Velkou cenu Číny vyhrál Lewis Hamilton
Velká cena Číny - závod
Příjemné nedělní ráno všem příznivcům Formule 1, vítejte na webu formule.cz a vychutnejte si spolu s námi sledování Velké ceny Číny, třetího závodu sezony 2015. Dnešním favoritem bude úřadující mistr světa a první muž průběžného pořadí, Lewis Hamilton. Brit ve službách Mercedesu už má svůj monopost připraven na nejvýhodnější startovní pozici. Jeho týmový kolega Nico Rosberg byl ve včerejší kvalifikaci jen o půl desetiny sekundy pomalejší a odstartuje tedy z druhého místa.
Za stříbrnými monoposty bude startovat mix Ferrari a Williamsu v pořadí Sebastian Vettel, Felipe Massa, Valtteri Bottas a Kimi Räikkönen. Až za ně se kvalifikoval Daniel Ricciardo, kterému dělá ve čtvrté řadě společnost Romain Grosjean z Lotusu. Jezdci McLarenu odstartují z předposlední řady, za nimi stojí už jenom piloti Manoru, kterým se poprvé v téhle sezoně podařilo kvalifikovat do závodu splněním 107 procentního limitu. Teplota vzduchu v Šanghaji vystoupila až na velmi příjemných 20°C, což by mělo hrát do karet Ferrari, jehož vozu zřejmě vyhovuje teplejší počasí, ve kterém dokáže s pneumatikami zacházet citlivěji než Mercedes.
Lewis Hamilton se po zahříváním kole postavil na své místo extrémně nakřivo, evidentně připraven zablokovat Nica Rosberga, což se mu také podařilo. Už po první zatáčce byl bezpečně první, Rosberg zůstal na druhém místě a Vettel na třetím. Nezvykle dobrý start a první kolo předvedl Kimi Räikkönen, podařilo se mu dostat před oba jezdce Williamsu. Start naopak vůbec nevyšel Ricciardovi, který odstartoval velmi pomalu a spadl až na 15. příčku.
V šestém kole jsme díky pokaženému startu Ricciarda i Kvjata viděli pohromadě oba vozy Red Bullu a McLarenu, avšak na opačném konci pole než jsme zvyklí. Kvjat dostal od týmu pokyn nebrzdit týmového kolegu na měkkých pneumatikách, protože on sám odstartoval na tvrdší směsi. Kvjat však neuposlechl okamžitě, Ricciarda zbytečně zdržel a téměř došlo ke kontaktu. On sám byl přitom pouze stejně rychlý jako mclareny, ty ovšem také jezdily na měkčích a rychlejších pneumatikách.
V 9. kole se Maldonado dostal před Nasra a na trati se seřadili jezdci Mercedesu následování dvojicemi Ferrari, Williamsu, Lotusu, Sauberu, Toro Rosso, Force Indie, Red Bullu, McLarenu a Manoru, hezky nepomíchané. Obrázek však rychle pokazili Verstappen, který předběhl Marcuse Ericssona, a Hülkenberg, který musel odstoupit kvůli poruše techniky.
Již v 11. kole se začali první jezdci zbavovat měkkých pneumatik použitých v kvalifikaci a měnili je za tvrdší a trvanlivější směs. Vpředu se Hamilton s Rosbergem vzdálili z dohledu pilotů Ferrari, kteří zase unikali dvojici williamsů.
U mechaniků se postupně zastavili Massa, Vettel, Hamilton, Bottas, Rosberg i Räikkönen, jejich vzájemné pořadí se nezměnilo. Mercedes a Ferrari opět vyjely na měkkých pneumatikách, zatímco Williams zvolil tvrdou směs. Kvjatův závod ukončil hustý kouř z pohonné jednotky. Pořadí v 19. kole: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Maldonado, Grosjean, Nasr a desátý Verstappen. O kolo později se Verstappen dostal před Nasra.
Mercedes si ve stejném kole všiml, že piloti Ferrari jezdí rychlejší časy a inženýři se rozhodli popohnat své jezdce k rychlejším časům. O kolo později se Ricciardo neúspěšně pokusil předjet Ericssona.
23. kolo a Vettel se už díval do výfuku Nica Rosberga. Hamilton si udržoval dvousekundový náskok, Räikkönen 3 sekundy za Vettelem. V následujícím kole ze závodu odstoupil Carlos Sainz, přes rádio oznámil poruchu převodovky. Mimo tenhle boj zůstali Masa a Bottas, jezdili však na tvrdších pneumatikách a mohli se ještě do závodu vrátit. O nižší bodované příčky bojovali piloti Lotusu, Sauberu, Toro Rosso a momentálně dvanáctý Ricciardo. Australanu se pak na druhý pokus podařilo předjet Ericssona, Švéd mu však předjetí vrátil v nejbližší zatáčce.
