Sebastian Vettel vyhrál Velkou cenu Maďarska!
Velká cena Maďarska - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Maďarska! Bohužel, ještě předtím než jezdci zasedli do monopostů, čekala je smutná vzpomínka na Julese Bianchiho. Minutu ticha drželi spolu se všemi diváky a členy týmů a truchlili nad osudem mladého talentovaného jezdce.
Ale kolotoč Formule 1 se musí točit dál. Na Bianchiho si jistě vzpomeneme vždy, když bude v závodě použit virtuální safety car. Zavedení nového opatření, které zlepší bezpečnost pilotů i traťových maršálů, zacelilo díru v bezpečnosti, na kterou poukázala právě až tragická nehoda v loňské Velké ceně Japonska. Nyní však už jezdci sedí ve svých monopostech a připravují se dělat to, co tak miloval i Jules Bianchi - závodit.
Pole position si včera vybojoval Lewis Hamilton. Rychlost úřadujícího mistra světa byla bezkonkurenční v kvalifikaci i ve všech třech trénincích a jsme velmi zvědaví, zda se mu Rosberg dnes dokáže vyrovnat. Z třetího místa odstartuje Sebastian Vettel připravený na těžký souboj nejen s Kimim Räikkönenem, ale i se čtvrtým Danielem Ricciardem, šestým Valtterim Bottasem a jejich týmovými kolegy na sedmém a osmém místě. Dobrou formu Toro Rosso v trénincích dokázal alespoň částečně potvrdit jen devátý Max Verstappen a první desítku nečekaně uzavírá Romain Grosjean z Lotusu. Jezdce McLarenu vidíme na 15. a 16. pozici, jelikož oba v kvalifikaci opět doplatili na nespolehlivost MP4-30 poháněného Hondou.
Ve 14:00 vyrazily všechny monoposty bez problémů do zahřívacího kola, všichni jezdci z první desítky a velká většina startovního pole na měkké sadě označené žlutým pruhem. Pak však jezdci vyrazili také do druhého zahřívacího kola. Viníkem byl Felipe Massa, zkušený závodník se nesprávně postavil na své startovací místo. V okolí Budapešti je mnohem chladněji než v pátek a sobotu, teploměry před startem ukazovaly pouze 22°C, povrch trati měl 22 stupňů.
Na druhý pokus se už zelená světla rozsvítila i zhasla a Sebastian Vettel vyletěl vpřed jako raketa a převzal první místo! Oba vozy Mercedesu se opět ze svých míst rozjely moc pomalu a vpřed pustily i Kimiho Räikkönena. Následoval tvrdý souboj Hamiltona s Rosbergem končící výletem úřadujícího šampiona do štěrkové zóny! V pátek i v sobotu dominantní Hamilton se najednou propadl na 10. místo. Přes vysílačku se okamžitě stěžoval na Rosbergův nekolegiální manévr. Rázem bylo zaděláno na velmi vzrušující závod.
Na páté místo se v chaosu probojoval Hülkenberg následovaný Kvjatem, Ricciardem, Pérezem, Massou a Hamiltonem. Ricciardo se propadl ze své čtvrté pozice a po Hamiltonově výletě byl najednou Bottas na čtvrtém místě. Opakovaný záběr ukázal, že po startu došlo také ke kontaktu mezi Ricciardem a Bottasem.
Red Bull řešil otázku, jak se dostat před Nica Hülkenberga. Kvjat nevyvíjel žádnou aktivitu a tak ho tým požádal, aby se nebránil předjetí Danielem Ricciardem. Mladý Rus poslechl. Zároveň jsme byli svědky zvětšení odstupu mezi Vettelem a Räikkönenem na více než 2 sekundy a mezi Räikkönenem a Rosbergem na 3 sekundy.
V 10. kole se Hamilton dostal před Massu a byl to souboj kolo na kolo. Doslovně. Jejich zadní pneumatiky se ve výjezdu ze zatáčky na zlomek vteřiny dotkly. Ve stejném kole si Ricciardo poradil s Hülkenbergem a vydal se pronásledovat Bottase masivně ztrácejícího na vedoucí trojici.
Úřadující šampion již od 12. kola dotíral na Hülkenberga a zdolal ho při nejbližším průjezdu hlavní rovinkou. Ricciardo si překvapivě snadno poradil s Bottasem. Ten odpověděl okamžitým přezutím na další sadu měkkých pneumatik, Red Bull odpověděl přezutím Kvjata na tvrdé.
Massa si v boxech odpykal 5sekundový trest za přerušení startovní procedury a to už spustilo celou velkou vlnu přezouvání. Většina jezdců se vracela na další sadě měkkých pneumatik. Vpředu však zůstávali Vettel, Räikkönen, Rosberg, Ricciardo a Hamilton.
