Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Na kvalifikaci je nejlépe připravený Rosberg

Na kvalifikaci je nejlépe připravený Rosberg

Velká cena Brazílie - 3. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování třetího tréninku na Velkou cenu Brazílie! Brazílii patří jediný a zároveň nejtradičnější závod v Jižní Americe, nejbližší konkurenci má až v dalekém středoamerickém Mexiku. První velkou cenu F1 na okruhu Interlagos vyhrál v roce 1972 Argentinec Carlos Reutemann, ta ale ještě nebyla součástí mistrovství světa. První mistrovský závod se konal o rok později a vyhrál ho Emerson Fittipaldi ve voze týmu Lotus. V roce 1974 vítězství zopakoval ve voze McLarenu a v roce 1975 se těšil jezdec Brabhamu, José Carlos Pace, pocházející ze São Paula. Bylo to jeho jediné vítězství v F1 a na jeho počest nese okruh oficiální jméno Interlagos.

10 velkých cen se jelo na okruhu Jacarepaguá, který dnes nese jméno Nelsona Piqueta, ale od roku 1990 se F1 každý rok vrací na Interlagos. Okruh má 15 zatáček a po Monaku je druhým nejkratším okruhem F1. Je dlouhý pouze 4 309 metrů, proto budou muset jezdci v neděli absolvovat až 71 kol. Také je druhý nejvýše položený. S nadmořskou výškou 765 metrů nad hladinou moře se nemůže srovnávat s mexickým Okruhem bratří Rodríguezů (2232 m), ale týmy musí přesto počítat s trochu řidším vzduchem. Zatáčky jsou převážně rychlé, proto Pirelli dovezlo své nejtvrdší typy pneumatik.

V São Paulo před tréninkem pršelo, takže jezdci si mohou vyzkoušet jízdu na vlhké trati. Pršet může i před/během kvalifikace a závodu. Jen pár minut před začátkem tréninku začalo opět poprchávat.

Po rozsvícení zeleného světla Ferrari opatrně poslalo oba své jezdce na trať na pneumatikách určených na mokrou trať, které jsou označeny modrým pruhem. Stejné pneumatiky dostalo i pár dalších jezdců, ale Sebastian Vettel týmu již v prvním kole oznámil, že přechodné pneumatiky, označeny zeleným pruhem, by byly vhodnější, protože na trati téměř nejsou louže a většina asfaltu je pouze vlhká. Jezdci využili první minuty tréninku k nácviku startovací procedury. McLaren oznámil problém s převodovkou v Alonsově voze, přičemž výměna by znamenala trest ztráty pěti míst na startovním roštu.

Jemný déšť ale rychle ustal a trať nebyla tak mokrá, jak se týmy obávaly. Lewis Hamilton si po necelé čtvrthodině tréninku nechal obout žluté pneumatiky a po opuštění trati v prvním měřeném kole se mu v druhém podařilo dostat pod 1:17s. K překonání včerejšího nejlepšího času by se musel dostat pod 1:12s. Druhé měřené kolo patřilo Valtterimu Bottasovi, byl odvážnější a dosáhl čas 1:15s. V Sennově esíčku se objevil deštník.

Podmínky na trati se zlepšovaly a na vrcholu tabulky se objevil Felipe Massa s časem pod 1:14s. Max Verstappen i Daniel Ricciardo byli pomalejší, ale to se dá připsat na účet bílých pneumatik. Pod 1:13s se jako první dostal Räikkönen.

Podmínky na trati se zlepšovaly a na vrcholu tabulky se objevil Felipe Massa s časem pod 1:14s. Max Verstappen i Daniel Ricciardo byli pomalejší, ale to se dá připsat na účet bílých pneumatik. Pod 1:13s se jako první dostal Räikkönen. Jezdci ve vozech Williamsu a Force India nebyli v těchto podmínkách konkurencí pro červené vozy z Maranella a Vettel se zařadil na druhé místo, Red Bull i na bílých pneumatikách obsadil třetí a čtvrtou příčku. Mercedes své jezdce vrátil na trať na již použitých žlutých pneumatikách a Button s Alonsem testovali bílé. Španielova přítomnost na trati naznačila, že se vyhne penalizaci. 

Počasí umožnilo simulovat kvalifikaci a většina jezdců se po půlhodině tréninku stáhla do garáží. Jako první dostal nové žluté Daniil Kvjat, ale kolo pokazil zablokováním pravého předního kola během brzdění do jedné ze zatáček. Sauber oznámil, že trénink předčasně končí pro Marcuse Ericssona, jeho vůz potřebuje výměnu motoru.

Z jezdců nejlepších týmů dostal nové žluté jako první Ricciardo a nejlepší čas tréninku se díky němu přiblížil k 1:12s. Několik jezdců, včetně Ricciarda a Buttona, si stěžovalo na nedostatek přítlaku na předních pneumatikách, hlavně při klesání v prvním sektoru, což bylo pravděpodobně způsobeno nízkou teplotou trati. Verstappenovi se na nových pneumatikách podařilo překonat Ricciardův čas, ale pod 1:12s se jako první dostal Rosberg.

Bottas ani Massa nenašli dostatek rychlosti k překonání jezdců Red Bullu. Kamery se pak soustředily na vůz Lewise Hamiltona. Brit zajel dobré kolo, ale na Rosberga někde ztratil desetinu sekundy. Romain Grosjean si opět nerozuměl se svým vozem a na chvíli zůstal stát vedle čtvrté zatáčky. Vettelovi a Räikkönenovi se v závěru tréninku podařilo dostat mezi vozy Mercedesu a Red Bullu.

Nejrychlejší kolo tří tréninků zajel Nico Rosberg, ale Lewis Hamilton byl pouze o desetinu sekundy pomalejší. Jezdci Ferrari se dostali nad jezdce Red Bullu, ale pomohlo jim, že svá nejrychlejší kola odložili na závěr tréninku, kdy byla trať nejlepší.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Rosberg Mercedes 1:11.740
 19
2 Hamilton Mercedes 1:11.833 0.093  21
3 Vettel Ferrari 1:11.959 0.219  14
4 Räikkonen Ferrari 1:12.027 0.287  16
5 Verstappen Red Bull 1:12.077 0.337  19
6 Ricciardo Red Bull 1:12.287 0.547  21
7 Bottas Williams 1:12.614 0.874  27
8 Palmer Renault 1:12.968 1.228  19
9 Massa Williams 1:12.990 1.250  26
10 Alonso McLaren 1:13.002 1.262  12
11 Hulkenberg Force India 1:13.203 1.463  14
12 Perez Force India 1:13.231 1.491  19
13 Magnussen Renault 1:13.255 1.515  15
14 Sainz Toro Rosso 1:13.293 1.553  20
15 Grosjean Haas 1:13.344 1.604  15
16 Gutierrez Haas 1:13.596 1.856  16
17 Kvjat Toro Rosso 1:13.609 1.869  13
18 Button McLaren 1:13.750 2.010   9
19 Wehrlein Manor 1:13.972 2.232  20
20 Nasr Sauber 1:13.992 2.252  14
21 Ocon Manor 1:14.222 2.482  21
22 Ericsson Sauber bez času    1