Premiérové vítězství Lexusu v Blancpain GT
Rozhodnutí padlo na rovince Mistral
Třetího klání účastníků vytrvalostní části seriálu Blancpain GT na francouzském okruhu v Le Castelletu se zúčastnilo 51 vozidel. Nejpočetnější bylo celkové hodnocení s 34 účastníky (včetně devíti v Silver cupu). Ve třídě smíšených posádek bylo přihlášeno deset vozů. V amatérské třídě nastoupilo sedm posádek, mezi něž se zařadilo ze třídy smíšených posádek přesunuté audi týmu Sainteloc.
Vítězem kvalifikace se stal stejný vůz jako ve Velké Británii, tentokráte bez pochybností vyvolaných následnou kontrolou. Vedle aston martinu týmu R-Motorsport (č. 76, Vaxiviere/Dennis/Thiim) byl v první řadě mclaren týmu Garage 59 (č. 58, Barnicoat/Watson/Ledogar). Na pomyslné stupně vítězů se dostalo také ferrari týmu SMP (č. 72, Aljošin/Molina/Rigon).
Vynikající formu potvrdil čtvrtou pozicí Emil Frey s lexusem (č. 14, Seefried/Klien/Costa) před audi týmu WRT (č. 1, Vanthoor/Mies/Riberas). Šesté skončilo lamborghini týmu Grasser (č. 63, Bortolotti/Engelhart/Caldarelli).
Rychlé rozsvícení zelené po dodatečném formovacím kole zaskočilo z první příčky startujícího Dennise (č. 76, R-Motorsport, Aston Martin). Britský pilot, který v předchozím podniku vynikajícím výkonem přispěl k triumfu před domácím publikem, se ještě během startu propadl na 13. místo. Do čela se posunul Barnicoat (č. 58, Garage 59, McLaren) následovaný Klienem (č. 14, Emil Frey, Lexus) a Aljošinem (č. 72, SMP, Ferrari).
Po kolizi Manchestera (SC č. 90, AKKA ASP, Mercedes-AMG) s Hommersonem (PAM č. 53, AF Corse, Ferrari) ve třetím kole vyrazil na dráhu bezpečnostní vůz. Po odklizení ferrari s poškozeným zavěšením z únikové zóny zatáčky Beausset se počínaje šestým kolem znovu rozhořely souboje o pozice.
Barnicoat si rychle vybudoval více jak dvouvteřinový náskok, který si následně udržoval. Smolař Dennis se propadl na 29. místo po kolizi s Klingmannem (č. 99, Rowe, BMW) ve Virage du Pont.
Z deváté pozice po vystrčení Buncomba v nájezdu na cílovou rovinku se dlouho neradoval Engel (č. 4, Black Falcon, Mercedes-AMG). Brzy skončil po kolizi s Krohnem (č. 98, Rowe, BMW) v Beausset. Nepomohla ani návštěva u mechaniků. Krohn byl po propadu na 34. příčku potrestán průjezdem boxy.
Z třetího místa se pozvolna propadal Aljošin (č. 72, SMP, Ferrari). Nadlouho se však za ním zasekl šestý Bortolotti (č. 63, Grasser, Lamborghini). Ve 20. kole jej dostal pod drtivý tlak, úspěšný byl ovšem až na třetí pokus po chybě ruského jezdce v Bendor. Neméně zajímavý byl následující souboj Vanthoora (č. 1, Belgian Audi) s třetím Ortellim (č. 114, Emil Frey, Lexus). Belgičan se po takřka úspěšném pokusu na rovince Mistral v 26. kole dočkal až o tři kola později.
Druhá neutralizace, která ukončila hodinu trvající zelenou fázi, následovala po plné žluté sloužící k odstranění trosek ze zatáčky Bendor. Zároveň smazala Barnicoatův náskok, takže britský pilot svedl v 50. kole kontaktní souboj s Costou (č. 14, Emil Frey, Lexus). Španělského jezdce dokázal udržet za zádí svého mclarenu, k vedoucí dvojici se nicméně po chvíli přidal Vanthoor (č. 1, Belgian Audi).
