Po dovolené byl nejrychlejší Nico Rosberg
Velká cena Belgie - 1. trénink
Letní peklo konečně skončilo a je to tu opět. Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréningu před Velkou cenou Belgie!
Po třítýdenní přestávce před Velkou cenou Maďarska byly namístě obavy, že nás v srpnu čeká nesnesitelná okurková sezóna. Namísto toho jsme však byli zásobováni především informacemi o vývoji techniky i vztahů v partnerstvích McLaren-Honda a Red Bull-Renault, o souboji Pirelli s Michelinem o nový prestižní kontrakt s F1, a také o připravovaných změnách pravidel pro roky 2016 a 2017. Zklamal akorát přestupový kolotoč, který hrozí, že se letos vůbec neroztočí, protože Kimi Räikkönen zůstává ve Ferrari a Valtteri Bottas tedy pravděpodobně neuvolní sedačku ve Williamsu.
Renault během přestávky přiznal, že balík vylepšení nestihne dokončit dříve než za pár týdnů, možná až v říjnu. Honda naproti tomu přijela s vylepšeným motorem, na co padly 3 z jejích vývojových žetonů. Jdou zvěsti, že McLaren chce nechat každého jezdce použít hned dvě nové pohonné jednotky, v neděli si odpykat všechny penalizace najednou a připravit se tak na zbytek sezony. Kromě toho bychom měli vidět časté trénování startovní procedury, se kterou již jezdci nemůže pomáhat závodní inženýr, pilot to musí zvládnout sám.
Pirelli na okruh Spa-Francorchamps přivezlo univerzální kombinaci měkkých a středně-tvrdých pneumatik, v prvním tréninku se budou testovat středně-tvrdé. Ve Spa je krátce před začátkem tréninku 18°C, asfalt má 21 stupňů. Romaina Grosjeana ve voze Lotusu opět nahradil Jolyon Palmer.
Po dovolené se jezdci nemohli dočkat návratu na trať a v boxové uličce se těsně před rozsvícením zeleného světla utvořil vláček, kde jsme mohli vidět Valtteriho Bottase, Nica Rosberga i oba jezdce Ferrari. Všichni však vyrazili pouze za instalačním kolem. Během prvních sedmi minut tréninku jsme na trati viděli všech 20 jezdců, žádné vážné technické problémy. Mechanici několika týmů však měli plné ruce práce. Na několika vozech bylo vidět senzory a kamera si všímala nové díly, hlavně nové zadní křídlo Mercedesu. S rychlým kolem nikdo nespěchal.
První rychlý čas patřil Carlosu Sainzovi, Španěl po vyzkoušení startovní procedury zajel čas 1:54.6s, Max Verstappen zaostal o dvě desetiny sekundy. To pobídlo i ostatní jezdce k využití zbývajících 12 minut na bonusové sadě pneumatik. Trať ožila a do čela tabulky se dostal úřadující mistr světa následovaný dvojicí pilotů Red Bullu. Red Bull měl v mistrovských sezónách zvyk přijet do Belgie s podstatně lepším vozem, než s jakým končil první polovinu sezóny. Nico Rosberg se vrátil do garáže s technickým problémem, na trati jsme neviděli ani Nica Hülkenberga.
Jezdec Force India se na trať dostal 4 minuty před uplynutím první půlhodiny, Rosberg už zůstal v garáži a vrchol tabulky zůstal v rukách postupně se zlepšujícího Hamiltona. Red Bull si také udržel druhé a třetí místo, ale na nejlepší Hamiltonův čas chyběla Ricciardovi i Kvjatovi více než sekunda. Na čtvrtém místě se nečekaně ukázal Felipe Nasr následovaný Kimim Räikkönenem. McLaren testující novou verzi pohonné jednotky Honda byl v první půlhodině rychlejší než Marussia, ostatním nestíhal a Jenson Button se přes rádio stěžoval na horkou levou část kokpitu.
Po vrácení první sady pneumatik do rukou Pirelli okruh na 11 minut utichl. První se za volant vrátil Pastor Maldonado. Po pár minutách už byl připraven i vůz W06 Nica Rosberga. Všichni již byli zvědaví na čas jeho rychlého kola, ale své první kolo pokazil krátkým výjezdem mimo trať a další pokus mu nebyl dopřán, Pastor Maldonado havaroval, rozbil svůj monopost o bariéry a trénink přerušila červená vlajka.
Trať byla znovu otevřena 31 minut před ukončením tréninku a nedočkavý Rosberg si raději pojistil místo hned vedle semaforu na konci uličky. Ještě stále neměl na kontě ani jedno měřené kolo. Na druhé místo tabulky se ještě před přerušením tréninku dostal Kimi Räikkönen. Jenson Button se vrátil na trať, zatímco na Alonsově voze pracoval tým mechaniků McLarenu.
Hned první Rosbergovo kolo ho vyneslo na první místo tabulky, desetinu sekundy před Hamiltona. Vettelovi se podařilo zařadit za Räikkönena, oba ale zostávali za Ricciardem.
Rychlost McLarenu se zdá být v souladu s jeho pesimistickou předpovědí, že tento okruh k jeho vozu nebude zdaleka tak přívětivý jako Hungaroring a zázrak se zřejmě neudál ani v garáži Sauberu. Williams se, tradičně, velkou část tréninku pohyboval mimo první desítku, což by se však mělo během víkendu změnit. Nejlépe je na tom zřejmě opět Mercedes, ale vyrovnaná dvojice Ferrari-Red Bull nemusí být vůbec daleko a v rychlých zatáčkách začalo dobře i Toro Rosso. Více se dozvíme z dalších tréninků a zítřejší kvalifikace.
Po dovolené byl tedy nejrychlejší Nico Rosberg, byl o 0.242s rychlejší než Lewis Hamilton. Daniel Ricciardo na něj ztratil méně než 3 desetiny sekundy a blízko byl i Kimi Räikkönen.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:51.082 | 19 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:51.324 | 0.242 | 24 |
3 | Ricciardo | Red Bull | 1:51.373 | 0.291 | 18 |
4 | Räikkonen | Ferrari | 1:51.478 | 0.396 | 23 |
5 | Vettel | Ferrari | 1:51.866 | 0.784 | 21 |
6 | Kvjat | Red Bull | 1:51.960 | 0.878 | 18 |
7 | Verstappen | Toro Rosso | 1:52.158 | 1.076 | 27 |
8 | Sainz | Toro Rosso | 1:52.421 | 1.339 | 26 |
9 | Pérez | Force India | 1:52.423 | 1.341 | 20 |
10 | Bottas | Williams | 1:52.511 | 1.429 | 19 |
11 | Maldonado | Lotus | 1:52.539 | 1.457 | 15 |
12 | Hulkenberg | Force India | 1:52.614 | 1.532 | 20 |
13 | Nasr | Sauber | 1:52.640 | 1.558 | 16 |
14 | Massa | Williams | 1:52.653 | 1.571 | 22 |
15 | Ericsson | Sauber | 1:53.426 | 2.344 | 16 |
16 | Alonso | McLaren | 1:53.502 | 2.420 | 15 |
17 | Palmer | Lotus | 1:53.799 | 2.717 | 23 |
18 | Button | McLaren | 1:54.225 | 3.143 | 14 |
19 | Stevens | Manor | 1:55.501 | 4.419 | 16 |
20 | Merhi | Manor | 1:56.086 | 5.004 | 17 |