Čekali bychom, že Rosberg bude pronásledovat Räikkönena, ale mezera mezi ním a Vettelem v 19. kole narostla na 10 sekund. Fin však zároveň oznámil, že ztratil část předního křídla - kameru. Ve stejném kole se srazili Pérez a Maldonado. Venezuelan pokračoval dál, Mexičan přišel o několik pozic.
Po 19. kolech Mercedes přezul Lewise Hamiltona a bylo to na poslední chvíli. Brit se vrátil rovnou vedle Bottase a musel s ním svést těsný souboj. Rosberg zastavil v dalším kole, dostal tvrdší směs pneumatik a vrátil se na 4. místo.
V 24. kole už byli přezutí i Vettel, Ricciardo a Räikkönen. Pořadí bylo: 1. Sebastian Vettel, druhý Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg, Daniil Kvjat, Max Verstappen a desátý Fernando Alonso. Hamilton už útočil na Ricciarda jedoucího na tvrdší směsi. Grosjean dostal 5 sekundový trest za nebezpečný odjezd od mechaniků, Maldonado průjezd boxovou uličkou za způsobení kolize s Pérezem.
Rosberg byl nadále pomalejší než jezdci Ferrari a jeho ztráta na Räikkönena narostla na 10 sekund a Räikkönen už ztrácel dalších 6 sekund na Vettela. Rosberg však jezdil na tvrdší směsi, zatímco oba vozy Ferrari měly měkkou. Na tvrdší byli i Ricciardo, Kvjat a Massa. Brazilci ublížilo 5 sekundové zdržení a musel se probíjet skrz vozy Sauberu.
Po vjezdu do 29. kola se Hamilton konečně dostal přes Ricciarda. Pomohlo mu Australanovo uklouznutí v poslední zatáčce předchozího kola. Od Rosberga ho už dělila jen prázdná trať a 15 sekundová ztráta.
34. kolo a Rosberg už na Vettela ztrácí 21 sekund a Hamilton je 10 sekund za ním.
Rosberg sice jezdil na středně-tvrdých pneumatikách, ale byl na nich pouze stejně rychlý jako Ricciardo. Přesto týmu navrhl, aby mu i při další zastávce obul středně-tvrdé pneumatiky. Mercedes však byl proti. Alonso musel na dřívější výměnu pneumatik, z jedné z nich unikal vzduch.
Druhou sérii zastávek otevřeli Verstappen a Bottas. Räikkönenův vůz začal vydávat neobvyklé zvuky. V 42. kole byl rozdíl mezi Räikkönenem a Rosbergem 14.2s, mezi Räikkönenem a Vettelem 13s a mezi Rosbergem a Hamiltonem 7.2s.
43. kolo a virtuální safety car! Nico Hülkenberg na rovince přišel o přední křídlo a jeho vůz tvrdě vrazil do pneumatikové bariéry. Jezdec vystoupil nezraněn a jeho havárie rozpoutala závod o co nejrychlejší přezutí pneumatik. U mechaniků se zastavili Ricciardo, Rosberg, Hamilton, Vettel i Räikkönen a dobře udělali, na trať vyjel i opravdový safety car, aby bylo možné z rovinky odstranit trosky Hülkenbergovo křídla. Zpomalený záznam ukázal, že křídlo se uvolnilo bez zjevného důvodu.
Všechny vypracované odstupy od soupeřů byly tedy najednou minulostí. V 45. z 69 kol bylo pořadí: 1. Vettel, 2. Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Kvjat, Sainz, 10. Button a 11. Alonso. Räikkönenovi Ferrari oznámilo ztrátu MGU-K. Ferrari i Mercedes daly svým jezdcům tvrdší pneumatiky, Ricciardo jezdil na měkčích.
Bezpečnostní vozidlo bylo staženo na konci 48. kola. Lewis Hamilton zvolil velmi ostrý průjezd poslední zatáčkou a nabídl Ricciardovi šanci zaútočit. V první zatáčce ho vystrčil mimo trať, ale souboj pokračoval a po pár nádherných zatáčkách vyšel ze souboje vítězně Ricciardo. Rosberg se hned po restartu dostal před Kimiho Räikkönena.
Hamilton si při kontaktu s Ricciardem poškodil přední křídlo a musel čelit i Kvjatovi. Zezadu tento souboj sledovali Bottas a Verstappen a po nečekaném výjezdu dvou jezdců vpředu si Bottas na Verstappenovem předním křídle přeřízl pneumatiku a musel se pomalu vrátit do boxů.
