Grand magazín 25/2014 (26. listopadu - 20. prosince)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Do kolony nových vozů GT3 se dle zprávy z 25. listopadu pravděpodobně v polovině roku 2015 může zařadit Jaguar F-Type. Britský výrobce byl v této třídě již zastoupen modelem XKR v úpravě a nasazení týmem Apex. V současnosti se vzácná šelma z Coventry prohání po okruzích v přepracovaném vydání švýcarským prodejcem automobilů Emilem Freyem ve stejnojmenném týmu.
Rok po představení Bentley Continental v úpravě pro GT3 se podařilo britskému výrobci sjednat partnerství se stájí HTP Motorsport. Jeden z předních týmů scény GT vymění dle informací z 30. listopadu dosavadní okřídlené vozy Mercedes SLS za pět vozidel Bentley. Spolu s odhalením plánů nadcházející sezony bude britský výrobce zastoupen německou stájí ve vytrvalostní BES, závodě 24 hodin na Nordschleife, v premiéře také v krátkých závodech BSS německém mistrovství ADAC GT Masters. Jezdecké složení pro jednotlivé série má být zveřejněno spolu s odhalením programu příštího roku britského výrobce během ledna 2015.
Necelý měsíc po odhalení podoby kalendáře pro jubilejní ročník International GT Open vyjasnili 2. prosince španělští pořadatelé místo a termín druhého víkendu. Z rozhodování mezi německým Nürburgringem a portugalským Estorilem vyšli vítězně pořadatelé z Pyrenejského poloostrova. Termín konání podniku bude ve dnech 8. – 10. května. Naposledy se GT Open objevila na okruhu ležícím na jihu Portugalska v roce 2008.
Podle zprávy z 19. prosince se pro druhou generaci Audi R8 v úpravě pro GT3 stanou završením zkušebního programu 24 hodinové závody na Nordschleife (14. – 17. května) a ve Spa- Francorchamps (23. – 26. července). Předtím má dojít k premiéře pravděpodobně během některého ze závodů VLN anebo BES.
Pohled za obzor
Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.
V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací. Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost) anebo R – údaje z rozhovorů anebo ze zákulisí, které mohou podléhat změnám. U jednoho týmu mohou být oba druhy informací.
Blancpain GT Series
I nadále si převažující přízeň stájí udržely Ratelovy série pod hlavičkou BGTS. Přestože tým HTP svoji účast naznačil dříve, svůj zájem potvrdil 30. listopadu spolu s oznámením o výměně mercedesů za bentley. Také předchozí náznaky účasti brazilské stáje byly 5. prosince potvrzeny oficiálně, prozatím bez uvedení jezdeckého složení. Nejnovější potvrzení o účasti dvou vozů pochází z 18. prosince od týmu Grasser.
Účast ve spřízněných šampionátech však zvažují také další zástupci: brněnský Šenkýř Motorsport (nováček, nepravidelně) anebo Black Falcon (dosud jen BES).
Přehled zájemců o BGTS (BSS + BES)
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
01.10. | Sainteloc | Audi | (R): v BES asi 1x PRO, 1x GTR |
19.10. | Grasser | Lamborghini | (O): 2 vozy |
31.10. | Boutsen | BMW, Mc | (R): BES – BMW |
(R): BSS – McLaren* | |||
31.10. | HTP MS | Bentley | (O) |
04.11. | Bhai Tech | McLaren | (R): výběr mezi 4-12C a 650S |
(R): Pantano | |||
18.11. | I.S.R. | Audi | (O): 2 vozy |
21.11. | Team Brazil | BMW | (O): 2 vozy |
(R): Bueno | |||
09.12. | Šenkýř | BMW | (O): příležitostně |
18.12. | Black Falcon | Mercedes | (R) |
* - případná účast závisí na případném prodeji dvou vozů McLaren.
