Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kvalifikace přinesla další těsný souboj favoritů

Kvalifikace přinesla další těsný souboj favoritů

VC Číny - kvalifikace

Dnešní kvalifikace měla stejného vítěze jako kvalifikace na Velkou cenu Austrálie. Tentokrát se ale nedá mluvit o dominanci Lewise Hamiltona, Sebastian Vettel ztratil méně než dvě desetiny sekundy. Dvě desetiny se ale může zdát moc ve srovnání se ztrátou třetího Valtteriho Bottase, kterému místo v první startovní řadě uniklo o jednu tisícinu sekundy. Kimi Räikkönen nebyl v poslední části kvalifikace spokojený s nastavením svého vozu a ztratil pár desetin sekundy, zatímco pátého Ricciarda od pole position dělilo více než 1.3 sekundy. Max Verstappen doplatil na poruchu softwaru pohonné jednotky.

Před dvěma týdny se z vítězství v prvním závodě sezóny radoval Sebastian Vettel ve voze Ferrari, k čemuž mu ale velmi pomohla lepší strategie zastávek v boxech. Až do té doby jezdil za zády Lewise Hamiltona, který ve voze Mercedesu dominoval australské kvalifikaci. V dnešním třetím tréninku ale předvedl nejrychlejší kolo Sebastian Vettel. Tito dva jezdci a jejich týmoví kolegové byli dnes připraveni pustit se do souboje o pole position. Red Bull se v jediném tréninku neznehodnoceném počasím ani smogem nepředvedl v nejlepším světle a jeho jezdci se dostali mezi jezdce Williamsu s více než 1.5 sekundovou ztrátou na Vettela. Další jezdci se připravovali hlavně na boj o účast ve finálové části kvalifikace, kam postupuje pouze 10 nejrychlejších. Ještě předtím ale museli projít přes Q1, kde vypadává 5 nejpomalejších jezdců.

Do první části kvalifikace vjeli s nejmenšími očekáváním jezdci Sauberu a McLarenu, vedle kterých ale ještě zbývalo jedno nepostupové místo. McLaren se obával hlavně dvou dlouhých rovinek, kde se musel projevit výkonnostní deficit motorů Honda. Ve voze Sauber opět seděl Antonio Giovinazzi, protože Pascal Wehrlein se prý stále necítí být fyzicky připravený na absolvování celé délky náročného závodu.

Na začátku Q1 nejvíce spěchali nováček Giovinazzi a jeho týmový kolega Marcus Ericsson. Naspěch měl i další nováček, Lance Stroll. Z této trojice byl nejrychlejší Stroll, ale to už byla na trati polovina vozů včetně favoritů z Mercedesu a Ferrari.

Ferrari poslalo své jezdce na trať na měkkých pneumatikách a Vettel byl přesto v první vlně pokusů nejrychlejší a Kimi Räikkönen se zařadil na třetí místo. Ferrari tak ušetřilo jednu sadu super-měkkých pneumatik. Mercedes neriskoval, Hamilton obsadil druhou a Bottas čtvrtou příčku na super-měkké sadě. Daniel Ricciardo na pátém místě už na Vettela ztrácel téměř sekundu, Max Verstappen si stěžoval na divný zvuk motoru a své kolo nedokončil.
Romain Grosjean pokazil výjezd z poslední zatáčky a jeho vůz se nekontrolovaně klouzal v blízkosti bariéry, ale nakonec si to odnesly pouze pneumatiky.

3 minuty před koncem Q1 byli na dně tabulky Verstappen a Grosjean bez rychlého kola. Z nepostupových míst se potřebovali dostat Stroll, Ocon a Palmer. Stroll dalším pokusem vyskočil až na páté místo, ale stálo ho to sadu super-měkkých pneumatik. Na nepostupové šestnácté místo klesl Vandoorne, nad ním se drželi Giovinazzi, Magnussen a Ericsson. Verstappenovy problémy přetrvávaly a prvním měřeným kolem si nezajistil postupové místo.

Spousta jezdců přišla o svůj poslední pokus kvůli Giovinazzimu. Mladý Ital přišel o kontrolu nad svým vozem ve stejném místě jako před ním Grosjean, ale výsledek byl zásadně odlišný. Sauber vrazil do bariéry a s polámanými závěsy kol zůstal stát uprostřed trati.

