Podceňujeme Pastora Maldonada?
V mnoha kolizích byl nevinně.
Pastor Maldonado vstoupil do F1 v roce 2011 a ne zrovna nejšťastnějším způsobem. Ve voze Williamsu nahradil Nica Hülkenberga, ačkoliv ten jej pouze rok předtím jednoznačně porazil v GP2, když oba jezdili za tým ART Grand Prix a Němec se stal šampionem. Tato výměna byla tehdy spojována především s finanční situací trápícího se Williamsu a bohatým venezuelským sponzorem PDVSA. Teď se už píše rok 2015, Maldonado se do análů F1 zapsal jako vítěz Velké ceny Španělska 2012 a má na kontě téměř 90 závodů, ale přesto je nadále mnohými považován za platícího pilota.
Kromě toho se o něm v médiích píše především v souvislosti s jeho kolizemi, haváriemi a tresty. V Maďarsku ho závodní stevardi museli potrestat až za tři různé prohřešky a kdosi založil stránku "hasmaldonadocrashedtoday.com". Jak se Maldonado vyrovnává s tímto tlakem?
"Popravdě, pokud byste se mě zeptali, jestli se mi to líbí, tak odpověď by byla samozřejmě ne. Ano, byl jsem účastníkem pár kolizí, ale… Představte si například, že by můj vůz byl v Rakousku na místě Alonsova," připomíná Maldonado kolizi mezi Kimim Räikkönenem a Fernandem Alonsem v prvním kole závodu. "Co se pak dělo? Absolutně nic. Nikdo nebyl potrestán, byl to přece jen běžný incident mezi dvěma bývalými mistry světa. Ale kdyby tam byl můj vůz, byl by z toho velký případ a média by vytvořila obrovský tlak. To je pouze jeden příklad.
Takže ano, způsobil jsem pár incidentů, ale například z toho, co se dělo v Číně jsem se musel smát. Označili mě za viníka kolize s Jensonem. Všichni mě z toho obviňovali a říkali, že by mi stevardi měli dát penalizaci. (Potrestán byl nakonec Jenson Button, který se k chybě přiznal). Ať se mi daří nebo ne, vždy jsem pod tlakem médií. Vždycky se najde někdo, kdo se snaží zakrýt můj talent a pošpinit můj image v F1."
Maldonadovu image nepomáhá ani to, že od španělského vítězství se již k podobně skvělému výsledku nikdy nepřiblížil a dosud je to jeho jediná účast na stupních vítězů. To však připisuje pouze vozům, ve kterých jezdí. Za velkou chybu je možné považovat přestup z Williamsu do Lotusu, ačkoli Maldonado to nikdy nepřiznal.
"Ze začátku nebylo snadné žít s nálepkou platícího jezdce, ale zvykl jsem si na to. Ne každý dokáže vyhrát závod F1 bez nejlepšího auta. S ním by to dokázalo několik jezdců, to není až tak těžké. Ale pokud, tak jako my ve Španělsku před třemi lety, nemáte nejlepší vůz… To nikdo nečekal.
Mnoho lidí mě podceňovalo a moje vítězství v Barceloně jim uštědřilo velkou lekci. I dnes se cítím být v F1 podceňován, ale to je jenom proto, že jsem v posledních letech neměl vůz, se kterým bych mohl všem ukázat svůj talent. Ale to mi dává ještě více síly vrátit se na trať a ukázat, čeho jsem schopný. Ne jen jako jezdec na trati, ale i při řešení technických otázek. Jsou jezdci, kteří si zde nezaslouží být, ale já jsem myslím už dokázal, že si určitě zasloužím dlouhou kariéru jezdce F1."