V 51. kole už Hamilton jezdil za Kvjatem a Ricciardo si vzal Räikkönenovo třetí místo. Na konci kola zamířil úřadující šampion ke svým mechanikům po nové přední křídlo a měkké pneumatiky. Jeho kolizi s Ricciardem navíc začali vyšetřovat závodní stevardi. Alonso na měkkých pneumatikách tlačil na krajana Sainze.
V 52. kole zabočil k mechanikům Räikkönen a jeho motor zhasl. Šance na pódiové umístění se rozplynula. Mechanici motor restartovali, ale Fin se vrátil daleko za pelotonem vytvořeným jízdou za safety carem. Rosberg se začal dotahovat na Rosberga. Jedna z nejnapínavějších VC Maďarska za mnoho let. Stevardi se rozhodli Hamiltona potrestat průjezdem boxy. Vrátil se na 13. místě.
Ferrari po pár kolech ukončilo Räikkönenovo trápení a povolalo ho do boxů. Rosberg se dostal 1.2 sekundy za Vettela a sám měl přitom na zadním křídle Daniela Ricciarda snažícího se co nejlépe využít měkké pneumatiky. Hamilton se již během jízdy týmu omlouval za chybu a pokažený závod.
V 58. kole se Button dostal před Sainze a pro McLaren to znamenalo 8. příčku, Alonso však jezdil na 6. místě s náskokem před sedmým Grosjeanem.
Sainz měl technické problémy a musel odstoupit. Ericsson se dostal na devátou, Nasr na desátou a Hamilton na jedenáctou pozici. Nasra předjel při brzdění do první zatáčky 61. kola a nedaleko před sebou viděl Ericssona.
V 63. z 69 kol se Rosberg dostal k Vettelovi na dosah DRS. Ricciardo vytrvale kroužil za ním, zatímco Hamilton prokličkoval vedle Ericssona i Buttona.
A pak přišel mimořádně důležitý souboj pro výsledek závodu a možná i celého šampionátu. Ricciardo brzdil do první zatáčky velmi pozdě a pokusil se odvážně probojovat před překvapeného Rosberga. Na výjezdu však došlo ke kontaktu a Rosberg si ze souboje odnesl děravou pneumatiku. Ricciardo zajel k mechanikům po přední křídlo, Rosberg se téměř celé kolo trápil na třech kolech. Ricciardo se vrátil na třetím místě, ale Rosberg až na desátém.
Hamilton se tím posunul na sedmé místo. Stevardi měli plné ruce práce, Kvjatovi bude k výslednému času přičteno 10 sekund za předjíždění mimo hranice trati. Vettel najednou neměl žádného soupeře.
Hamilton si v 67. kole poradil s Grosjeanem.
V úžasně dramatické Velké ceně Maďarska získal Sebastian Vettel své druhé vítězství v barvách Ferrari! Daniil Kvjat stál na druhém stupínku pódia a třetí místo patřilo Danielu Ricciardovi Pro mladého Rusa je to první pódiové umístění a Red Bull měl dva jezdce na stupních vítězů poprvé od loňské Velké ceny Kanady. Pořadí se však ještě může měnit, závod byl plný tvrdých soubojů i vzájemných kolizí. Max Verstappen se radoval ze čtvrtého místa a Alonso z pátého. Hamilton protnul cílovou čáru na šestém a Rosberg na osmém místě.
Jezdec |
Tým |
Odstup |
Body |
|
01. | S. Vettel | Ferrari | 25 | |
02. | D. Kvjat | Red Bull | +5.7 | 18 |
03. | D. Ricciardo | Red Bull | +25.8 | 15 |
04. | M. Verstappen | Toro Rosso | +44.2 | 12 |
05. | F. Alonso | McLaren | +49.0 | 10 |
06. | L. Hamilton | Mercedes | +52.0 | 8 |
07. | R. Grosjean | Lotus | +58.5 | 6 |
08. | N. Rosberg | Mercedes | +58.8 | 4 |
09. | J. Button | McLaren | +67.0 | 2 |
10. | M. Ericsson | Sauber | +69.1 | 1 |
11. | F. Nasr | Sauber | +73.4 | |
12. | F. Massa | Williams | +74.2 | |
13. | V. Bottas | Williams | +80.2 | |
14. | P. Maldonado | Lotus | +75.1 | |
15. | R. Merhi | Manor | +2 Kola |
|
16. | W. Stevens | Manor | +2 kola |
|
17. | C. Sainz | Toro Rosso | ||
18. | K. Räikkonen | Ferrari | ||
19. | S. Perez | Force India | ||
20. | N. Hulkenberg | Force India |