Z Q1 nepostoupili: S. Vandoorne, R. Grosjean, J. Palmer, M. Verstappen a E. Ocon. Giovinazzi zůstal na posledním postupovém místě, ale Q2 se zúčastnit nemohl.

Začátek Q2 byl odložen o 10 minut kvůli odstraňování menších úlomků z Giovinazziho vozu. Své zastoupení mělo všech 10 týmů, McLaren, Haas, Renault, Red Bull, Force India a Sauber měli ve hře pouze jednoho jezdce. Kromě Giovinazziho museli v této části kvalifikace vypadnout ještě další čtyři.

V Q2 už i Ferrari použilo super-měkké pneumatiky. Po první vlně pokusů byl nejrychlejší Vettel, Hamilton někde ztratil 15 tisícin sekundy. Třetí příčku obsadil Bottas a čtvrtou Räikkönen. Pátý Ricciardo byl rychlejší než Massa se Strollem. Osmé a deváté místo vybojovali jezdci Toro Rosso a desáté Pérezovi, takže mimo postupových míst se ocitly Alonso, Hülkenberg, Magnussen a Ericsson.

Druhé vlny se nezúčastnili Hamilton, Bottas a Ricciardo. Jezdci Ferrari pouze kontrolovali situaci, další rychlé kolo už nepotřebovali. Hülkenberg se nečekaně vyhoupl až na šestou příčku a Kvjat na osmou. Magnussen nebyl tak úspěšný a zařadil se na průběžné jedenácté místo, odkud ho vzápětí vytlačil Sainz. Alonso s Ericssonem zůstali na dně tabulky.

Do Q3 nepostoupili C. Sainz, K. Magnussen, F. Alonso, M. Ericsson a A. Giovinazzi. Sainz prohrál boj se Strollem o 6 setin sekundy.

A boj o pole position mohl začít. Do Q3 se dostali oba jezdci týmů Ferrari, Mercedes a Williams spolu s Ricciardem, Hülkenbergem, Pérezem a Kvjatem. První vlnu pokusů vynechali Pérez a Stroll.

Z favoritů byl na cílové čáře první Hamilton. Bottas na něj ztratil 0.6 sekundy, což umožnilo Vettelovi dostat se na druhé místo. Pokud ale chtěl Hamiltona porazit, potřeboval někde najít minimálně dvě desetiny sekundy. Čtvrté místo obsadil Räikkönen nespokojený s přilnavostí zadní části vozu. Pod ním se seřadili Ricciardo, Hülkenberg, Massa a Kvjat.

Druhé vlny se nezúčastnil Hülkenberg, který po dokončení svého prvního kola vystoupil z kokpitu. Z favoritů byl na trati opět první Hamilton. V prvním sektoru vylepšil svůj vlastní čas o 4 setiny sekundy a nejrychlejší byl i ve druhém. Jeho stopky se zastavily na čase 1:31.678s. Bottas byl pomalejší o téměř dvě desetiny sekundy a Räikkönen o čtyři. Kamera se soustředila na Vettela, ale ani on dnes nedokázal porazit Hamiltona. Přesto může mluvit o štěstí, Bottase porazil o 0.001 sekundy a díky tomu bude zítra startovat z první řady. Třetí řadu obsadí Ricciardo a Massa.

  Jezdec Tým Čas Ztráta
1 Hamilton Mercedes 1:31.678
2 Vettel Ferrari 1:31.864 0.186
3 Bottas Mercedes 1:31.865 0.187
4 Raikkonen Ferrari 1:32.140 0.462
5 Ricciardo Red Bull 1:33.033 1.355
6 Massa Williams 1:33.507 1.829
7 Hulkenberg Renault 1:33.580 1.902
8 Perez Force India 1:33.706 2.028
9 Kvjat Toro Rosso 1:33.719 2.041
10 Stroll Williams 1:34.220 2.542
11 Sainz Toro Rosso 1:34.150  
12 Magnussen Haas 1:34.164  
13 Alonso McLaren 1:34.372  
14 Ericsson Sauber 1:35.046  
15 Giovinazzi Sauber bez času
 
16 Vandoorne McLaren 1:35.023  
17 Grosjean Haas 1:35.223  
18 Palmer Renault 1:35.279  
19 Verstappen Red Bull 1:35.433  
20 Ocon Force India 1:35.496