BEC: Druhý letošní triumf pro mclaren týmu Garage 59
Famózní stíhací jízda Pier Guidiho stačila pouze na druhé místo.
K třetímu podniku vytrvalostní části seriálu BGTS dorazilo do Francie celkem 57 účastníků. V porovnání s první verzí startovní listiny došlo k několika změnám, takže obsazení tříd bylo následující: 27 vozů v celkovém hodnocení, 20 se smíšenými posádkami a 10 s amatéry.
Do zaváděcího kola se nepodařilo Schwagerovi (PAM č. 66, Black Pearl) uvést ferrari do pohybu, takže jej museli komisaři odtlačit do boxů. Z nich startoval za Machitskim v lamborghini týmu Barwell (PAM č. 78), jehož posádka přišla kvůli výměně motoru o 23. kvalifikační pozici.
Výhodné startovní pozice v druhé řadě využili ještě před první zatáčkou obě bentley týmu M-Sport (Smith č. 7 a Reip č. 8) k překonání druhého Motoakiho (PAM č. 53, AF Corse). Na řadě byl vedoucí Lathouras (č. 50, AF Corse, Ferrari), kterého dostihli před zatáčkou Saint-Beaurne. Na 1,8 kilometrů dlouhé rovince Mistral se do vznikající linie čtyř vedle sebe jedoucích vozidel přidal Bell (č. 58, Garage 59, McLaren). Na jejím konci byl Lathouras již čtvrtý, první kolo dokončil až devátý.
Rozlehlé zpevněné únikové zóny v okolí dráhy napomohly účastníkům k překonání hektických úvodních kol s hustým provozem. Předčasně skončil závod v úvodní dvojici zatáček pro Salikhova (AM č. 333, Rinaldi, Ferrari) a o kus dál se zničeným zavěšením i pro Koxe (č. 4, WRT, Audi).
Smolný úvod závodu měl Simmons (PAM č. 22, GT Academy, Nissan, ze 48. místa), který již ve druhém kole musel po rychlém vzestupu o deset příček zajet k mechanikům. S defektem pravé zadní pneumatiky musel překonat větší část takřka šest kilometrů dlouhého okruhu. V Signes o poničenou pneumatiku přišel, takže následná jízda na disku se přičinila o pozdější potíže při dodatečných opravách.
Působivý výkon předváděl Malucelli (PAM č. 34, Scuderia Praha, Ferrari), který se brzy ujal vedení ve třídě. Zároveň se prodíral vzhůru celkovým pořadím ze startovní šesté pozice až na druhou příčku v sedmnáctém kole. Později se pokoušel převzít vedení od Smithe (č. 7, M-Sport, Bentley), britský pilot však útokům odolal.
S technickými problémy se znovu potýkali u týmu Rowe, když se o obě bmw museli neplánovaně starat mechanici. V 8. kole začal mít potíže Werner (č. 98), Eng (č. 99) jej následoval o čtyři kola později. Oba jezdci se navíc po trápili v polovině pole po nedostatečném výkonu v dopolední kvalifikaci.
Na konci 13. kola došlo v poslední zatáčce Virage du Pont ke kolizi tří vozů, která na delší dobu zaměstnala komisaře. Mastronardi (č. 51, AF Corse) zde vystrčil do únikové zóny Takaboshiho (č. 23, GT Academy, Nissan). Do jeho zpomaleného ferrari následně lehce narazil Jousse (PAM č. 76, IMSA, Porsche). Japonský pilot se propadl o deset míst na 34. příčku, za pilota provinilého ferrari odpykal trest průjezdu boxy až střídající Mann.
Divoký závod prožíval Bonanomi (č. 25, Sainteloc, Audi), který byl zapleten do několika kolizí. V sedmém kole poslal do hodin ve Village Motoakiho (PAM č. 53, AF Corse). O deset kol později na výjezdu z Chicane otočil do protisměru Broniszewskiho (PAM č. 11, Kessel, Ferrari), v 21. opět ve Village poslal do smyku Fabiniho (č. 101, Attempto, Lamborghini). Jediný trest za něj odpykal po dlouhé době Rostan.
V 24. kole předvedl ohnivou show Häring (PAM č. 77, Attempto), jehož porsche zachvátil požár motoru. Hořící vůz opustil v Chicane. Vzápětí byla vyhlášena bezmála čtvrthodiny trvající fáze plné žluté, kterou využila většina pole k provedení potřebné návštěvy boxů.
V 32. kole se poprvé měnilo pořadí na čele, nicméně vše se odehrávalo v režii týmu M-Sport. V zatáčce Signes překonal po souboji na rovince Mistral odpočatý Soulet (č. 8) Smithe (č. 7).
