Grand magazín 12/2015 (17. června – 1. července)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
18. června
Dohady týkající se možného vstupu Hondy do GT3, které se vyrojily o týden dříve v Le Mans, neutuchaly ani během podniku BES na Paul Ricardu. Japonský výrobce by mohl rozšířit bohatou nabídku GT3 o typ NSX nejpozději v roce 2017.
20. června
Po uskutečnění třetího závodu BES, 1 000 kilometrů na Paul Ricardu, stále nebylo jasno o vítězi úvodního závodu v Monze. Odvolání týmu Grasser proti vyloučení za část tankovací soustavy neodpovídající pravidlům proběhne u FIA v zatím nezveřejněném termínu v průběhu léta.
24. června
Pořadatelé podniku 24 hodin ve Spa, SRO a RACB, zveřejnili předběžnou verzi startovní listiny 67. ročníku legendárního závodu. Svůj zájem dosud projevilo celkem 66 účastníků – 28 s profesionálními, 25 se smíšenými a 13 s amatérskými posádkami. Seznam účastníků naleznete v tomto článku Zde.
Po loňské premiéře se v 24 hodin ve Spa tým ISR objeví znovu s audi s číslem 75. Druhý vůz, s nímž česká stáj nastupovala ve většině letošních závodů BGTS, v listině prozatím uveden není.
Foto: Tomáš Krejčík
Výsledkový servis
Blancpain Endurance Series (3/5); BGTS (6/12), Paul Ricard
Letošní ročník vytrvalostní BES udivuje i po třetím podniku stálostí převážné většiny účastníků. Ve Francii se na tisíc kilometrů dlouhý závod dostavilo 62 účastníků (28 profesionálů, 20 smíšených a 14 materských posádek).
Krátce po opakované startovní proceduře se v kolizi vyvolané Souletem ocitli další dva rivalové, Siedler a Bell. Po kratším působení bezpečnostního vozidla nastal čas řady zajímavých bojů o pozice, včetně souboje o čelní příčky.
Do nich se ve druhé třetině závodu zapojilo také z boxů startující bmw týmu Marc VDS. Ze špičky se naopak po trestu za prohřešek při zastávce vytratilo v úvodu vedoucí lamborghini týmu Grasser. Na čele jeho pozici z větší části převzal v profesionální třídě nasazený nissan týmu GT Academy.
V závěru vedení Buncomba ohrožoval stíhací jízdou Kane. Po dvou chybách pilota bentley se po vypršení šestihodinového limitu mohla radovat z premiérového triumfu v podniku BES posádka Buncombe, Reip, Chiyo.
Více o průběhu závodu a úplné výsledky naleznete Zde. Český tým ISR tentokráte bojoval s jedním vozem, více o důvodech a působení druhého vozu naleznete Zde.
ADAC GT Masters (3/8); Spa-Francorchamps
Z podhůří Alp do belgických Arden se přesunuly dvě desítky stálých účastníků. Tentokráte jejich řady rozšířil Herberth Motorsport s vozem porsche. V obou závodech nakonec chybělo lamborghini týmu Reiter po havárii Rusella v kvalifikaci.
První závod
Svoji pole-position dokázal uhájit i po průjezdu La Source Asch (č. 21, Zakspeed), který na výjezdu krotil svůj mercedes. Situace málem využil Ragginger (č. 36, Schütz, Porsche) následovaný Klingmannem (č. 80, Schubert, BMW). Z roje pronásledovatelů brzy odpadl Wackerbauer (č. 1, Abt, Audi), který roztočil při průjezdu Pouhonem a narazil zádí do bariéry.
Po skončení dočasné neutralizace závodu zdolal Klingmann v Campusu Raggingera. Po drobné chybě Asche v Blanchimontu se po souběžné jízdě přes Chicane dostal do vedení. Situace málem využil i Ragginger, Asch svoji pozici nakonec uhájil.
Když po více jak půlhodině předával Klingmann (č. 80, Schubert, BMW) vůz Baumannovi, vrátil se rakouský pilot na dráhu s více jak jedenácti vteřinami náskoku. Pětivteřinová penalizaci za nedodržení jízdy ve vymezeném prostoru dráhy sesadila z pódia hájeného Raggingerem (č. 36, Schütz, Porsche) střídajícího Bachlera na šestou příčku.
