Hamilton byl velmi rychlý už v prvním tréninku
Velká cena Itálie - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréningu na Velkou cenu Itálie! Itálie je velkou baštou Formule 1 a její závod se tradičně koná na Autodromo Nazionale Monza, extrémně rychlém okruhu s pár pomalými šikanami. Výjimečné místo, jako stvořené na rozlučku s evropskou částí sezóny. Na bodované pozice si brousí zuby všichni jezdci s motory Mercedesu za zády, Lewis Hamilton a Nico Rosberg dokonce otestují vylepšenou verzi, která by mohla mít ještě pár koní navíc. S malou dušičku nastupují jezdci Red Bullu, Toro Rosso a McLarenu, využívající slabší motory Renault a Honda. Minimálně Red Bull však nebude spokojen, pokud v neděli nezíská alespoň pár bodů.
V posledních dnech se Evropa ochlazuje, na severu Itálie bylo před startem tréninku 20°C, ale povrch asfaltu měl pouze 23°C. V prvním tréninku neuvidíme Romaina Grosjeana, opět vystřídaného náhradníkem Jolyonem Palmerem. A ještě jedna drobnost, za Mercedes nyní jezdí dva blonďáci.
"Nemáme moc výkonu," bylo první, co Alonso oznámil mechanikům. Jako obvykle, na trati se rychle vystřídala většina jezdců, ale absolvovali pouze instalační kola a vrátili se do bezpečí garáží.
"Žádný výkon!" zpráva Nica Rosberga byla podstatně překvapivější než ta Alonsa.
Známý zelenožlutý nátěr pomáhající týmům sledovat proudění vzduchu kolem vozu se objevil nejen na nose monopostu Red Bullu, ale pokryl i celou přední stranu přilby Daniela Ricciarda. Snad šlo o záměr a ne o nehodu.
Carlos Sainz měl hned na začátku tréninku problém s převodovkou. Zabránila mu jezdit normálním tempem, kvůli tomu nedokázal zahřát pneumatiky a musel jezdit ještě pomaleji. Přes vysílačku týmu řekl, že to pro něj nemá žádný smysl.
12 minut před koncem první půlhodiny se na vrcholu tabulky usadil Lewis Hamilton následovaný Pastorem Maldonadem. Až posledních 10 minut první půlhodiny bylo skutečně využito ke zkoušení rychlých kol. Nico Rosberg se po krátké opravě vrátil na trať a zařadil za Hamiltona, zatímco třetí příčku průběžně obsadil Sebastian Vettel.
Tři minuty předtím, než museli jezdci vrátit bonusovou sadu středně-tvrdých pneumatik, jsme viděli Sainze zaparkovat do štěrkového kačírku na vnější straně Parabolicy. Od loňského roku je těsně vedle trati asfaltová zóna, ale za ní zůstal štěrk a Španěl měl tu smůlu, že jeho monopost doklouzal až do ní. Týmu oznámil, že ani neví, proč ztratil kontrolu nad vozem. Trénink byl přerušen červenou vlajkou, první sady pneumatik vráceny Pirelli a týmy s pustily do analyzování prvních dat.
Lotus, Force India i Williams daly již v první půlhodině najevo, že tu s nimi třeba počítat ještě více než jinde, do první desítky se však vešli i Vettel, Räikkönen a Kvjat.
Jezdcům se zpátky na trať moc nechtělo a dlouho nechali Ricciarda kroužit samotného. Red Bull pak poslal na trať Kvjata a Force India Sergia Péreze. Všichni tři již byli součástí první desítky nejrychlejších. Pohled do garáže Williamsu ukázal mechaniky pilně pracující na zpola rozebraném voze Felipeho Massy, pohled do garáže Mercedesu ukázal blonďatého Hamiltona mimo monopost. Proč změnil barvu vlasů? Protože mohl, chtěl a poznává sám sebe. Kromě toho má i nové tetování - velkého orla.
"Cítím nějaké vibrace při brzdění. Všechno je to od brzdného pedálu," další špatné zprávy pro Toro Rosso, tentokrát od Maxe Verstappena. Mladý Holanďan měl problémy i při průjezdu Parabolicou, kde svůj monopost zaparkoval jeho týmový kolega.
32 minut před koncem tréninku se Rosberg přesunul na první místo tabulky nejrychlejších časů, ale Hamilton ho tam nechal jen pár desítek vteřin. Jeho stopky se zastavily na 1:25.122s. Pro srovnání, loni se kvalifikoval na pole position časem 1:24.109. Třetí Vettel v té chvíli zaostával o vteřinu a půl, ale jeho čas byl již starší a těsně za něj se dostali Hülkenberg a Pérez.
Ještě loni si sílu motorů Mercedes užíval i McLaren, nyní ale s novými motory Honda porážel pouze Manor s loňskými motory Ferrari.
Po pár minutách přišlo od Hamiltona další zlepšení na 1:24.670!
Hamilton a Rosberg zkoušeli, co všechno jejich nové pohonné jednotky dokáží a nevyhnuli se ani chybám, především při brzdění do první šikany. Loni nedobrzdění po hlavní rovince a slalom mimo trať stály Rosberga vítězství.
Mám mokrý záda a v kokpitu je to cítit benzínem," oznámil Hülkenberg a přirozeně byl zavolán do garáže Force Indie a přilbu vyměnil za kšiltovku.
Vettel i po zlepšení v poslední půlhodině tréninku ztrácel sekundu a půl na nejlepší Hamiltonův čas, a to jsme ho ještě viděli udělat chybu při brzdění do první šikany. Příliš vysoká nájezdová rychlost vyústila v přetáčivý smyk, monopost zůstal nepoškozen.
Ke konci závodu už několik pilotů bojovalo se zničenými zadními pneumatikami a další zůstali v boxech, ale piloti Williamsu se vrátili do první desítky, což u nich v pátek není pravidlem. Kromě McLarenu se trápilo i Toro Rosso a nejlepší trénink neměl ani Jolyon Palmer. 7 vozů poháněných Mercedesem v první desítce není na této trati žádným překvapením.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Hamilton | Mercedes | 1:24.670 | 25 | |
2 | Rosberg | Mercedes | 1:25.133 | 0.463 | 22 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:26.258 | 1.588 | 17 |
4 | Hulkenberg | Force India | 1:26.612 | 1.942 | 19 |
5 | Perez | Force India | 1:26.730 | 2.060 | 29 |
6 | Räikkonen | Ferrari | 1:26.783 | 2.113 | 16 |
7 | Ricciardo | Red Bull | 1:26.922 | 2.252 | 27 |
8 | Massa | Williams | 1:26.936 | 2.266 | 22 |
9 | Bottas | Williams | 1:27.075 | 2.405 | 25 |
10 | Maldonado | Lotus | 1:27.118 | 2.448 | 28 |
11 | Nasr | Sauber | 1:27.232 | 2.562 | 21 |
12 | Kvjat | Red Bull | 1:27.275 | 2.605 | 29 |
13 | Ericsson | Sauber | 1:27.454 | 2.784 | 17 |
14 | Verstappen | Toro Rosso | 1:27.591 | 2.921 | 27 |
15 | Palmer | Lotus | 1:27.669 | 2.999 | 28 |
16 | Sainz | Toro Rosso | 1:27.907 | 3.237 | 8 |
17 | Alonso | McLaren | 1:28.023 | 3.353 | 11 |
18 | Button | McLaren | 1:28.423 | 3.753 | 12 |
19 | Stevens | Manor | 1:29.853 | 5.183 | 22 |
20 | Merhi | Manor | 1:29.911 | 5.241 | 12 |