Z letní dovolené se nejrychleji vrátil Rosberg
Velká cena Belgie - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Belgie! Léto se pomalu blíží ke svému konci, ale fanoušci F1 se alespoň mohou těšit z konce velké letní přestávky. Téměř čtyři týdny volna znamenaly pro jezdce tři volné víkendy a během dvou týdnů musela být povinně přerušena i práce v továrnách, aby si odpočinuli všichni členové týmů. Teď jsou už ale všichni zpátky v práci a připravují se na první trénink před závodem na mimořádně oblíbeném okruhu Spa-Francorchamps.
Do vozu Manor se nevrátí indonéský závodník Rio Haryanto, který přišel o finanční podporu ze své domoviny a bez ní jej Manor nahradil talentovaným 19letým Francouzem Estebanem Oconem, který tuto sezonu už stihl otestovat vozy Mercedesu i Renaultu a nadále si užívá podporu obou automobilek. Tým Sauber si pod novým majitelem konečně mohl dovolit vyrobit nové díly navrženy ještě během první poloviny sezony a dnes bude testovat kratší nos vozu, upravenou podlahu a další prvky aerodynamiky. Honda dovezla oběma jezdcům nové vylepšené pohonné jednotky. Mercedes předem oznámil, že Lewis Hamilton použije některé části z nové, již šesté pohonné jednotky, což znamená, že po kvalifikaci dostane penalizaci a bude startovat v zadní části pole.
Několik týmů chce otestovat halo, konstrukci chránící hlavu jezdce, která se možná začne používat od roku 2018 a belgický okruh s jeho převýšeními nabízí ideální příležitost zjistit, zda vrchní rám nebude překážet ve výhledu z kokpitu během jízdy do kopce. Pirelli každému týmu dodalo na vyzkoušení dvě sady neoznačených pneumatik, prototypů s lepší odolností vůči poškození drobnými úlomky prvků aerodynamiky vozů, které se na této trati často hromadí v blízkosti nízkých obrubníků. Kromě nich mají jezdci v garážích super-měkké (červené), měkké (žluté) a středně-tvrdé (bílé) pneumatiky.
Trénink začal za příjemného počasí a jezdci se nejprve pustili do plnění různých povinností. Daniel Ricciardo a další tři jezdci testovali halo, jiní jezdili na prototypech od Pirelli a další testovali nové díly. Časy na kolo bylo to poslední, o co byl v této fázi zájem.
Mezi prvními si měřené kolo připsal Esteban Ocon. Pozornost kamer přilákal i Nico Rosberg, který se s neoznačenými pneumatikami a halo dostal pod 1:49.5s a zařadil se na vrchol tabulky. Mercedes prozradil, že oba jezdci dostali nové pohonné jednotky, takže Rosberg i Hamilton by měli mít k dispozici více výkonu, ale pouze Hamiltona čeká penalizace. Pro Rosberga je to ještě jen čtvrtá pohonná jednotka této sezony.
Hamilton z garáže vyjel bez halo a na červených pneumatikách. Ty by vzhledem k velkým silám působícím v rychlých zatáčkách měly sloužit hlavně jako kvalifikační pneumatiky, ačkoli Ferrari se jich možná pokusí přimět fungovat i v závodě. Jeho jezdci si na tento víkend objednali až 7 sad tohoto typu. Hamilton se na nich zařadil až 7 desetin sekundy pod Rosberga, který svůj čas mezitím vylepšil na 1:48.343s. Je ale docela pravděpodobné, že se Hamilton bude věnovat pouze jízdám s plnou nádrží, protože v kvalifikaci téměř nemá o co bojovat.
Díky dostatku pneumatik a věcí k otestování nebylo na trati od začátku tréninku ani na chvíli ticho a měřená kola si rychle připsali všichni jezdci kromě Fernanda Alonsa. Ten se sice také ukázal, ale nikdy nezůstal na trati tak dlouho, aby mu bylo odměřené rychlé kolo. Za dvojici Mercedesu se zařadili jezdci Force India kroužící na žlutých pneumatikách, až potom následovali jezdci Ferrari a Daniel Ricciardo. Zřejmě trochu nervózní Ocon se při návratu k mechanikům kvůli povinnému vrácení první sady pneumatik inženýrům Pirelli dopustil chybičky, když nezabrzdil včas a trochu polekal blízko stojící fotografy.