Baumann si i přes postupné přibližování Ludwiga (č. 21, Zakspeed, Mercedes) vedení pohlídal a po ujetí 25 kol se radoval z prvního letošního triumfu týmu Schubert. Jestliže na čele byly poměrně velké rozestupy, v hloubi pole se bojovalo až do posledního kola, mj. Basseng (č. 24, MS Racing, Audi) podlehl tlaku Schneidera (č. 42, HP Racing, Mercedes).
V dalším případě se kvůli penalizaci přepisovaly výsledky u původně šestého Schmida a Hamprechta (č. 8, HTP, Bentley). Půlminuta přičtená k výslednému času sesadila posádku na 14. příčku. Při nepovedeném útoku Hamprechta v Chicane musela na dohled od cílové odstoupit Frey navzdory lehkému postrčení od německého mladíka.
Úplné výsledky naleznete Zde. Záznam celého závodu s komentářem v němčině je Zde.
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
J.Klingmann/D.Baumann | Schubert | BMW Z4 |
1:01:50.672
|
2.
|
S.Asch/L.Ludwig | Zakspeed | Mercedes SLS |
+ 7.470
|
3.
|
L.Stolz/J.Bleekemolen | HTP | Bentley Continental |
+ 12.441
|
15.
|
L.Marioneck/S.Sládečka | Šenkýř | BMW Z4 |
+ 1:20.214
|
Druhý závod
Úvod druhého závodu poznamenal déšť, kvůli němuž došlo po zahřívacím kole k zastavení závodu. Do zkráceného klání mohli závodníci odstartovat již s mokrým obutím, předtím strávili tři kola jízdou za bezpečnostním vozidlem.
Po startu se na čele se v klidu jedoucí Schneider (č. 42, HP Racing, Mercedes) musel po chvíli obávat Ludwiga (č. 21, Zakspeed, Mercedes). Ten se dokázal rychle propracovat ze čtvrté příčky před La Source přes Baumanna (č. 80, Schubert, BMW) a před Campusem přes Alzena (č. 19, Schubert, BMW).
Pikantní příchuť měl souboj dvou audi týmu MS Racing na začátku šestého kola. Basseng (č. 24) postrčil v La Source Sandströma (č. 100), jenž zůstal stát v protisměru. Švédského pilota stálo postrčení od kolegy propad z šestého místa na poslední devatenácté.
Když si další zhoršení situace vynutilo druhý výjezd bezpečnostního vozidla, držel se v dohledu vedoucí dvojice Keilwitz (č. 66, Callaway, Corvette).
Po výměnách se vedení ujal Proczyk (č.42, HP Racing, Mercedes) před Wirthem (č. 66, Callaway, Corvette) a Aschem (č. 21, Zakspeed, Mercedes). Ten z třetího místa nejprve po souběžné jízdě v Campusu zdolal Wirtha. Po penalizaci Proczyka za nebezpečný výjezd z boxového stání se čtyři kola před koncem dostal do vedení.
Úplné výsledky nedělního závodu po absolvování 18 kol naleznete Zde. Záznam je umístěn Zde.
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
S.Asch/L.Ludwig | Zakspeed | Mercedes SLS |
51:19.320
|
2.
|
A.Wirth/D.Keilwitz | Callaway | Corvette Z06 |
+ 2.874
|
3.
|
F.Stoll/M.Basseng | MS Racing | Audi R8 |
+ 5.219
|
18.
|
L.Marioneck/S.Sládečka | Šenkýř | BMW Z4 |
+ 1:15.003
|
Foto: Martin Ševčík
Očekávané události
Následující víkend je letos již podruhé oříškem pro některé stáje působící ve více sériích. Na různých místech v Evropě se uskuteční podniky tří šampionátů gétéček, ve dvou případech v blízkosti českých hranic.
3. – 4. července - Blancpain Sprint Series (4/7); BGTS (7/12), Moskva
Uskutečněním čtvrtého podniku série krátkých závodů SRO se šampionát přehoupne do své druhé poloviny. Protože část okruhu vedoucího moskevskými ulicemi obsadily stavební stroje, musí se gétéčka spokojit pouze s autodromem ležícím asi osmdesát kilometrů od ruské metropole.