Krátce nato došlo ke druhému vyhlášení plné žluté, když celkově třináctý Loggie (PAM č. 24, Parker, 3. ve třídě) zdemoloval svým bentley svodidla za úvodní šikanou Verriere. Mimo záběry kamer došlo ke kolizi s Haaseho audi (č. 26, Sainteloc), přičemž řešení tohoto incidentu se komisaři rozhodli odložit až po skončení závodu.
Podobně k řešení problému s poničenou bariérou přistoupili pořadatelé, když namísto zdlouhavé výměny zvolili obložení pneumatikami. Přesto sníženou rychlostí urazili účastníci sedm kol během necelé půlhodiny. S blížícím se závěrem plné žluté odstartovalo další kolo zastávek, včetně obou vedoucích bentley. Vedení v závodě převzal dočasně Ledogar (č. 58, Garage 59, McLaren).
Zatímco Soulet (č. 8) po chvíli znovu vedl celé pole, jeho kolega Abril (č. 7) se dostal do potíží s brzdovým systémem. K jeho viditelným důsledkům patřilo zablokování při brzdění do úvodní šikany, nicméně francouzský jezdec byl také vyšetřován za kolizi s Compancem (č. 90, AF Corse, Ferrari). Nikdo z jejích účastníků potrestán nebyl, Abril se však navzdory poměrně rychlé opravě propadl až na 44. místo.
Během druhé hodiny se po startu Vervische (č. 1, WRT, Audi) z druhé desítky dokázal propracovat dopředu Dries Vanthoor. Nejprve před pozdní naplánovanou zastávkou Salaquardy s opotřebovaným obutím (č. 75, ISR, Audi) zdolal českého pilota na čtvrté pozici, po chvíli začal útočit na třetí příčku Jaafara (č. 84, HTP, Mercedes-AMG).
V 54. kole byl úspěšný, ale musel naopak odrážet útok Ledogara (č. 58, Garage 59, McLaren). V 58. kole v technickém úseku mezi Chicane a Saint-Beaurne podlehl Ledogarovi i Jaafarovi. Navíc musel s poškozeným vozem do boxů, kde střídající Vervisch nabral více jak dvě kola ztráty a vrátil se na 42. místě.
Na vynikající výkon Malucelliho (PAM č. 34, Scuderia Praha, Ferrari) navázal i pomalejší Písařík, který v 68. kole doplatil na snahu Leonarda (č. 2, WRT, Audi) překonat jej v Chicane. Britský jezdec byl navíc o kolo zpět, takže kromě delší opravy následoval i zasloužený trest. Bohužel Písařík musel opustit slibné osmé místo celkově kvůli napravení utržených škod. Na dráhu poté vyrazila až na 44. místě dcera Petra Koxe, Stephanie.
Zároveň vedení ve třídě smíšených sestav přebral Mapelli (PAM č. 78, Barwell, Lamborghini), jehož ruský kolega startoval z boxů. Jelikož však u britského týmu pochybili při následující zastávce, o nejlepší pozici v této třídě se začala přetahovat dvojice ferrari týmu Kessel (č. 11) a AF Corse (č. 52). Do bojů mohl zasáhnout také mercedes týmu Black Falcon (č. 56).
S postupujícím soumrakem zahalujícím francouzský okruh do temnoty se schylovalo k souboji Rugola (č. 50, AF Corse, Ferrari) s Berettou (č. 19, Grasser, Lamborghini). V 90. kole byl pilot ferrari úspěšný v nájezdu do Chicane a posunul se na třetí pozici. Blízko byl i druhý Ledogar (č. 58, Garage 59, McLaren), k němu se dokázal pouze přiblížit.
Čtvrtý Beretta se ve 100. kole provinil, když se mu nepodařilo překonat bez kolize pozdě brzdící ferrari Nicolleho (PAM č. 42, CMR). Po trestu průjezdu uličkou se propadl na šesté místo.
Přelom čtvrté a páté hodiny závodu znamenal technické problémy pro řadu favoritů ve svých třídách. Nejprve necelých padesát kol vedoucí amatérské ferrari odstavil Lemeret (č. 49, AF Corse) a vedení se dočasně ujal Earle (č. 111, Kessel, Ferrari). Ten však o pár kol později doplatil na kontakt s Parisym (č. 26, Sainteloc, Audi) a byl přinucen komisaři k návštěvě mechaniků k odstranění vlajícího zadního nárazníku. Vedení v amatérské kategorii na dlouhou dobu převzal Vannelet (č. 87, AKKA ASP, Mercedes-AMG).