Přehled zájemců o BES
Informace o účasti britského týmu M-Sport ve vytrvalostní sérii pocházejí ze zprávy o zájmu o belgického pilota. Pouze o vytrvalostní závody má zájem také Absolute Racing.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
30.07. | Sofrev | Ferrari | (R):1x PRO, minimálně ve Spa |
(R): případně ostatní závody | |||
04.08. | DragonSpeed | Ferrari | (O): Hedman, Julian |
04.10. | Ichiban | McLaren | (R): typ 650S, dodání v únoru |
11.12. | M-Sport | Bentley | (R): Soulet asi místo D´Ambrosia |
(R): Smith/Kane/Meyrick | |||
12.12. | Absolute | Audi | (R): zvažují jeden vůz |
Pro doplnění je zde také seznam zájemců o vrcholný podnik, 24 hodin ve Spa, který je součástí kalendáře BES. Po Erebusu (Mercedes) se do Belgie hodlá vydat dle oficiální informace z 15. prosince tým Curbstone Corse (Ferrari, třída GTR: Van Glabeke, Lanting, Vleugels, Soenen).
ADAC GT Masters
Přestože již před měsícem skončilo období se zvýhodněnými přihláškami, v němž se mělo dle zákulisních informací vyskytovat již 21 zájemců, prozatím nedošlo k odhalení novějších a věrohodnějších informací. Kromě již dříve vyjádřeného zájmu týmu HTP, který spolu s oznámením spolupráce s Bentley potvrdil účast v německém mistrovství, se jedná prozatím o zájemce s nejistým příslibem účasti.
Ačkoliv česká stáj uvádí účast v ADAC GT Masters oficiálně, má se jednat o příležitostné starty. V případě týmu Molitor se německá stáj objeví s jiným vozem, než byl dosud užívaný McLaren 4-12C, pro nějž bude mít jiné využití. Zda se bude jednat o Porsche, který tým také vlastní anebo jiný vůz, má být brzy oznámeno. Účast německé stáje Black Falcon a jejího mercedesu závisí na sehnání platících jezdců.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
31.10. | HTP MS | Bentley | (O) |
09.12. | Šenkýř | BMW | (O): účast v některých závodech |
17.12. | Molitor (MRS) | ? | (R) |
18.12. | Black Falcon | Mercedes | (R): v případě zájmu platících pilotů |
International GT Open
Okolo mezinárodního šampionátu španělských promotérů je po sezoně s nepočetným polem opět ticho po pěšině. Jedinou výjimkou je zájem týmu Swiss Racing o možnou účast s vozem Maserati GT, která byla zveřejněna 19. prosince.
GTech – čerstvá krev v žilách býka
Přestože se letité Lamborghini Gallardo v nabídce italského výrobce již rok nenachází, na závodních okruzích jej udržuje při životě německý úpravce Reiter Engineering. Firma z Kirchanschöringu, v jejichž službách působí známý český pilot Tomáš Enge, představila 27. listopadu svůj nejnovější počin této řady: model EXTENSO anebo též zkráceně R-EX.
Výrazné změny jsou patrné na zádi: o 13 centimetrů širší rozchod s maximální šířkou 205 centimetrů zlepšily ovládání vozu. Viditelně širší blatníky jsou nyní vyrobeny z karbonu místo hliníku. Agresivněji vyhlížející vzhled podtrhují nová přední světla a koncové svítilny.
Změny se dotkly také osvědčené pohonné jednotky. Použití závodní vačkové hřídele zlepšilo křivku krouticího momentu. Přitom se osazením nových pístů od firmy Mahle podařilo snížit spotřebu a ještě zvýšit spolehlivost.
Uvedené změny mají udržet výkonnost stávajícího modelu v očekávané záplavě nových modelů v roce 2016. Vylepšený model zaujme příznivou cenou 248 000 euro, která obsahuje výbavu pro 24 hodinové závody.
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (31. října – 25. listopadu) naleznete Zde.
Profily šampionátů a 24 hodinového závodu
Blancpain Endurance Series (Zde)
Blancpain Sprint Series (Zde)
Blancpain GT Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
24 hodin ve Spa (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sportscar 365, RaceXpress, Speedweek, Endurance-Info, GT Eins, Autosport.be, Reiter, Šenkýř, Formule