Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Maldonadovi přezdívka Crashtor nevadí

Maldonadovi přezdívka Crashtor nevadí

Musí se umět vyrovnat i s horšími věcmi.

Pastor Maldonado popřel, že by ho přezdívka Crashtor jakkoli znepokojovala. Reprezentuje Venezuelu a tlak cítí pouze ze strany tamních fanoušků a vlády, která ho podporuje skrz státní ropnou společnost PDVSA. Názory na Maldonada se přitom různí napříč padokem i fanoušky. Někteří vidí talentovaného jezdce, vítěze série GP2 i Velké ceny Španělska 2012. Jiní zase paydrivera s krytím od mimořádně štědrého sponzora a podezřele dlouhým seznamem havárií a kolizí se soupeři. Jak se vidí on sám?

"Jako závodník F1 musíte čelit fanouškům. Já se musím vyrovnat s tlakem celé země (Venezuely), která ve mne vkládá obrovskou důvěru," řekl Maldonado. "Zdá se, že vždy když se stane chyba nebo dojde k havárii, jsem na vině já. A to i tehdy, když do mě nabourá někdo jiný. Jinak jsem prostě jezdec F1, který má své fanoušky i nepřejícníky."

Mnozí mu prý závidí finanční podporu přicházející z jeho vlasti.

"Možná je v tom i trochu politiky, protože Venezuela je v tomhle jiná a dlouhodobě podporuje moji kariéru, takže se někteří lidé čekají i na malou příležitost zaútočit na mě. Ale už se to stalo součástí mého života, není to pro mě nic nového. Možná je to novinkou tady v F1, možná právě kvůli mně, ale se mnou se to táhne už mnoho let. Mezitím se ze mě stal expert na přežití takových situací. Samozřejmě, není to zrovna příjemné, ale jednou je to tak a musím se s tím vyrovnat, zůstat soustředěný a vždy ze sebe dostat to nejlepší."

S velkou podporou však přichází také velká zodpovědnost. A tlak se během posledního roku ještě zvýšil, protože Venezuela se dostala do hluboké hospodářské krize. Desítky milionů dolarů investovaných do propagace země pomocí F1 se vysvětlují o to hůř.

"Je to velmi těžké. Tlak přichází od fanoušků, od tisku a kvůli investicím také z mé domoviny. Tento projekt byl nastartován před 10 lety, když jsem závodil ve Formuli Renault. Stal jsem se vítězem série (italské odnože Formule Renault 2.0, ne prestižní FR 3.5, pozn. red.), takže se rozhodli nastartovat projekt a dostat se se mnou do F1.

Nebyl jsem jediný (s podporou PDVSA), ale pouze já jsem měl šanci dostat se až do F1. Samozřejmě, jsem pod velkým tlakem, ale dá se s tím žít. Vždyť celá Formule 1 je o zvládání tlaku, ne snad? Každý týden ze sebe musíte dostat maximum nejen na trati, ale i mimo ni."

A aby toho nebylo málo, Maldonado se dostává také pod tlak vlastního týmu. Generální ředitel týmu Lotus prohlásil, že i jezdec se štědrým sponzorem si musí jejich závodní sedačku zasloužit.

"PDVSA je pravděpodobně jedním z největších sponzorů v celé F1," přiznal Carter Autosportu. "Momentálně jsou nedílnou součástí toho, co tvoří náš rozpočet a neradi bychom to měnili. Ale žádný jezdec není nepropustitelný."

Za ochlazením vztahů lze hledat loňskou neúspěšnou sezónu i Maldonadovu neochotu uvolnit svou sedačku během některých pátečních tréninků. Do rozpočtu Lotusu totiž přilévají peníze i sponzoři náhradního pilota Jolyona Palmera a ti ho chtějí občas vidět jezdit. Romain Grosjean tak musel sedačku uvolnit již dvakrát a zítra ho to nejspíš čeká znovu.

"Neznám podrobnosti kontraktu mezi týmem a sponzorem, naše smlouvy jsou zcela oddělené. V mé smlouvě se ale jasně píše, že mám absolvovat celý víkend," řekl k tomu Maldonado.