Druhou část tréninku odstartoval Verstappen, který z boxové uličky spěchal otestovat bílé pneumatiky. Hamilton si nechal obout prototypy, ale opět se ani nepřiblížil k nejlepšímu času Nica Rosberga. Kimi Räikkönen na žlutých pneumatikách 40 minut před koncem tréninku předvedl zatím nejlepší první i poslední sektor, ale v druhém ztratil tolik času, že mu to beztak stačilo pouze na třetí místo. Alonso zůstával v boxech kvůli úniku vody.
Díky radiokomunikaci Romaina Grosjeana s týmem jsme se dozvěděli, že vozu Haas opět nevyhovuje vysoký minimální předepsaný tlak v pneumatikách. Americký tým musí vymyslet, jak na vůz dostat více přítlaku a zabránit smykům. Jeho týmový kolega měl problém se "zvláštním" chováním brzd a Jolyon Palmer z Renaultu se k mechanikům vrátil s poškozeným zavěšením předních kol.
I během poslední půlhodiny zůstávala na vrcholu tabulky nejrychlejších časů dvojice Mercedesu a za ní soupeřili Kimi Räikkönen, Sergio Pérez, Sebastian Vettel a Nico Hülkenberg. Piloti Red Bullu a Williamsu se na hranici první desítky mísili s jezdci Haasu. McLaren a Toro Rosso, týmy se slabšími motory, se ve spodní polovině tabulky přidali k Renaultu, Sauberu a Manoru. Různé týmy ale testovaly různé typy pneumatik a rozdíly určitě byly i v množství paliva v nádržích. Mechanici Fernanda Alonsa strávili druhou polovinu tréninku výměnou nové pohonné jednotky a hledáním příčiny úniku vody.
V 1. tréninku po velké letní přestávce byl nejrychlejší Nico Rosberg, Lewis Hamilton i Kimi Räikkönen na jeho nejlepší čas ztratili více než 7 desetin sekundy. Soupeři Mercedesu ale v tomto tréninku využili super-měkké pneumatiky.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:48.348 | 27 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:49.078 | 0.730 | 25 |
3 | Räikkonen | Ferrari | 1:49.147 | 0.799 | 24 |
4 | Perez | Force India | 1:49.274 | 0.926 | 23 |
5 | Vettel | Ferrari | 1:49.768 | 1.420 | 19 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:49.782 | 1.434 | 24 |
7 | Verstappen | Red Bull | 1:49.865 | 1.517 | 24 |
8 | Hulkenberg | Force India | 1:50.088 | 1.740 | 21 |
9 | Bottas | Williams | 1:50.394 | 2.046 | 31 |
10 | Gutierrez | Haas | 1:50.583 | 2.235 | 21 |
11 | Grosjean | Haas | 1:50.899 | 2.551 | 18 |
12 | Massa | Williams | 1:51.122 | 2.774 | 28 |
13 | Ericsson | Sauber | 1:51.125 | 2.777 | 16 |
14 | Sainz | Toro Rosso | 1:51.424 | 3.076 | 17 |
15 | Nasr | Sauber | 1:51.768 | 3.420 | 19 |
16 | Ocon | Manor | 1:51.787 | 3.439 | 26 |
17 | Kvjat | Toro Rosso | 1:52.308 | 3.960 | 19 |
18 | Button | McLaren | 1:52.407 | 4.059 | 18 |
19 | Wehrlein | Manor | 1:52.837 | 4.489 | 23 |
20 | Magnussen | Renault | 1:53.053 | 4.705 | 20 |
21 | Palmer | Renault | 1:53.089 | 4.741 | 20 |
22 | Alonso | McLaren | bez času |
3 |