Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Riskantní strategie napomohla vítězství týmu Von Ryan

Riskantní strategie napomohla vítězství týmu Von Ryan

Salaquardu penalizace sesadila z pódia na čtvrté místo.

Do Velké Británie se dostavilo celkem 62 zájemců, kteří obsadili 25 vozů profesionály, 23 smíšenými posádkami a 14 amatérskými. Na startu však chybělo jedno z ferrari týmu Kessel (č. 111, AM) trápící se již v dopolední kvalifikaci.

Vytrvalci si mohli zavzpomínat na doby minulé, neboť obsadili původní boxy a zánovní budova Wing osiřela. S touto změnou souvisel také start do zatáčky Copse.

Pro převážnou většinu startujících se obešel bez potíží, velkou porci smůly si však vybrali ze středu pole startující bmw brazilského týmu. Zatímco Jimenez (č. 0, PRO) po výměně pravé zadní pneumatiky ihned opustil mechaniky, Abreu (č. 77, PRO) byl s poškozením levé přední části zatlačen do garáže. Takřka dvě kola trvalo v Maggotts vyprošťování dalšího aktéra kolize, Broniszewskeho (č. 11, PAM, Kessel, Ferrari). Závod definitivně skončil pro Engela a mercedes týmu Black Falcon (č. 18, PAM, z 21. pozice) a po návštěvě u mechaniků také pro Baumanna (č. 120, PRO, BMW, Schubert) .

Přestože se jednalo o tříhodinový závod, první třetina celou řadou předjížděních manévrů připomínala spíše krátké klání. Kupředu se prodíral Lapierre (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren, z 33. místa) anebo Abril (č. 84, PRO, HTP, Bentley, z 20. místa). Jízda francouzského pilota se však neobešla bez obtíží, když do efektních hodin poslal v Maggotts Kondakova (č. 50, AM, AF Corse, Ferrari). Nebohý Rus později přidal několik dalších smyků.

Na malé rozestupy naopak doplácel ze 14. místa startující Hassid (č. 12, PAM, TDS, BMW). Během jediného kola jej zdolali Abril (č. 84, PRO, HTP, Bentley), Basseng (č. 35, PRO, Sainteloc, Audi) anebo Meadows (č. 32, PAM, Leonard, Aston Martin). Podobně na tom byl Fjordbach (č. 74, PRO, ISR, Audi, z 15. příčky), za nímž se vytvořila šňůra asi desítky dychtivých soupeřů. Jejich tlaku postupně podléhal, takže vůz předával Rodovi na 26. příčce.

Po půlhodině závodu byl zaznamenán v okolí dráhy déšť, vrásky stratégům nakonec nenadělal.

Klíčovým okamžikem se stalo zdánlivě nevinné odstavení poškozeného Barthezova ferrari (č. 16, AM, AKKA ASP) v únikové zóně u zatáčky Brooklands. Blížící se možnost střídání využila během vyhlášení plné žluté asi třetina posádek. Z profesionálů se odvážná volba nejvíce vyplatila týmu Von Ryan. Van Giesbergen (č. 58) přebíral vůz od Bella z 2. pozice, po dokončení výměn byl ve vedení s více jak čtyřiceti vteřinami! I přes zdržení při odjezdu se po Lapierově úseku posunul Quiaffe-Hobbs (č. 59) ze šestnácté na čtvrtou příčku.

Přestože je nově zavedený režim šetrný k vybudovaným rozestupům, po skončení opustilo štěstí dosud pohodlně ve vedení jedoucího Reipa (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan). V zatáčce Loop kolidoval s ferrari pilotovaným Badeyem (č. 10, PAM, AKKA ASP). Kromě propadu z vedení o tři pozice musel do boxů.

Mechanici narychlo páskou opravili uvolněné díly karoserie v pravé přední části, výjezd ze stání blokovalo ferrari týmu Insight (č. 17, PAM). Po slibném úvodu ztratil během chvilky střídající Chiyo asi minutu na přímé soupeře a po ukončených prvních výměnách byl devatenáctý. Později byl navíc Reip uznán za viníka kolize, takže následoval ještě průjezd boxy.

Přestože vedoucí mcLaren musel kvůli brzké zastávce šetřit palivo, Frijnsovi (č. 1, PRO, WRT, Audi) se k Van Giesbergenovi (č. 58, PRO, Von Ryan) výrazněji přiblížit nepodařilo. V závěru svého úseku začala stávkovat převodovka jeho audi. Jak se později ukázalo, jednalo se naštěstí o dočasný problém, takže Vanthoor mohl navázat na kolegy dobře rozjetý závod.