Z celkové patnácté pozice a druhé ve třídě smíšených posádek zamířil do boxů s poškozeným zavěšením levého předního kola Adam (č. 44, Oman, Aston Martin). Pravděpodobně zanechal poblíž nájezdu na rovinku Mistral trosky, takže následovalo třetí vyhlášení plné žluté.
Při ní nedodržel maximální povolenou rychlost osmdesáti kilometrů za hodinu vedoucí Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley), který při následném trestu přišel o pohodlný náskok více jak 45 vteřin před rychlým Pier Guidim (č. 50, AF Corse, Ferrari). Ten se přiblížil na asi deset vteřin po předchozím působivém souboji s Van Gisbergenem (č. 58, Garage 59, McLaren), který trval několik zatáček v technické části okruhu. Mezitím na rovince odstavil na pátém místě jedoucí Buhk svůj mercedes (č. 84, HTP) se stávkující převodovkou.
Poslední zastávka ve 133. kole se stala osudná pro vedoucí bentley. Při vytahování tankovací hadice vyteklo z jejího ústí několik litrů paliva a pravou stranu vozidla ošlehl mohutný plamen. Naštěstí oheň ani následné pokropení hasicí pěnou nezpůsobilo na voze žádné větší poškození, takže Soucek (č. 8, M-Sport) mohl pokračovat. Se ztrátou jednoho kola však na boj o vedení nebylo ani pomyšlení, poměrně vzdálené bylo ze čtvrtého místa i podium.
Poslední vyhlášení plné žluté kvůli odstranění trosek po kolizi tří vozů (PAM č. 74 Giaque, PAM č. 56 Toril a viník č. 101 Zampieri) vzdálilo díky rozdílnému načasování zastávek vedoucího Van Gisbergena od Pier Guidiho. Bezmála půl minuty náskoku se po stíhací jízdě italského pilota rychle tenčilo, časový limit závodu byl však neúprosný a po 165 kolech ukončil blížící se souboj o vítězství.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
-
|
Bell/Ledogar/Van Gisbergen | Garage 59 |
M650
|
6:00:46.072
|
2.
|
-
|
Lathouras/Rugolo/Pier Guidi | AF Corse |
F488
|
+ 3.376
|
3.
|
-
|
Baptista/Magnussen/Albuquerque | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 1:38.153
|
4.
|
-
|
Soucek/Reip/Soulet | M-Sport |
Bcon
|
+ 1:49.355
|
5.
|
-
|
Ordonez/Takaboshi/Buncombe | GT Acad. |
Ngtr
|
+ 1 kolo
|
6.
|
-
|
Guilvert/Haase/Parisy | Sainteloc |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
7.
|
-
|
Garcia/Stevens/Rast | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 1 kolo
|
8.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Rizzoli | Kessel |
F488
|
+ 1 kolo
|
9.
|
PAM
|
Cameron/Rizzo/Griffin | AF Corse |
F488
|
+ 1 kolo
|
10.
|
-
|
Babini/Niederhauser/Zampieri | Attempto |
Lhur
|
+ 2 kola
|
11.
|
-
|
Salaquarda/Stockinger/Stippler | ISR |
Ar82
|
+ 2 kola
|
12.
|
PAM
|
Machitski/Keen/Mapelli | Barwell |
Lhur
|
+ 2 kola
|
13.
|
-
|
Smith/Abril/Kane | M-Sport |
Bcon
|
+ 2 kola
|
14.
|
-
|
Moore/Fontana/Watson | Garage 59 |
M650
|
+ 2 kola
|
15.
|
PAM
|
Hassid/Giaque/Perera | ISR |
Ar82
|
+ 2 kola
|
16.
|
PAM
|
P.Van Splunteren/M.Van Splunteren/Mul | Attempto |
Lhur
|
+ 3 kola
|
17.
|
PAM
|
Morley/Toril/Engel | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 3 kola
|
18.
|
PAM
|
Perfetti/Cazenave/Lyons | AKKA-ASP |
MAgt
|
+ 3 kola
|
19.
|
-
|
D.Vanthoor/Vervisch/L.Vanthoor | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 3 kola
|
20.
|
PAM
|
Ojjeh/Darras/Grotz | Boutsen |
Bm6
|
+ 4 kola
|
21.
|
-
|
Pierburg/Arnold/Müller | SPS |
MAgt
|
+ 4 kola
|
22.
|
AM
|
Zanuttini/Gitlin/Talbot | Kessel |
F458
|
+ 4 kola
|
23.
|
PAM
|
Narac/Cornac/Jousse | IMSA |
P991
|
+ 4 kola
|
24.