Druhé kolo zastávek vyřadilo z bojů o vedení belgické audi, když se Mies přebírající auto od Vanthoora nemohl odlepit z boxového stání. Oživit vůz se nepodařilo ani po zatlačení do garáže.
Třetí Siedler (č. 114, Emil Frey, Lexus) sice podlehl Kaneovi (č. 7, M-Sport, Bentley), „bramborovou“ příčku však hájil o poznání sveřepěji. Za ním se marně snažil probít dopředu Rigon (č. 72, SMP, Ferrari). Postupně se do bojů zapojili Haase (č. 25, Sainteloc, Audi), Christodoulou (č. 88, AKKA ASP, Mercedes-AMG), Thiim (č. 62, R-Motorsport, Aston Martin) a řada dalších jezdců. Pořadí za Siedlerem doznalo četných změn, o čtvrté místo ve prospěch Rigona dočasně přišel i Rakušan.
Krušné chvíle zažíval jeho kolega Seefried (č. 14), na jehož druhou příčku si dělal zálusk Kane. Pro britského pilota se stala oříškem rychlost lexusu na rovince Mistral, kdy ztrácel navzdory využití závětří za vozem švýcarské stáje. V technických pasážích nedokázal využít svoji převahu.
V druhé polovině závodu se situace na dráze zklidňovala. Rigonovi (č. 72, SMP, Ferrari) se podařilo v nájezdu na cílovou rovinku bez větších potíží zdolat třetího Kliena (č. 14, Emil Frey, Lexus). Ke konci čtvrté hodiny se o vzruch postaral Jaminem (PAM č. 87, AKKA ASP) odstavený mercedes. Fáze plné žluté odstartovala další kolo zastávek. Následný výjezd bezpečnostního vozidla pro změnu smazal výrazný náskok mclarenu týmu Garage 59.
Ve 128. kole zdolal Molina (č. 72, SMP, Ferrari) v závěrečné Virage du Pont druhého Gounona (č. 7, M-Sport, Bentley). Během poslední zastávky zvolil ruský tým možnost využití kratšího intervalu a posunul se do vedení před mclaren pilotovaný Ledogarem. Ani jednomu z vozů ovšem nebylo přáno vítězství.
Při poslední zastávce u týmu Garage 59 byli v době odjezdu Ledogarova mclarenu v pracovním prostoru dva mechanici. Následný trest zhatil možnost redukce jedenáctivteřinového náskoku ruského vozu. Jenže vedoucí Molina musel s poškozeným levým předním kolem do boxů, kde již zůstal. Vedení převzal Gounon, jehož stíhal Costa (č. 14, Emil Frey, Lexus).
Šest minut před koncem se za Gounona zavěsil Costa, který se snažil najít skulinku k prosmýknutí okolo francouzského jezdce. V posledním kole po sprinterském souboji na 1,8 kilometrů dlouhé rovince se na jejím konci do čela dostal španělský pilot.
Ke zdolání vzdálenosti jednoho tisíce kilometrů chyběla dvě kola (ujeto 992,44 kilometru), takže byl využit časový limit šesti hodin.
Výsledky po ujetí 172 kol
p. | kat. | posádka | tým | vůz | čas/ztráta |
---|---|---|---|---|---|
1.
|
M.Seefried/C.Klien/A.Costa | Emil Frey |
Lexus
|
6:00:29.709
|
|
2.
|
J.Pepper/J.Gounon/S.Kane | M-Sport |
Bentley*
|
+ 2.315
|
|
3.
|
A.Watson/B.Barnicoat/C.Ledogar | Garage 59 |
McLaren
|
+ 43.827
|
|
4.
|
A.Christodoulou/T.Jäger/R.Marciello | AKKA-ASP |
Mercedes
|
+ 47.056
|
|
5.