Rychlý Parente (č. 59, PRO) za volantem druhého mclarenu týmu Von Ryan představoval pro novozélandský tým šanci na vylepšení dočasné bronzové pozice získané šikovně uskutečněnou zastávkou. Nakonec se Portugalec ne vlastní vinou ve svém úseku nadmíru trápil. Nejprve se vyhýbal přes trávu Jensenovi (č. 17, PAM, Insight), jenž nezvládl své ferrari. Větší následky měl náraz desátého Soucka (č. 8, PRO, M-Sport, Bentley) do pravé zadní části Parenteho mclarenu v zatáčce Becketts.

Španěl z kolize vyšel s trestem, po jehož odpykání se později propadl ze sedmé na osmou příčku. Parente musel vléci svůj vůz takřka přes celý okruh k mechanikům. Cestou průběžně ztrácel části pošramocené karoserie, takže se postaral o druhé vyhlášení plné žluté. V boxech se zdržel asi minutu, následně pokračoval až do odstoupení v 77. kole z 24. příčky.

Šikovné načasování do této fáze katapultovalo z osmé na druhou příčku audi týmu ISR. Bonanomi (č. 75, PRO) však zpravidla jezdil pomaleji než rivalové se stejnou technikou za ním. Jestliže jej Vanthoor (č. 1, PRO, WRT, Audi) zdolal v přímém souboji, Ortelli (č. 3, PRO, WRT, Audi) se před Itala posunul až po přičtení pětivteřinové penalizace za nerespektování jízdy po vyznačené dráze.

Komisaři měli v Silverstone svůj vlastní závod s celou řadou hříšníků. Nyní již spíše neviditelní dostávali tresty za získání výhody zkrácenými anebo širšími výjezdy. Mezi nimi byl bohužel pro české audi také Bonanomi (č. 75, PRO, ISR), jehož pět vteřin srazilo z dokončené třetí pozice.

Kromě průběžného posuzování kolizí a přešlapů byl několikrát potrestán vůz týmu Kessel (č. 11; Broniszewski/Bonacini/Lyons – předjíždění pod žlutými vlajkami a pochybení při zastávce) anebo mercedes týmu Car Collection (č. 33; Heyer/Toril/Seyffarth – pochybení při zastávce, rychlost v boxech).

Dramatickým momentům v první desítce nebyl konec. Siedler (č. 333, PRO, Rinaldi, Ferrari) se v 76. kole snažil zdolat Zaugga (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) v zatáčce Abbey. O kolo zpět jedoucí Mowle (č. 888, PAM, Triple Eight) mu se svým bmw zavřel dveře, takže německý pilot po divokém manévru kolidoval se Souckem (č. 8, PRO, M-Sport). Od levého předního kola Španělova bentley se začal valit kouř signalizující část blatníku drhnoucího pneumatiku. Naštěstí pro Soucka se poškození neukázalo jako příliš vážné, protože po chvíli pokračoval již bez viditelného kouře.

Jihoafričan v zeleném lamborghini si mohl na chvíli oddechnout. Postupně jej zdolali jak Siedler, tak Soucek v zatáčce Stowe.

