BES: Triumf Godzilly ve Francii
V napínavém finiši vítězí posádka týmu GT Academy.
Řada soubojů na čele, strhující závěr v boji o vítězství, famózní jízda z boxové uličky až na pódium, dramatické okamžiky na dráze i v boxech – tak lze ve stručnosti popsat uplynulých šest hodin na okruhu Paul Ricard.
Generálky před vrcholným podnikem ve Spa se ve Francii zúčastnilo 62 účastníků. Ve startovní listině bylo několik chyb, takže obsazení tříd bylo ve skutečnosti následující: 28 vozů s profesionály, 20 se smíšenými posádkami a 14 s amatéry.
K dalším změnám došlo v průběhu, respektive před zahájením podniku. Onidimu (č. 74, PRO, ISR, Audi), který v dubnu havaroval v Monze, nebyl lékaři udělen souhlas se startem. Českému týmu se nepodařilo sehnat náhradu, takže se vůz s číslem 74 neobjevil v žádné části. Paradoxně italský pilot absolvoval předchozí podnik v Británii. Na startu ještě chybělo amatérské ferrari týmu AF Corse (č. 50), takže do šest hodin trvajícího závodu vyrazilo rovných šest desítek soutěžících.
Ti si užili hned dvou startů, když bylo v půli prvního kola přikázáno zopakovaní startovní procedury. Zatímco poprvé dokázal roj gétéček odstartovat bez větší újmy, podruhé došlo na čele v páté zatáčce ke kolizi tří vozů. Soulet (č. 8, PRO, M-Sport, Bentley) narazil do čtvrtého Siedlera (č. 333, PRO, Rinaldi), jehož neovladatelné ferrari trefilo mclaren pilotovaný Bellem (č. 58, PRO, Von Ryan).
Soulet, jenž byl později potrestán deset vteřin trvající zastávkou, se po výměně pneumatik brzy zapojil do bojů. Pro ostatní účastníky kolize skončil závod dojezdem do boxů. Bellův mclaren, z jehož zádě vyšlehly plameny, se po dlouhé opravě na dráze ještě na chvíli objevil.
Situace se neobešla bez kratšího účinkování bezpečnostního vozu. Ještě před jeho výjezdem se dokázal v kvalifikaci nejrychlejší Bortolotti (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) vrátit na vedoucí pozici, o níž přišel po druhém startu. Nedokázal odolat útokům dvojice bentley pilotovaných Smithem (č. 7, PRO, M-Sport) a Abrilem (č. 84, PRO, HTP).
Zmar úspěšné stáje z předchozího podniku se neomezil pouze na vítězný vůz, ale také na jejich kolegy. Parente (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) musel v desátém kole opustit sedmou příčku a s poničenou zadní částí navštívit mechaniky. Navzdory nezvykle rychlé opravě se vrátil na samotný chvost před posledního Winkelhocka (č. 6, PRO, Phoenix, Audi). Německý mistr světa v GT1 z roku 2012 totiž dříve doplatil na kolizi s Modellem (č. 79, PAM, Ecurie Ecosse, BMW), jenž mu poničil zavěšení v nájezdu na cílovou rovinku.
Zatímco prototyp Huracánu s Bortolottim za volantem kraloval na čele, dárce pohonného ústrojí z Neckarsulmu se pohyboval již v hloubi pole. Úspěšnější Rast (č. 1, PRO, WRT, Audi) musel ze sedmého místa na osm minut do boxů kvůli zlobící převodovce.
Nedařilo se ani dalšímu zástupci druhé generace audi, když se po sto kolech Fässlerovi (č. 5, PRO, Phoenix, Audi) uvolnila přední kapota během jízdy po cílové rovince. Díky jejímu vykrojení na cestu viděl, ale neplánovaná návštěva pro její výměnu jej přinutila opustit 12. místo.
Po prvních zastávkách se čtveřice na čele držela v rozestupu několika vteřin. Vedoucího Bortolottiho (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) se snažil na rovince Mistral překonat Reip (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan), ale jen málo chybělo k úspěšnému předjetí. Za nimi bojovali o zbývající stupínek na podiu mohutná bentley s Parisym (č. 84, PRO, HTP) a Smithem (č. 7, PRO, M-Sport).
