pro Romaina Grosjeana.
Po pár kolech už ani nemělo smysl, aby Fin uhýbal, Button s Vettelem již byli příliš daleko. Mimo pozornost kamer jel ještě naposled do boxů Hülkenberg, jehož u mechaniků čekala povinná sada měkkých pneumatik. Hamiltonův tlak v posledních kolech povolil, ale držel se do sekundy za Rosbergem.
Alonso si s Räikkönenem 3 kola před cílem přece jen poradil a Fina začal dotahovat i Hülkenberg na zcela nových pneumatikách. Němec se však již z osmého místa nedostal a také Hamilton zůstal na 2. místě. Z vítězství se tedy radoval Nico Rosberg, který si tak udržel šanci na zvrat šampionátu v Abú Zabí, bude však potřebovat zásah štěstěny. Z třetího místa se mohl radovat domácí Massa, čtvrté si vydřel Button, který za sebou udržel Sebastiana Vettela.
Jezdec | Tým | Odstup | Body | |
---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | Mercedes | Vítěz | 25 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | +1.4 secs | 18 |
3 | Felipe Massa | Williams | +41.0 secs | 15 |
4 | Jenson Button | McLaren | +48.6 secs | 12 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull | +51.4 secs | 10 |
6 | Fernando Alonso | Ferrari | +61.9 secs | 8 |
7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | +63.7 secs | 6 |
8 | Nico Hulkenberg | Force India | +63.9 secs | 4 |
9 | Kevin Magnussen | McLaren | +70.0 secs | 2 |
10 | Valtteri Bottas | Williams | +1 kolo |
1 |
11 | Daniil Kvjat | Toro Rosso | +1 kolo | |
12 | Pastor Maldonado | Lotus | +1 kolo | |
13 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +1 kolo | |
14 | Esteban Gutierrez | Sauber | +1 kolo | |
15 | Sergio Perez | Force India | +1 kolo | |
16 | Adrian Sutil | Sauber | +1 kolo | |
17 | Romain Grosjean | Lotus | +8 kol | |
Daniel Ricciardo | Red Bull | zavěšení |