Palivo v nádrži oranžového mclarenu vydrželo, takže Estre mohl připsat na konto McLarenu 650S významný triumf po ujetí 84 kol.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 Bell/Van Giesbergen/Estre   Von Ryan
M650
3:01:44.827
2.
PRO
 Vernay/Frijns/Vanthoor   Belg. Audi
Ar8u
+ 23.281
3.
PRO
 Stippler/Ortelli/Richelmi   Belg. Audi
Ar8u
+ 44.793
4.
PRO
 Bonanomi/Salaquarda/Vervisch   ISR
Ar8u
+ 48.407
5.
PRO
 Walkinshaw/Plowman/Dolby   MRS GT
Ngtr
+ 56.787
6.
PRO
 Buhk/Soulet/Soucek   M-Sport
Bcon
+ 59.627
7.
PRO
 Salikhov/Seefried/Siedler   Rinaldi
F458
+ 1:04.614
8.
PRO
 Venturini/Zaugg/Bortolotti   Grasser
Lhur
+ 1:08.715
9.
PRO
 Kane/Meyrick/Smith   M-Sport
Bcon
+ 1:09.644
10.
PRO
 Graf/Bastian/Dusseldorp   ROWE
Msls
+ 1:26.319
11.
PRO
 Sylvest/Dontje/Juncadella   ROWE
Msls
+ 1:26.864
12.
PRO
 Basseng/Sandström/Guilvert   Sainteloc
Ar8u
+ 1:53.991
13.
PRO
 Chiyo/Reip/Buncombe   GT Acad.
Ngtr
+ 1:58.591
14.
PAM
 Wilson/Leonard/Meadows   Leonard
Avan
+ 1 kolo
15.
PAM
 Paletou/Sanchez/Mardenborough   GT Acad.
Ngtr
+ 1 kolo
16.
PAM
 Gardel/Frey/Barth   Emil Frey
Jef
+ 1 kolo
17.
PRO
 Palmer/Babini/Mul   Grasser
Lhur
+ 1 kolo
18.
PAM
 Cameron/Griffin   AF Corse
F458
+ 1 kolo
19.
PRO
 Adam/Al Harty/Lloyd   Oman
Avan
+ 1 kolo
20.
PAM
 Karachev/Waszek/Bouchut   GT Russian
Msls
+ 1 kolo
21.
PAM
 Dermont/Hassid/Perrera   TDS Racing
Bz4
+ 1 kolo
22.
PAM
 Koebolt/Bottemanne/Schothorst   Belg. Audi
Ar8u
+ 1 kolo
23.
PRO
 Haupt/Al Faisal/Buurman   Blk Falcon
Msls
+ 1 kolo
24.
PAM
 Vasilyev/Al Azhari/Asmer   GT Russian
Msls
+ 1 kolo
25.
PAM
 De Leener/Sbirrazuoli   AF Corse
F458
+ 1 kolo
26.
PRO
 Fraga/Bueno/Jimenez   T. Brazil
Bz4
+ 1 kol0
27.
PAM
 Ratcliffe/Mowle/Osborne   Triple Eight
Bz4
+ 1 kolo
28.
PAM
 Giauque/Beaubelique/M. Traffort   AKKA ASP
F458
+ 1 kolo
29.
PRO
 Heyer/Toril/Seyffarth   Car Coll.
Msls
+ 1 kolo
30.
PAM
 Sardarov/Machitski/Cocker   T. Russia
Bz4
+ 1 kolo
31.
PAM
 Modell/McCaig/Bryant   Ec. Ecosse
Bz4
+ 1 kolo
32.
PAM
 Guibbert/Vannelet/Santamato   Sp. Garage
F458
+ 1 kolo
33.
AM
 Grotz/Ojjeh   Boutsen
Bz4
+ 2 kola
34.
PRO
 Thong/Lee/Winkelhock   Phoenix
Ar8u
+ 2 kola
35.
PAM
 Ricci/Badey   AKKA ASP
F458
+ 2 kola
36.
PAM
 Parrow/Kaffer   Black Pearl
F458
+ 2 kola
37.
AM
 Mancini/Birzhin/Mastronardi   Glorax
F458
+ 2 kola
38.
AM
 Hamon/Samon/Paillard   Sp. Garage
F458
+ 3 kola
39.
PAM
 Andersen/Jensen   Insight
F458
+ 3 kola
40.
AM
 Häring/Konstantinou/Schmickler   Attempto
P997
+ 3 kola
41.
AM
 Loggie/Westwood   Parker
Ar8u
+ 3 kola
42.
PRO
 Gitlin/Buri/Webb   Attempto
M650
+ 3 kola
43.
PAM
 Hallyday/Gaillard/Nash   Belg. Audi
Ar8u
+ 3 kola
44.
AM
 Bachelier/Blank/Mallegol   AF Corse
F458
+ 3 kola
45.
AM
 Ehret/Mattschull   Car Coll.
Msls
+ 3 kola
46.
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Lyons   Kessel
F458
+ 3 kola
47.
AM
 Bordet/Viron/Orgeval   Delahaye
P997
+ 4 kola
48.
AM
 Blanchemain/Hirschi/Nicolle   C&M Rac.
Bz4
+ 4 kola
49.
PAM
 Hedman/Kemenater/Julian   Dragon
F458
+ 5 kol
50.
AM
 Gosselin/Lagniez/Rostan   Sainteloc
Ar8u
+ 5 kol
51.
PAM
 Perazzini/Potolicchio/Cioci   AF Corse
F458
+ 6 kol
52.
AM
 Lallemant/Buffin/Cabannes   Sainteloc
Ar8u
+ 6 kol
53.
PRO
 Lapierre/Q.Hobbs/Parente   Von Ryan
M650
+ 7 kol
54.
AM
 Kondakov/Moiseev/Ragazzi   AF Corse
F458
+ 7 kol
55.
PRO
 Fjordbach/Roda/Onidi   ISR
Ar8u
+ 26 kol
56.
PRO
 Ramos/Thurner/Armindo   Attempto
M650
+ 36 kol
57.
PRO
 Primat/Abril/Parisy   HTP
Bcon
+ 62 kol
58.
AM
 Pons/Barthez   AKKA ASP
F458
+ 67 kol
59.
PRO
 B.Filho/Abreu/Stumpf   T. Brazil
Bz4
+ 82 kol
60.
PRO
 Hürtgen/Sandritter/Baumann   Schubert
Bz4
+ 83 kol

Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách

Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Gallardo LP 560-4 R-EX (LgEX), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)

Následující podnik se uskuteční ve dnech 19. až 20. června ve Francii. Na okruhu Paul Ricard bude na programu 1 000 kilometrů, respektive šest hodin dlouhý závod.

Doplňující odkazy

Blancpain Endurance Series (Zde)

Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.