Když rozestupy na čele již neumožňovaly změnu pozice, o drama se postaralo hořící ferrari týmu AF Corse, z něhož s pomocí hasiče prchal Blank (č. 49, AM). Uhašení a následné odstranění vraku si vyžádalo další výjezd bezpečnostního vozidla. Více jak dvacet minut účinkování audi s majáky na střeše se po jízdě na stále rozpáleném asfaltu projevilo pozdějšími průjezdy zatáček se smýkajícím vozem.
Dramata se neodehrávala pouze na dráze, ale také v boxech. Když byl Primat (č. 84, PRO, HTP, Bentley) zatlačen mechaniky do garáže kvůli problémům se škrtící klapkou, při manipulaci s hadicí pistole se podařilo mechanikovi zvrhnout sud s palivem. Kvůli namontovanému čerpadlu z něj začal vytékat benzín. Mechanici se místo důkladnější opravy věnovali odstranění následků nebezpečné situace, takže švýcarský pilot dojel pouze na konec boxové uličky. Teprve druhá oprava byla úspěšnější.
V té době se na čele odehrával souboj, když třetí Buncombe (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) útočil na Venturiniho (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini). Souboj v technické části dotáhl do úspěšného konce a posunul se na druhou příčku za vedoucího Pier Guidiho (č. 20, PRO, AKKA ASP, Ferrari).
Do pořadí na vrcholných příčkách začal zasahovat příležitostný, ale mimořádně silný účastník – BMW týmu Marc VDS. Stříbrné bmw startovalo kvůli výměně motoru z boxů, přičemž Palttala (č. 46, PRO) předával Luhrovi vůz v 28. kole na dvacátém místě. Německý pilot se po dalších 28 kolech dostal již na osmou příčku. Následně do vozu usedl rychlý belgický závodník Maxime Martin. Jeho postup zbrzdil až Meyrick (č. 7, PRO, M-Sport, Bentley), s nímž sváděl několik kol neúspěšně souboje. Teprve třetí pokus na konci cílové rovinky vyšel a Martin se propracoval na třetí pozici.
Jestliže v první polovině se obě zelená lamborghini pohybovala v popředí, po více jak třech hodinách přišel na rovince Mistral kolaps dosud neuznaného vítěze z Monzy. Kvůli vozu, jenž zde odstavil Palmer (č. 19, PRO, Grasser), vyjel na dráhu na jedenáct minut potřetí bezpečnostní vůz. Při zastávce druhého vozu rakouské stáje zaškobrtl mechanik po výměně levého zadního kola. Následné odhození vyměněného kola ve nestandardní situaci vyústilo v trest za porušení pravidel při zastávkách. Venturini (č. 63, PRO) se posléze po průjezdu boxy propadl z druhého místa na dvanácté.
Slunce nad francouzským okruhem se začalo sklánět k obzoru a nastalo chvilkové období méně dramatických okamžiků (a také dočasného výpadku internetového přenosu s anglickým komentářem).
Na setmělém okruhu později došlo k situaci, jenž mohla ovlivnit souboj o vedení. Bonanomi (č. 75, PRO, ISR, Audi), jedoucí již o kolo zpět, po širším výjezdu zatáčkou Signes byl po návratu na dráhu postrčen do hodin Kanem (č. 7, PRO, M-Sport, Bentley). Při následném vyšetřování neshledali komisaři britského pilota vinným, takže nic nebránilo dramatickému závěru.
Náskok vedoucího Buncomba (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) bojujícího s opotřebeným obutím snižoval druhý Kane. Britský pilot snížil odstup až na 1,6 vteřiny, posléze zbrkle chyboval. Nepovedený průjezd technickou pasáží jej stál necelé tři vteřiny. S ubývajícím časem se znovu Kane vydal na stíhací jízdu, přičemž následovaly po přetáčivém smyku hodiny a lehký náraz do bariéry.
