Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes pozorně sleduje vztah Ferrari-Haas

Mercedes pozorně sleduje vztah Ferrari-Haas

Velmi chytrý nápad, měl by být vzorem.

Toto Wolff sleduje úzkou spolupráci mezi Ferrari a Haasem. Měl z ní trochu obavy, ale nyní se mu tento model spolupráce velké a malé stáje zamlouvá. Haas F1 chce své vozy postavit na start Velké ceny Austrálie 2016 a americký podnikatel a spolumajitel týmu NASCAR, Gene Haas, se vydal cestou úzké spolupráce s Ferrari. Sídlo týmu je v USA, "evropské logistické centrum" v Anglii v bývalé továrně Marussie, ale část zaměstnanců pracuje v Itálii ve větrném tunelu Ferrari v Maranellu.

Pravidla F1 nařizují, že každý účastník si některé části vozu musí navrhnout sám. Sem spadají monokok, kokpit, nárazové struktury, karoserie, křídla, podlaha i difuzor, ale jinak se Haas snaží co nejvíce součástek nakoupit od Ferrari a k nim i "technickou podporu". Na úzkost tohoto partnerství si už posvítila také komise FIA v čele s Marcinem Budkowskim, která zavítala do Maranella, ale neobjevila ani jediné porušení předpisů. Oba aerodynamické programy běží odděleně a to stačí.

Šéf Mercedesu v tomto přístupu vidí možnost, jak pomoci malým týmům přežít, nebo vstoupit do Formule 1. Mercedes by tedy mohl začít hledat vlastní "partnerský" tým.

"Otevírají se nové možnosti pro různé modely spolupráce. Haas přišel s modelem, který je nepochybně velmi chytrým způsobem, jak vstoupit do F1," míní Wolff. "FIA to zkontrolovala a vše je v pořádku, takže už nemáme pochybnosti o férovosti tohoto modelu. A ano, otevřela se tím brána pro spolupráci se zákazníky a různé modely partnerství."

FIA navíc otevřela přihlášky pro zájemce o vstup do F1 v roce 2017, takže se nabízí, aby někdo další zaklepal na dveře Mercedesu nebo McLarenu.

VC Kanady - Virgin - Timo Glock

Čím ale jedni získají, jiní ztratí, a v tomto případě jsou to již zavedené soukromé týmy ze středu pole. Za všechny se ozvala šéfka Sauberu.

"Nemyslím, že je to správná cesta, protože vede k zákaznickým vozům," řekla Monisha Kaltenborn. "Spolu s nimi se objeví kopec problémů s financováním týmu. Můžete mít dohodu s velkých hráčem, pustit si do vozů jeho mladé piloty a možná ještě dostanete i podíl z příjmů sportu (za umístění v poháru konstruktérů), ale to my nechceme, protože chceme závodit sami za sebe. Měly by přijít (nové týmy), ale měly by přijít ze správných důvodů, ne jako doplněk jiného týmu. Měli by přijít se záměrem vybudovat vlastní nezávislý tým a očekávat, že to nebude jednoduché."

Šéf nového amerického týmu již minulý týden odmítl, že by vznikali jako béčko Ferrari.

"Nikdy jsme s nimi nemluvili o jezdcích a neplánujeme být jejich B-týmem," prohlásil Gunther Steiner. "Máme výborné vztahy, to ano. Chceme vkročit do F1 a zeptali jsme se jich, zda by nechtěli být naším technickým partnerem. Ale budeme mít vlastní vůz, ne žluté Ferrari. Budeme mít odlišnou karoserii i šasi."