Boss Formule 1 a favorit na zisk titulu, část druhá
Rozhovor s Berniem Ecclestonem a Lewisem Hamiltonem
Bernie, Mercedes má dva jezdce s velmi odlišnými osobnostmi. Připomíná to situaci, když si měl v týmu Nikiho (Laudu) a Nelsona (Piqueta). Měl jsi dva piloty schopné vyhrávat velké ceny, ale každý k ježdění přistupoval vlastním stylem. Jak jsi to zvládal?
BE: Tehdy to bylo jednoduché. Vzpomínám si například na závod v Rakousku. Měli jsme dvě sady kvalifikačních pneumatik a jedny náhradní. Niki za mnou přišel a chtěl tu náhradní sadu, ale prostě jsem mu řekl: "Dnes ne, tady nejsi dost rychlý," a on to akceptoval. Nebyla z toho drama ani se to nerozebíralo v médiích. Pokud lidem řeknete pravdu, co proti tomu mohou udělat? Takový býval motorsport…
LH: …a skutečný jezdec dokáže přijmout tvrdá fakta. Samozřejmě to není příjemné a pomyslíte si: "Vždyť počkej, já ještě dokážu, že jsem lepší než ty." Pouze jedinou věc nemůžete akceptovat - že je někdo lepší než vy.
Lewis, chtěl ses někdy pana Ecclestona na něco zeptat? A pokud ano, co to bylo?
LH: Ta věc je na tenhle rozhovor příliš soukromá, ale mohl bych se zeptat na něco, co mě v poslední době dost trápí.
Směle do toho!
LH: Trofeje jsou v poslední době hrozné. Kdysi bývaly úžasné, ale v poslední době působí levně a jsou křehké. Dalo by se s tím něco udělat?
BE: Obyčejně jsou za trofeje zodpovědní organizátoři, ale v poslední době to přenechávají sponzorům. Ale některé trofeje se mi přesto velmi líbily.
LH: Opravdu? Problémem není design, ale materiál. Když jsem si před lety prohlížel trofeje ve vitrínách McLarenu, byly poháry nejen hezké, ale i kvalitní. Když jsem letos v Silverstone převzal vítěznou trofej, zlomila se. Občas dostanu trofej, která je stejně ubohá jako ty, co mám ještě z motokár.
Bernie, můžeš s tím něco udělat?
BE: Ano, měli bychom určit někoho, kdo bude zodpovědný za trofeje. Podívám se na to.
LH: Trofeje jsou pro mě mimořádně důležité a jsem na ně velmi hrdý, takže vůbec není příjemné, když dostanu pouze repliku a originál zůstane týmu.
BE: To je pravda. Oni ji přece nevyhráli. Trofej patří jezdci, ale nyní jsme narazili na jiný problém.
Jaký?
BE: Kvalita lidí ve vedení týmů je dnes jiná než v 60., 70. nebo 80. letech. Neříkám, že dnes tam jsou tam nesprávní lidé, ale jsou zcela odlišní. Předtím jezdci akceptovali šéfa týmu a prokazovali mu respekt. Nejsem si jistý, jestli je tomu tak i dnes. Myslím, že šéfové týmů mají respekt, ale menší než před lety.
Formule 1 je stále více o byznysu a méně o soutěžení. Existuje ještě cesta zpět?
LH: To je složité. Svět se změnil. Morálka a respekt jsou na ústupu. Vidím to ve své vlastní generaci.
BE: Měli bychom se vrátit do doby, kdy tvé slovo bylo tvým závazkem. Stokrát jsem letěl kolem světa na základě potřesení rukama. Obyčejně se mohu na lidi spolehnout, protože by se museli stydět, kdyby nedodrželi slovo.
LH: Ale dnes už se těžko hledají lidé, na kterých slovo se můžeš spolehnout.
BE: Nesmíme se vzdát důvěry mezi lidmi. Není nic cennější, než když se ti někdo podívá do očí a řekne: "Dohodnuto."
Bernie, v týmech nyní obyčejně nerozhoduje jeden člověk, ale záleží na názoru několika manažerů. Je to důvod, proč se obtížněji přijímají rozhodnutí?
BE: Tenhle problém teď máme se zadluženými týmy. Potřebují silnou osobnost, která ve správný čas zhasne světla. Předtím šéfové týmů uvažovali o sportu jako o celku. Teď myslí každý na sebe. Proto se nyní děje tolik nesmyslných věcí a dostáváme se do problémů.
Lewisi, jaký je hlavní rozdíl mezi vedením McLarenu a Mercedesu?
LH: V McLarenu jsme dělali to, co řekl Ron. V Mercedesu mají důležité slovo tři lidé a je to tak lepší. Niki je čistý závodník, který dokonale rozumí jezdcům, Toto je vynikající obchodník a dokáže se na věci dívat s nadhledem a Paddy chce prostě postavit nejrychlejší vůz. Lepší tým jsem si ani nemohl přát."