Zatímco v tu chvíli si v týmu GT Academy po navýšení náskoku o deset vteřin oddechli, ke Kaneovi se nebezpečně přiblížil Martin (č. 46, PRO, Marc VDS, BMW). Britský pilot si dokázal od Belgičana udržet odstup a zároveň začal znovu snižovat ztrátu na vedení.
Protože v závodě příliš dlouho účinkoval bezpečnostní vůz, konec nastal po vypršení časového limitu šesti hodin. K překonání tisícikilometrové vzdálenosti (alespoň 173 kol) chyběla pouhá dvě kola.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
Reip/Buncombe/Chiyo | GT Academy |
Ngtr
|
6:00:47.419
|
2.
|
PRO
|
Smith/Meyrick/Kane | M-Sport |
Bcon
|
+ 7.988
|
3.
|
PRO
|
Palttala/Luhr/Martin | Marc VDS |
Bz4
|
+ 10.190
|
4.
|
PRO
|
Juncadella/Bastian/Dusseldorp | ROWE |
Msls
|
+ 52.995
|
5.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Lyons | Kessel |
F458
|
+ 1:39.014
|
6.
|
PRO
|
Venturini/Zaugg/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
+ 1 kolo
|
7.
|
PRO
|
Vautier/M.Traffort/Pier Guidi | AKKA ASP |
F458
|
+ 1 kolo
|
8.
|
PAM
|
Morley/Johnston/Engel | Black Falcon |
Msls
|
+ 1 kolo
|
9.
|
PRO
|
Salaquarda/Vervisch/Bonanomi | ISR |
Ar8u
|
+ 1 kolo
|
10.
|
PAM
|
Guedes/Cameron/Griffin | AF Corse |
F458
|
+ 1 kolo
|
11.
|
PAM
|
Karachev/Vasilyev/Asmer | GT Russian |
Msls
|
+ 1 kolo
|
12.
|
PRO
|
Buhk/Soulet/Soucek | M-Sport |
Bcon
|
+ 2 kola
|
13.
|
PRO
|
Fraga/Abreu/Jimenez | Team Brazil |
Bz4
|
+ 2 kola
|
14.
|
PAM
|
Andersen/Jensen | Insight |
F458
|
+ 2 kola
|
15.
|
PAM
|
Vannelet/Santamato/Guibbert | Sp. Garage |
F458
|
+ 2 kola
|
16.
|
PRO
|
Al Harty/Lloyd/Adam | Oman |
Avan
|
+ 3 kola
|
17.
|
PAM
|
De Leener/Sbirrazuoli | AF Corse |
F458
|
+ 3 kola
|
18.
|
PRO
|
Heyer/Toril/Seyffarth | Car Collect. |
Msls
|
+ 3 kola
|
19.
|
PAM
|
Koebolt/Bottemanne/Schothorst | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 3 kola
|
20.
|
PRO
|
Fässler/Mies/Haase | Phoenix |
Ar82
|
+ 3 kola
|
21.
|
PRO
|
Senna/Q.Hobbs/Parente | Von Ryan |
M650
|
+ 3 kola
|
22.
|
PRO
|
Parrow/Schwager/Kaffer | Black Pearl |
F458
|
+ 3 kola
|
23.
|
PRO
|
Tambay/Mortara/Guilvert | Sainteloc |
Ar8u
|
+ 3 kola
|
24.
|
AM
|
Mancini/Birzhin/Mastronardi | Glorax |
F458
|
+ 4 kola
|
25.
|
AM
|
Sardarov/Machitski | Team Russia |
Bz4
|
+ 4 kola
|
26.
|
PAM
|
Wilson/Leonard/Meadows | Leonard |
Avan
|
+ 4 kola
|
27.
|
AM
|
Ojjeh/Grotz | Boutsen |
Bz4
|
+ 4 kola
|
28.
|
AM
|
Barthez/Pons | AKKA ASP |
F458
|
+ 4 kola
|
29.
|
PAM
|
Kemenater/Hedman/Julian | DragonSpeed |
F458
|
+ 4 kola
|
30.
|
PRO
|
Rast/Rockenfeller/Vanthoor | Belgian Audi |
Ar82
|
+ 5 kol
|
31.
