Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton opět nenašel přemožitele

Hamilton opět nenašel přemožitele

Velká cena Belgie - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Belgie!

Pohled na startovní rošt napovídá, že nás čeká další vzrušující závod na jednom z nejoblíbenějších okruhů kalendáře F1, na světoznámém okruhu Spa-Francorchamps! Na pole position vidíme opět Lewise Hamiltona, který se z letní dovolené vrátil v perfektní formě. Hned po jeho boku však stojí Nico Rosberg odhodlán protlačit se na první místo hned po zhasnutí zelených světel. Na třetí pozici je po výborném kvalifikačním kole Valtteri Bottas a na čtvrtém vidíme velké překvapení - Sergia Péreze z Force Indie.

Včera neuspělo několik favoritů. Daniel Ricciardo a Felipe Massa sice mají místa ve třetí řadě, ale Sebastian Vettel je až osmý, Daniil Kvjat dvanáctý a Kimi Räikkönen po selhání techniky v druhé části kvalifikace a penalizaci za výměnu převodovky až šestnáctý. Ze čtvrtého místa měl původně startovat Romain Grosjean, ale po výměně převodovky klesl na deváté místo, jeho týmový kolega Pastor Maldonado stojí na sedmé pozici. Jezdci Ferrari a Williamsu se tak promíchaly se závodníky Red Bullu, Force Indie a Lotusu a v první zatáčce může být mimořádně málo místa.

FIA pozměnila pravidla startovací procedury, jezdci si musí se vším poradit sami, rady od závodního inženýra sledujícího telemetrické údaje byly zakázány. Teplota vzduchu před startem stoupla na příjemných 24°C, teplota asfaltu 38°C.

Nico Hülkenberg už během zahřívacího kola pocítil ztrátu výkonu a tým ho přes vysílačku povolal do boxů, pak však rozhodnutí změnil a nechal svého jezdce jet s ostatními na start. Vůz však nebyl v pořádku a Němec znamením rukama start přerušil. Všichni kromě něj museli vyrazit do dalšího zahřívacího kola, jeho monopost zůstal stát a čekal na mechaniky. Během druhého zahřívacího kola hlásil ztrátu výkonu Carlos Sainz. Španěla Toro Rosso povolalo do garáže, odstartovalo tedy jen 18 vozů.

Lewis Hamilton zvládl start na výbornou, ale Nico Rosberg start pokazil a propadl se na páté místo! V prvních zatáčkách musel Hamilton čelit útoku druhého Sergia Péreze, ale odolal a okamžitě si začal upevňovat vedení. Rosberg se v Bus Stop dostal před Bottase, před ním byl Daniel Ricciardo, ale na zadní křídlo se mu zavěsil Sebastian Vettel, kterému se také podařilo rychle dostat před Bottase. Ve druhém kole pro poruchu motoru odstoupil Pastor Maldonado.

Pořadí ve třetím kole: 1. Hamilton, Pérez, Ricciardo, Rosberg, Vettel, Bottas, Grosjean, Massa, Ericsson a na desátém místě jezdil Kvjat.

Kvjat se rychle dostal před Ericssona, Sainz se vrátil na okruh, ale velmi pomalá jízda signalizovala vážnou poruchu. S Ericssonem si lehce poradil i Verstappen a dalším zájemcem byl Räikkönen startující z hloubky pole. Hamilton se vzdaloval Pérezovi, zatímco Rosberg se pomalu dotáhl na Ricciarda.

V pátém kole se Räikkönen posunul na 11. pozici, Bottas bránil šesté místo před dotírajícím Grosjeanem, Massa měl problém s Kvjatem, podlehl v 6. kole.

Vettelovi se nedařilo držet Rosbergovo tempo, prostřednictvím rádia se stěžoval na nedotáčivost vozu. Pérez neudržel nasazené tempo a nechal se dohnat Ricciardem, s Rosbergem vytvořili trojici jezdící s malým odstupem před Vettelem. Button měl zřejmě technický problém. V osmém kole se Ricciardo rozhodl uniknout ze sevření mezi Pérezem a Rosbergem a nechal si vyměnit pneumatiky. Vyjel na tvrdší sadě. Ve stejném kole se Bottas nechal předjet Grosjeanem.