|
AM
|
Ricci/Beaubelique/Vannelet | AKKA-ASP |
MAgt
|
+ 4 kola
|
25.
|
PAM
|
Motoaki/Bontempelli/Beretta | AF Corse |
F488
|
+ 5 kol
|
26.
|
PAM
|
Kelders/Rostan/Bonanomi | Sainteloc |
Ar82
|
+ 6 kol
|
27.
|
AM
|
Hamon/Nicolle/Brandela | CMR |
F458
|
+ 6 kol
|
28.
|
AM
|
Delhez/Earle/Perel | Kessel |
F458
|
+ 7 kol
|
29.
|
AM
|
Mann/Guedes/Mastronardi | AF Corse |
F488
|
+ 7 kol
|
30.
|
PAM
|
Koebolt/Roda/Colombo | Team Italia |
Bm6
|
+ 7 kol
|
31.
|
AM
|
Konopka/Lewandowski/Myszkowski | ARC |
Lhur
|
+ 8 kol
|
32.
|
AM
|
Cooper/Harris/Pierce | Parker |
Bcon
|
+ 10 kol
|
33.
|
PAM
|
Modell/Al Harty/Adam | Oman |
Avan
|
+ 12 kol
|
34.
|
-
|
Haupt/Simonsen/Christodoulou | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 14 kol
|
35.
|
-
|
Al Faisal/Schneider/Buurman | Blk Falcon |
MAgt
|
+ 15 kol
|
36.
|
AM
|
Melin/Richi/Filler | CMR |
F458
|
+ 15 kol
|
37.
|
PAM
|
Simmons/Sarazin/Walkinshaw | GT Acad. |
Ngtr
|
+ 18 kol
|
38.
|
PAM
|
Perazzini/Potolicchio/Cioci | AF Corse |
F458
|
+ 30 kol
|
39.
|
PAM
|
Cerutti/Giannoni/Di Folco | Antonelli |
Lhur
|
+ 30 kol
|
40.
|
-
|
Beretta/Piccini/Stolz | Grasser |
Lhur
|
+ 34 kol
|
41.
|
PAM
|
Berton/Constantini/Beretta | Ombra |
Lhur
|
+ 41 kol
|
42.
|
-
|
Frey/Ortelli/Costa | Emil Frey |
Jef
|
+ 42 kol
|
43.
|
-
|
Dontje/Bacheta/Schmid | HTP |
MAgt
|
+ 46 kol
|
N
|
-
|
Hohenadel/Jäger/Szymkowiak | HTP |
MAgt
|
+ 51 kol
|
N
|
-
|
Baumann/Jaafar/Buhk | HTP |
MAgt
|
+ 54 kol
|
N
|
-
|
Ineichen/Bleekemolen/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
+ 55 kol
|
N
|
AM
|
Moiseev/Lemeret | AF Corse |
F458
|
+ 66 kol
|
N
|
PAM
|
Kox/Pisařík/Malucelli | Sc. Praha |
F488
|
+ 85 kol
|
N
|
-
|
Leonard/Meadows/Frijns | Belg. Audi |
Ar82
|
+ 92 kol
|
N
|
-
|
Luhr/Klingmann/Werner | Rowe |
Bm6
|
+ 104 kol
|
N
|
-
|
Companc/Giammaria/Balzan | AF Corse |
F488
|
+ 106 kol
|
N
|
-
|
M-Traffort/Van der Zande/Vautier | AKKA-ASP |
MAgt
|
+ 117 kol
|
N
|
PAM
|
Loggie/Onslow-Cole/Macleod | Parker |
Bcon
|
+ 132 kol
|
N
|
PAM
|
Mateu/Häring/Armindo | Attempto |
P991
|
+ 143 kol
|
N
|
-
|
Dusseldorp/Eng/Sims | Rowe |
Bm6
|
+ 153 kol
|
N
|
-
|
De Leener/Kox/Kaffer | Belg. Audi |
Ar82
|
-
|
N
|
AM
|
Ehret/Salikhov | Rinaldi |
F488
|
-
|
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
N: neklasifikováni
Vozy: Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW F13 M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Huracán (Lhur) Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R (P991)
Vytrvalostní část seriálu pokračuje ve dnech 28. – 31. července na okruhu Spa-Francorchamps. Na slavném belgickém okruhu se uskuteční 24 hodin trvající závod určený, v němž hrají prim gétéčka. Tomuto závodu bude na zdejším portálu věnován tradiční seriál článků.
Mezitím se již příští týden uskuteční třetí podnik krátkých závodů seriálu BGTS. Místem konání bude 1. – 3. července německý Nürburgring.
Doplňující odkazy
Blancpain Endurance Cup (Zde)
Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.