Kvalifikační double Ferrari!
Velká cena Maďarska - kvalifikace.
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Maďarska! Ta bude mít jednoho nečekaného účastníka, Paula di Restu. Felipe Massa totiž během třetího tréninku zjistil, že jeho včerejší zdravotní problémy přetrvaly a nedovolí mu absolvovat závod. Skotský závodník tak nastoupí do kvalifikace bez jediného kola tréninku. A co víc, ještě nikdy neseděl v FW40. Loni testoval jeden ze starších vozů Williamsu s hybridním turbomotorem a naposledy v F1 závodil v roce 2013, když se ještě používaly šestiválce. Nebude to mít jednoduché, držme mu palce!
Bude to kvalifikace na závod, který rozhodne, kdo půjde na letní dovolenou v čele šampionátu. Momentálně je sice první Sebastian Vettel, ale Lewis Hamilton ztrácí jediný bod. Matematicky by to mohl být i Valtteri Bottas, ale ten by potřeboval vítězství a velké problémy obou soupeřů, aby dohnal více než dvacetibodovou ztrátu. Kimi Räikkönen je momentálně v šampionátu mezi jezdci Red Bullu. Více bodů má Daniel Ricciardo a Australan byl v pátek nejrychlejší, ale dnes dopoledne ho zastavila porucha hydraulického systému. V čele druhé ligy zůstává Sergio Pérez s jen malou bodovou ztrátou na Maxe Verstappena.
V Q1 se s kvalifikací rozloučí 5 jezdců. Kromě di Resty jsou favority na vypadnutí jezdci Sauberu, kterým, zdá se, nijak nepomáhá ani to, že na klikatém Hungaroringu je nevýhoda nižšího výkonu motoru menší než na většině ostatních okruhů. Velké problémy řeší i Haas (opět s brzdami). a naopak, výjimečně by nás překvapilo, kdyby se oba mclareny nedostaly alespoň do Q2.
Bottas a Hamilton byli na trati úplně první, evidentně ve snaze vyhnout se hustému provozu s mnohem pomalejšími vozy a přitom dostatečně zahřát pneumatiky. Těsně je následoval nedočkavý di Resta. Bottas byl v šikaně příliš široký a své kolo vzdal, ale zůstal na trati. Hamilton kolo zajel, ale velmi rychle byl překonán oběma vozy Ferrari, přičemž rychlejší byl Räikkönen. Bottas druhým pokusem obsadil čtvrtou příčku. Pátý Kvjat byl o celou sekundu pomalejší než finský jezdec Mercedesu. Čekalo se na jezdce Red Bullu, Renaultu a Red Bullu.
Červená směs pneumatik vydrží na Hungaroringu mnohem více než jedno rychlé kolo a boj o nejlepší místa pokračoval, zatímco Di Resta obsadil dno pořadí až za jezdci Sauberu.
Do první desítky se postupně dostali Verstappen, Ricciardo, Vandoorne, Hülkenberg, Alonso i Palmer. Na sestupových příčkách se objevili Grosjean, Wehrlein, Ericsson, Di Resta a Magnussen. Patnáctý Pérez nebyl spokojen s vyvážením vozu. Další Ericssonovo kolo ho dostalo před Wehrleina, ale na postup potřeboval najít alespoň půl sekundy. Magnussen měl pět minut před koncem Q1 zajeté pouze jedno velmi pomalé kolo.
V závěru Q1 zůstali v garážích jezdci Mercedesu, Ferrari, Red Bullu i McLarenu a Hülkenberg z Renaultu. Palmer se pro jistotu vrátil na trať. Magnussen se prvním pořádným kolem dostal před Di Restu i saubery a Grosjean s Pérezem poslali na nepostupové 16. místo Strolla. Di Resta poznávající svůj vůz se posledním kolem zlepšil o celé desetiny sekundy a dokázal porazit Ericssona. Wehrlein skončil osmnáctý, Stroll sedmnáctý a poslední nepostupové místo obsadil Magnussen.
Dále tedy nepokračuje ani jeden vůz Sauberu a ani jeden vůz Williamsu. Di Resta byl o 8 desetin sekundy pomalejší než Stroll. Zajímavostí je, že Magnussen zajel na tisícinu stejný čas jako Pérez, ale Pérez jej zajel dříve, proto do Q2 postoupil on.
V Q2 na trať nejvíce spěchali Vettel, Hamilton a Bottas. Hamilton týmu oznámil malé vibrace pneumatik. Přesto se pustil do rychlého kola, ale po něm se k mechanikům vracel s podezřením, že si výjezdem mimo trať poškodil podlahu. Čelo opět obsadil Vettel a na druhou příčku se nečekaně dobrým kolem dostal Verstappen. Jezdci tří nejsilnějších týmů ale měli postup jistý, přičemž ani jeden z nich se neodhodlal pokusit se do Q3 postoupit na žlutých pneumatikách.