V devátém kole byl již Rosberg na druhém místě! Pérez nechtěl nechat Ricciardovi volnou cestu a také zamířil k mechanikům. Plán Force Indie však nevyšel, mexický jezdec se vrátil až za zadní křídlo Red Bullu. To už odstartovalo celou vlnu zastávek míchající pořadím.

11. kolo a Max Verstappen předvádí fantastický předjížděcím manévr v Blanchimont, kterým se dostává před Nasra na 11. místo. V boxech Williamsu došlo k velkému nedorozumění, Bottas od mechaniků odjel se třemi měkkými a jednou středně-tvrdou pneumatikou. Räikkönen jel na zastávku v 12. kole ze 6. místa. Pérez se na trať vrátil na měkkých pneumatikách a díky tomuto odvážnému tahu byl rychlejší než Ricciardo a podařilo se mu ho předjet.

Nico Rosberg zastavil po 12. kolech, když už hrozilo, že by se nemusel stihnout vrátit před dvojici Pérez - Ricciardo. Moc nechybělo a měl by problém, Pérez měl mnohem lepší výjezd z Eau Rouge a téměř Rosberga zdolal na následující rovince. Pilot Mercedesu byl však tvrdý a Pérez raději zůstal na čtvrtém místě. Druhý jezdil Vettel a po Hamiltonově zastávce dokonce přebral vedení!

Pořadí na začátku 14. kola: 1. Vettel, Hamilton, Rosberg, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Kvjat, Massa a desátý Räikkönen před Verstappenem. Bez zastávky jezdil už jenom Vettel.

Vettel se po zastávce zařadil na 6. místo, těsně před Bottase, kterého však čekal průjezd boxovou uličkou, jízda s různými směsmi pneumatik není dovolena.

Když se kolem 16. kola pořadí ustálilo, byl čas všimnout si rychlost Mercedesu. I na tvrdší směsi byli jeho jezdci o 2 sekundy rychlejší než třetí Pérez na měkkých pneumatikách. Za Pérezem se odehrál souboj Ricciarda s Grosjeanem, Australan byl předjet již druhým jezdcem na měkkých pneumatikách. Na třetím místě jsme tak viděli vůz Force India a na čtvrtém Lotus, zatímco Ricciardovi patřilo páté a Vettelovi šesté místo. Mohli bychom to přisoudit motorům Mercedes, jenže Räikkönen právě útočil na Massovo osmé místo. Rozdíl v rychlosti mohl být způsoben pneumatikami - Ricciardo, Vettel, Kvjat i Massa jezdili na tvrdší sadě.

Ve 20. kole vyrazil Grosjean do boje proti Pérezovi a byl to krátký proces. Grosjean udržel rychlost na vnější straně Les Combes a vzal si třetí místo. Závod si držel úžasné tempo, ale už se musel obejít bez Daniela Ricciarda, který nečekaně zastavil ve výjezdu z poslední zatáčky! Vedení závodu sáhlo po virtuálním safety caru.

Virtuální safety car a strach z opravdového zaplnily boxovou uličku a pořadí se opět promíchalo. V 23. kole jezdili piloti v pořadí: 1. Hamilton, Rosberg, Vettel, Grosjean, Kvjat, Pérez, Massa, Räikkönen, Verstappen a desátý Ericsson, který byl však rychle predjet Bottasem. Ve velmi dobré pozici se ocitl Grosjean, už měl za sebou druhou zastávku, držel se na čtvrtém místě a na tvrdší sadě pneumatik mohl dojet až do cíle. V boxech byli i Pérez, Bottas, Button a Alonso.