|
M.Parry/A.Buncombe/L.Ordonez | Team RJN |
Nissan
|
+ 53.772
|
|
6.
|
M.Winkelhock/S.Gachet/C.Haase | Sainteloc |
Audi
|
+ 54.522
|
|
7.
|
D.Bulatov/V.Petrov/M.Meadows | SMP Racing |
Mercedes
|
+ 55.594
|
|
8.
|
D.Fumanelli/A.Tambay/F.Fraga | Strakka |
Mercedes
|
+ 1:04.061
|
|
9.
|
M.Götz/A.Parente/M.Buhk | Strakka |
Mercedes
|
+ 1:08.059
|
|
10.
|
R.Dumas/D.Werner/F.Makowiecki | Manthey |
Porsche
|
+ 1:19.343
|
|
11.
|
J.Klingmann/C.Mostert/T.Blomquist | Rowe Racing |
BMW
|
+ 1:20.043
|
|
12.
|
S.Leonard/S.Van der Linde/F.Vervisch | Belgian Audi |
Audi
|
+ 1:32.080
|
|
13.
|
M.Bortolotti/C.Engelhart/A.Caldarelli | Grasser |
Lamborghini
|
+ 1:34.347
|
|
14.
|
M.Beretta/S.Mitchell/M.Kodric | Barwell MS |
Lamborghini
|
+ 1:36.696
|
|
15.
|
A.Al Faisal/H.Haupt/G.Piana | Black Falcon |
Mercedes
|
- 1 kolo
|
|
16.
|
A.Fontana/A.Zaugg/M.Grenier | Emil Frey |
Jaguar
|
- 1 kolo
|
|
17.
|
R.Giammaria/E.P.Companc/M.Mapelli | Grasser |
Lamborghini
|
- 1 kolo
|
|
18.
|
A.West/C.Harris/C.Goodwin | Garage 59 |
McLaren
|
- 2 kola
|
|
19.
|
A.Al Harty/E.McKay/C.Eastwood | Oman Racing |
Aston Martin
|
- 2 kola
|
|
20.
|
D.Cameron/G.deLorenzi/M.Griffin | AF Corse |
Ferrari
|
- 2 kola
|
|
21.
|
D.Pierce/R.Smith/S.Morris | Parker Racing |
Bentley
|
- 3 kola
|
|
22.
|
F.Guedes/A.Amstutz/L.Machitski | Barwell MS |
Lamborghini
|
- 3 kola
|
|
23.
|
J.Witt/R.Sanchez/S.Moore | Team RJN |
Nissan
|
- 3 kola
|
|
24.
|
P.Giaque/E.Debard/F.Barthez | AKKA-ASP |
Mercedes
|
- 3 kola
|
|
25.
|
K.Lendoudis/S.Al Faisal/R.Aguas | Black Falcon |
Mercedes
|
- 4 kola
|
|
26.
|
C.Buncombe/N.Leventis/L.Williamson | Strakka |
Mercedes
|
- 4 kola
|
|
27.
|
J.Szymkowiak/J.Manchester/N.Bastian | AKKA-ASP |
Mercedes
|
- 4 kola
|
|
28.
|
R.Oeverhaus/A.Buchardt/I.Vinke | Walkenhorst |
BMW
|
- 4 kola
|
|
29.
|
R.Yoon/P.Ehret/R.Penttinen/ | Rinaldi |
Ferrari
|
- 6 kol
|
|
30.
|
C.Kelders/M.Rostan/N.Stievenart | Sainteloc |
Audi
|
- 6 kol
|
|
31.
|
M.Vaxiviere/J.Dennis/N.Thiim | R-Motorsport |
Aston Martin
|
- 6 kol
|
|
32.
|
G.Cipriani/M.Ramos/F.Crestani | Lazarus |
Lamborghini
|
- 11 kol
|
|
33.