|
AM
|
Häring/Konstantinou/Schmickler | Attempto |
P997
|
+ 5 kol
|
32.
|
PAM
|
Schmidt/Ehret/Van der Zande | Car Collect. |
Msls
|
+ 6 kol
|
33.
|
AM
|
Debs/Mardini/Mislin | Sp. Garage |
F458
|
+ 6 kol
|
34.
|
PRO
|
Frijns/Müller/Vernay | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 6 kol
|
35.
|
PAM
|
Paletou/Sanchez/Shulzhitskiy | GT Academy |
Ngtr
|
+ 9 kol
|
36.
|
PRO
|
Primat/Parisy/Abril | HTP |
Bcon
|
+ 9 kol
|
37.
|
PRO
|
Richelmi/Stippler/Ortelli | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 10 kol
|
38.
|
PAM
|
Perazzini/Potolicchio/Cioci | AF Corse |
F458
|
+ 10 kol
|
39.
|
PAM
|
Modell/McCaig/Bryant | Ec. Ecosse |
Bz4
|
+ 11 kol
|
40.
|
PRO
|
Lee/Thong/Winkelhock | Phoenix |
Ar8u
|
+ 12 kol
|
41.
|
AM
|
Soenen/Van Glabeke/Lanting | AF Corse |
F458
|
+ 14 kol
|
42.
|
PRO
|
Walkinshaw/Plowman/Dolby | MRS GT |
Ngtr
|
+ 18 kol
|
43.
|
PAM
|
Frey/Gardel/Barth | Emil Frey |
Jef
|
+ 34 kol
|
44.
|
AM
|
Earle/Zanuttini/Talbot | Kessel |
F458
|
+ 35 kol
|
45.
|
PAM
|
Hirschi/Kelders/Hirschi | Clas.&Modern |
Bz4
|
+ 57 kol
|
46.
|
PAM
|
Dermont/Hassid/Perera | TDS Racing |
Bz4
|
+ 70 kol
|
47.
|
AM
|
Bordet/Viron/Orgeval | Delahaye |
P997
|
+ 78 kol
|
48.
|
AM
|
Beaubelique/Ricci/Giauque | AKKA ASP |
F458
|
+ 80 kol
|
49.
|
PRO
|
Palmer/Babini/Mul | Grasser |
Lhur
|
+ 83 kol
|
50.
|
PRO
|
Zanardi/Spengler/Glock | ROAL |
Bz4
|
+ 86 kol
|
51.
|
AM
|
Loggie//Simonsen/Westwood | Parker |
Ar8u
|
+ 87 kol
|
52.
|
AM
|
Lallemant/Buffin/Cabannes | Sainteloc |
Ar8u
|
+ 100 kol
|
53.
|
PRO
|
Dontje/Sylvest/Jäger | ROWE |
Msls
|
+ 104 kol
|
54.
|
PAM
|
Ratcliffe/Mowle/Osborne | Triple Eight |
Bz4
|
+ 113 kol
|
55.
|
PRO
|
Al Faisal/Haupt/Buurman | Black Falcon |
Msls
|
+ 116 kol
|
56.
|
AM
|
Blank/Bachelier/Mallegol | AF Corse |
F458
|
+ 135 kol
|
57.
|
PAM
|
Yazbil/Borchez/Alvarez | Attempto |
M650
|
+ 152 kol
|
58.
|
PAM
|
Gitlin/Chukanov/Ramos | Attempto |
M650
|
+ 168 kol
|
59.
|
PRO
|
Lapierre/Bell /Estre | Von Ryan |
M650
|
+ 169 kol
|
60.
|
PRO
|
Salikhov/Seefried/Siedler | Rinaldi |
F458
|
+ 170 kol
|
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)
Nyní čeká na účastníky vytrvalostní série necelých pět týdnů příprav na vrcholný podnik. Ve dnech 23. – 26. července se na okruhu Spa-Francorchamps uskuteční 24 hodin trvající závod určený výhradně pro vozy GT3. Tomuto závodu bude na zdejším portálu věnován tradiční seriál článků.
Doplňující odkazy
Blancpain Endurance Series (Zde)
Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.