Zcela vpředu se nic neměnilo, Hamilton měl závod pevně v rukou. Druhý Rosberg na něj v 27. kole ztrácel 5 sekund, Vettel už 22 sekund. 4 sekundy za Vettelem jezdil Pérez s pohodlným náskokem před Kvjatem vedoucím vláček s Massou, Räikkönenem a Verstappenem. Rus však v dalším kole zamířil k mechanikům a vrátil se až na 10. pozici. Piloti Sauberu a McLarenu byli příliš pomalí a boj o bodované příčky sledovali z dálky, kvůli odstoupením ale Ericsson držel 11. místo.

29. kolo a Kvjat bez problémů zdolal Bottase.

Hamilton se v 31. kole vrátil na měkké pneumatiky, Rosberg udělal totéž o kolo později. Oba se vrátili před třetího Vettela. Ten měl na kontě pouze jednu zastávku, ale Ferrari uvažovalo, že ho už do boxů nepovolá a nechá ho bránit pozici před jezdci na novějších pneumatikách - Grosjeanem a Pérezem. Nasr se dostal před Alonsa.

V 36. kole ze 43 už se již Vettel začal na starých pneumatikách trápit a Grosjean se přiblížil na rozdíl 2.5 sekundy. Nevyhnutelně musel jezdce Ferrari dohnat. Pérez jezdil téměř 10 sekund za ním, takže Francouz měl dostatek prostoru. Rosberg jezdil o trochu rychlejší kola než Hamilton, ten si ale užíval 4.5 sekundový náskok. Kimi Räikkönen na rovince nestačil na o sekundu rychlejšího Kvjata. Rus měl těsně před sebou dvojici Pérez - Massa.

5 kol do konce závodu a Kvjat útočí na Massu a Grosjean se drží 0.8s za Vettelem. Kvjat si udržel měkké pneumatiky ve velmi dobrém stavu a má dobré výjezdy ze zatáček, zkušený Massa se však brání ze všech sil. Bottas neodolal Verstappenovi a pustil ho na devátou pozici.

4 kola do konce a Kvjat předvádí odvážný manévr na konci rovinky ústící do Les Combes. Chyběly centimetry a neudržel by se na trati, ale zvládl to a Brazilci ukázal záda.

3 kola do konce závodu a Vettel stále odolává mnohem rychlejšímu Grosjeanovi, ale Kvjat jako raketa prosvištěl kolem překvapeného Péreze. Mladý Rus tak získal páté místo.

Předposlední kolo a pravá zadní pneumatika Sebastiana Vettela nevydržela! Čtyřnásobný mistr světa vůz ovládl a zůstal na trati, ale rychle klesl mimo bodované pozice. Pneumatika praskla na rovince Kemmel, takže do boxů bylo velmi daleko. Verstappen se ještě v posledním kole neúspěšně pokusil předjet Räikkönena.

Celému závodu dominoval Lewis Hamilton, Rosbergovi opět jednou na stupních vítězů zůstalo pouze místo po jeho pravici. Víc než Němec se radoval Romain Grosjean na třetím místě. Spokojení mohli být i Kvjat na čtvrté a Pérez na páté pozici.

  Jezdec Tým Odstup
1 Hamilton Mercedes
2 Rosberg Mercedes + 0:02.058
3 Grosjean Lotus + 0:37.988
4 Kvjat Red Bull + 0:45.692
5 Pérez Force India + 0:53.997
6 Massa Williams + 0:55.283
7 Räikkonen Ferrari + 0:55.703
8 Verstappen Toro Rosso + 0:56.076
9 Bottas Williams + 1:01.040
10 Ericsson Sauber + 1:31.234
11 Nasr Sauber + 1:42.311
12 Vettel Ferrari + 1 kolo
13 Alonso McLaren + 1 kolo
14 Button McLaren + 1 kolo
15 Merhi Manor + 1 kolo
16 Stevens Manor + 1 kolo
  Sainz Toro Rosso
  Ricciardo Red Bull
  Maldonado Lotus
  Hulkenberg Force India