Změny se netýkají jen místa, zkráceného časového rozvrhu, ale ve větší míře i složení 18členné startovní listiny. Při neúčasti stříbrného audi týmu ISR s bratry Fjordbachovými bude jediným soutěžícím v Silver Cupu bentley týmu HTP s pozměněnou sestavou Van Splunteren/Szymkowiak.
Minule osamocené duo týmu GT Russian doplní v kategorii smíšených sestav s vozem porsche tým Attempto s ukrajinsko-ruskou posádkou Chukanov/Samarin. Protože německá stáj nasadí pouze jeden z mclarenů, utká se v celkové klasifikaci znovu čtrnáct posádek.
Jestliže před dvěma týdny oznámená invaze tří ruských ferrari v barvách týmu SMP mohla přinést letošní rekordní účast, po odhalení nejnovější verze je zde naopak nejméně početné pole.
Zcela odlišný bude také časový harmonogram celého podniku, kdy všechny bodované části proběhnou pouze v sobotu.
Přenos kvalifikace a závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Stanice Eurosport odvysílá kromě záznamu hlavního závodu v úterý půlhodinový sestřih začínající ve 23,45.
Událost | Den | SRO | Eurosport 2 | Start |
Kvalifikace | Sobota | 07,45 – 09,15 | - |
-
|
Kvalifikační závod | Sobota | 11,45 – 13,15 | - |
11,55
|
Hlavní závod | Sobota | 14,15 – 16,15 | 16,00 – 17,15 |
14,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
3. – 5. července - ADAC GT Masters (4/8); Lausitzring
Z nejdelšího okruhu ve Spa-Francorchamps se účastníci německé série přesouvají naopak na nejkratší dráhu. Délka německého okruhu Lausitzring s hodnotou 3,442 kilometru je bezmála poloviční.
Řady stálých účastníků prořídnou při neúčasti týmu Reiter na devatenáct soutěžících. Následky havárie lamborghini v kvalifikaci belgického podniku se ukázaly jako vážnější, tým ani nevyužije možného nasazení vozu Chevrolet Camaro. Bohužel pro české fanoušky tak nebude na okruhu přítomen Tomáš Enge. V brněnské stáji se za volantem bmw objeví znovu Jakub Knoll.
Protože se autodrom nachází poblíž dálnice za Drážďany, jedná se o zajímavou příležitost pro fanoušky GT závodů. Pro informace k návštěvě tribun brandenburského okruhu můžete využít následujícího článku Zde.
Letošní novinkou je vysílání přímých přenosů závodů přes internet (Zde). V tomto případě se jedná o promítání ve zmenšeném okně pouze v době probíhajícího závodu s minimálními časovými přesahy. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.
Po skončení závodu lze na portálu You Tube nalézt záznamy, které je možné sledovat na celé obrazovce. Odkazy na tyto záznamy budou součástí následujících vydání Grand magazínu.
Událost | Den | ADAC | Start |
První závod | Sobota | 12,00 – 13,00 |
11,55
|
Druhý závod | Neděle | 12,00 – 13,00 |
11,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
3. – 5. července - International GT Open (4/8); Red Bull Ring
Již nyní nejhojněji zastoupený tým (i vůz), italský AF Corse, pravidelně startující se čtveřicí vozů Ferrari 458, plánuje zdvojnásobit v Rakousku svoji přítomnost na okruhu. Stejně jako v předchozím podniku, účastní se závodů dva prototypy Radical.
Pokud by vás lákala možnost osobní návštěvy Red Bull Ringu, můžete využít část informací z nedávno zveřejněného článku (k ADAC GT Masters), jenž naleznete Zde.
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde). Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Start |
70´ závod | Sobota | 15,55-17,35 |
16,05
|
60´ závod | Neděle | 13,45-16,00 |
13,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
21. – 26. července - Blancpain Endurance (4/5); BGTS (8/12), 24 H ve Spa
Foto: Roman Klemm
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 11/2015 (4. – 16. června) | |
Profil Blancpain Sprint Series 2015 | |
Profil Blancpain Endurance Series 2015 | |
Profil ADAC GT Masters 2015 |
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Sportscar 365, Eurosport, Formule