|
M.Aljošin/M.Molina/D.Rigon | SMP Racing |
Ferrari
|
- 19 kol
|
|
34.
|
J.Häring/E.L.Brauner/W.Triller | Herberth MS |
Porsche
|
- 21 kol
|
|
35.
|
M.Palttala/S.Ortelli/N.Siedler | Emil Frey |
Lexus
|
- 21 kol
|
|
36.
|
V.Abril/A.Soucek/M.Soulet | M-Sport |
Bentley*
|
- 26 kol
|
|
37.
|
D.Burke/S.Yoluc/E.Hankey | Ram Racing |
Mercedes
|
- 33 kol
|
|
38.
|
A.Brundle/M.Kirchhöfer/M.Martin | R-Motorsport |
Aston Martin
|
- 35 kol
|
|
39.
|
P.Keen/R.Ineichen/F.Perera | Grasser |
Lamborghini
|
- 39 kol
|
|
N
|
R.Salichov/A.Mattschull/L.Ludwig | Rinaldi |
Ferrari
|
- 58 kol
|
|
N
|
P.Niederhauser/L.Marioneck/M.Siljehaug | Reiter Young |
Reiter Lambo
|
- 72 kol
|
|
N
|
N.Jamin/M.Ricci/J.L.Beaubelique | AKKA-ASP |
Mercedes
|
- 81 kol
|
|
N
|
K.Schramm/P.Kaffer/J.Schmidt | Attempto |
Audi
|
- 100 kol
|
|
N
|
D.Vanthoor/C.Mies/A.Riberas | Belgian Audi |
Audi
|
- 110 kol
|
|
N
|
R.Collard/N.Yelloly/J.Krohn | Rowe Racing |
BMW
|
- 125 kol
|
|
N
|
S.Gattuso/F.Leo/A.Santamato | Lazarus |
Lamborghini
|
- 138 kol
|
|
N
|
Van der Linde/S.Schothorst/P.Schothorst | Attempto |
Audi
|
- 141 kol
|
|
N
|
M.Engel/L.Stolz/Y.Buurman | Black Falcon |
Mercedes
|
- 155 kol
|
|
N
|
R.Monti/A.Rizzoli/A.Frassinetti | Ombra |
Lamborghini
|
- 163 kol
|
|
N
|
N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini | AF Corse |
Ferrari
|
- 171 kol
|
|
N
|
M.Hansch/T.A. Forne/F.Stippler | Car Collection |
Audi
|
-
|
* druhá generace Bentley Continental GT3
Ve vytrvalostní části Blancpain GT Series je nyní na programu závod na 24 hodin ve Spa-Francorchampsu. Vrcholný podnik nejen tohoto seriálu, ale také na scéně GT závodů, se uskuteční ve dnech 26. -29. července. Na necelou polovinu účastníků mezitím čeká dvojice krátkých závodů, která proběhne 22. – 24. června.
Další informace o šampionátu
Odkazy na články s doplňujícími údaji o Blancpain Endurance Cupu i seriálu BGTS jsou v níže uvedené tabulce. V části s kalendářem vytrvalostních závodů budou doplňovány odkazy na články s popisy uskutečněných klání.
obsah článku | odkaz |
---|---|
Historie a držitelé titulů Blancpain Endurance | Zde |
Historie a držitelé titulů Blancpain GT Series | Zde |
Pořadatelská organizace SRO (vydáno v 2015) | Zde |
Oslavy 25 let aktivit Stéphane Ratela (2017) | Zde |
Pravidla a přehled změn | Zde |
Startovní listina – Monza | Zde |
Přehled týmů a vozidel a jejich rozdělení do tříd | Zde |
20.04. – 22.04. Monza | Zde |
18.05. – 20.05. Silverstone | Zde |
01.06. – 02.06. Paul Ricard | |
26.07. – 29.07. Spa-Francorchamps – 24 hodin | |
28.09. – 30.09. Barcelona | |
Konečné výsledky | září 2018 |