V první vlně pokusů se Hülkenberg objevil před Ricciardem a Palmer až za desátým Oconem. Alonso a Vandoorne vyskočili na osmé a deváté místo. Palmer a Sainz ztratili na Ocona pouze setiny sekundy, Kvjat, Grosjean a Pérez potřebovali zlepšení o celé desetiny.
Jezdci Ferrari, Red Bullu a Hülkenberg zůstali v boxech. Mercedes poslal Hamiltona i Bottase zpět na trať, aby se lépe připravili na bitvu o pole position. Všichni ostatní pokračovali v boji o postup do Q3. Hamilton díky tomu vytvořil nový neoficiální rekord okruhu (oficiální nejrychlejší kolo se měří pouze v závodech).
Sainz dokázal překonat Ocona a ten mu to nevrátil, takže měl jisté vypadnutí. Sainzovo kolo nedokázali napodobit ani Palmer, Pérez, Grosjean a ani jeho týmový kolega, takže se Španěl mohl těšit z postupu do finálové části kvalifikace. Palmer tedy opět nepostoupil do Q3, ale alespoň vybojoval 11. místo a zítra ve 14 hodin bude před sebou mít pouze vozy startující na již použitých pneumatikách. Za ním se umístili Ocon, Kvjat, Pérez a Grosjean.
Do Q3 postoupili oba jezdci Mercedesu, Ferrari, Red Bullu, McLarenu, Nico Hülkenberg z Renaultu a Carlos Sainz z Toro Rosso. Verstappen a Sainz zůstali v garážích i po tom, co se na konci boxové uličky opět rozsvítilo zelené světlo.
Laťku nastavil Bottas a Vettel ji pohodlně přeskočil, zatímco Räikkönen podlezl. Hamilton ve 4. zatáčce přišel o kontrolu nad zádí vozu a vrátil se do boxů. Räikkönena překonal také Ricciardo, Hülkenberg, Alonso a Vandoorne se seřadili za ním. Verstappen si své první měřené kolo načasoval tak, aby měl trať pouze sám pro sebe a byl o necelou desetinu sekundy rychlejší než týmový kolega. Po první vlně pokusů tedy vedl Vettel s náskokem 0,355 sekundy na Bottase a více než půl sekundy na Verstappena a Ricciarda. Hamilton a Sainz se museli spolehnout na jediné kolo.
Druhou vlnu začal Hamilton a ne nejlépe, týmu oznámil velké vibrace. O minutu později se zařadil až na třetí místo a Vettelův čas nepřekonal ani Bottas. Ricciardo nepřekonal Verstappena, který zůstal za Hamiltonem. Nezlepšil se ani Vettel, ale už to ani nepotřeboval. Fanoušci Ferrari na tribunách měli všechny důvody k ovacím, Sebastian Vettel si udržel pole position a Kimi Räikkönen v poslední chvíli přeskočil všechny ostatní soupeře a zítra odstartuje z druhého místa.
Druhá řada bude stříbrná, ve třetí uvidíme vozy s červeným býkem. Sedmá startovní pozice by měla patřit Hülkenbergovi, jenže po výměně převodovky klesne na dvanáctou, takže celá čtvrtá řada bude oranžová.
jezdec | tým | čas | ztráta | |
1. | Vettel | Ferrari | 1:16.276 | |
2. | Räikkönen | Ferrari | 1:16.444 | +0.168 |
3. | Bottas | Mercedes | 1:16.530 | +0.254 |
4. | Hamilton | Mercedes | 1:16.693 | +0.417 |
5. | Verstappen | Red Bull | 1:16.797 | +0.521 |
6. | Ricciardo | Red Bull | 1:16.818 | +0.542 |
7. | Hülkenberg | Renault | 1:17.468 | +1.192 |
8. | Alonso | McLaren | 1:17.549 | +1.273 |
9. | Vandoorne | McLaren | 1:17.894 | +1.618 |
10. | Sainz | Toro Rosso | 1:18.311 | +2.035 |
11. | Palmer | Renault | 1:18.415 | |
12. | Ocon | Force India | 1:18.495 | |
13. | Kvjat | Toro Rosso | 1:18.538 | |
14. | Perez | Force India | 1:18.639 | |
15. | Grosjean | Haas | 1:18.771 | |
16. | Magnussen | Haas | 1:19.095 | |
17. | Stroll | Williams | 1:19.102 | |
18. | Wehrlein | Sauber | 1:19.839 | |
19. | Di Resta | Williams | 1:19.868 | |
20. | Ericsson | Sauber | 1:19.972 |