Třetí a tentokrát úspěšný pokus přišel v 29. kole, Ricciardo se přesunul na 11. místo. První čtyři jezdce dělilo 9 sekund. Jako první musel jít na druhou zastávku Vettel, kterému se začala drolit levá přední pneumatika. Dostal středně tvrdou směs a stihl se vrátit před oba jezdce Williamsu. Okamžitě po jeho zastávce dostal pokyn na zastávku v boxech Rosberg. Německý jezdec Mercedesu téměř netrefil vjezd do prostoru boxů, využil i asfalt mimo vyznačenou stopu, vrátil se však bezpečně před Vettela, čímž dostala strategie Ferrari tvrdou ránu.
Hamilton vpředu natáhl odstup od Räikkönena až na 14 sekund, až potom odbočil do boxové uličky. Na trať se vrátil daleko před Rosbergem a Vettelem, před ním zůstal pouze Räikkönen. Fín zastavil v 35. kole, klesl zpět na čtvrté místo a týmového kolegu měl 6 sekund před sebou. Maršálové pomohli zpátky na trať zbloudilému Maldonadovi.
Po zastávkách Williamsu a Ricciarda bylo pořadí na trati: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Massa, Bottas, Grosjean, Pérez, Verstappen a desátý Nasr. Pérez však měl na kontě o jednu zastávku míň než ostatní. Vpředu se situace ustálila, Hamilton si užíval dvousekundový náskok před Rosbergem, který měl osm sekund náskok na Vettela. Räikkönen se k Vettelovi přiblížil na rozdíl tří sekund.
12 kol před šachovnicovou vlajkou Ricciardo opět dostal před Ericssona a konečně se objevil na bodované 10. příčce. Dalším cílem měl být Felipe Nasr. Maldonado ztratil hodně času smykem, vůz však nepoškodil a po chvilce dohonil Jensona Buttona.
Bojující dvojice jen velmi ochotně uhýbala pilotům Ferrari, kteří jim potřebovali co nejdřív nadělit celé kolo. 9 kol před koncem jsme měli možnost sledovat dlouhý souboj kolo na kolo, v němž za kratší konec tahal Button a zařadil se za Venezuelana, avšak na dlouhé zadní rovince měl výhodu DRS a 13. místo si vzal zpět. Dvojici už doběhl i Fernando Alonso. Konec 48. kola přinesl další souboj Buttona a Maldonada, který skončil až kolizí v první zatáčce 49. kola. Button přišel o pár dílů předního křídla, Maldonado zamířil k mechanikům, nakonec však u nich nezastavil a vrátil se na trať.
5 kol před koncem závodu jezdil Hamilton neohroženě vpředu, Rosberg měl jistou druhou příčnou a možnost souboje se rýsovala pouze mezi jezdci Ferrari, které dělily pouhé 2 sekundy. Pátý Massa už na Räikkönena ztratil půl minuty.
V 54. kole zavládlo zklamání v garáži Toro Rosso, Max Verstappen musel svůj vůz odstavit na cílové rovince. Podle kouře ze zadní části monopostu se dá předpokládat, že selhala pohonná jednotka. Monopost odstaven na cílové rovince způsobil výjezd bezpečnostního vozu a dvě kola před cílem bylo tedy dobojováno.
Hamilton opět vyhrál a zvýšil svůj odstup v čele průběžného pořadí. Nico Rosberg skončil druhý, Sebastian Vettel třetí a Kimi Räikkönen čtvrtý. Třetím nejrychlejším týmem byl v Číně Williams s Massou a Bottasem na pátém a šestém místě. Z bodů za sedmé místo se mohl těšit Romain Grosjean.
Jezdec | Tým | Odstup | Body | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1h 39:42.008s | 25 |
2 | Rosberg | Mercedes | + 0:00.714 | 18 |
3 | Vettel | Ferrari | + 0:02.988 | 15 |
4 | Raikkonen | Ferrari | + 0:03.835 | 12 |
5 | Massa | Williams | + 0:08.544 | 10 |
6 | Bottas | Williams | + 0:09.885 | 8 |
7 | Grosjean | Lotus | + 0:19.008 | 6 |
8 | Nasr | Sauber | + 0:22.625 | 4 |
9 | Ricciardo | Red Bull | + 0:32.117 | 2 |
10 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
1 |
11 | Perez | Force India | + 1 kolo | |
12 | Alonso | McLaren | + 1 kolo | |
13 | Button | McLaren | + 1 kolo | |
14 | Sainz | Toro Rosso | + 1 kolo | |
15 | Stevens | Marussia | + 2 kola |
|
16 | Merhi | Marussia | + 2 kola |
|
17 | Verstappen | Toro Rosso | + 4 kola |
|
Maldonado | Lotus | brzdy | ||
Kvjat | Red Bull | motor | ||
Hulkenberg | Force India | převodovka |