Hamilton nejrychlejší v posledních jízdách před sprintem, Sainz v problémech
Velká cena Itálie - 2. trénink
V sobotu směřovala hlavní pozornost jezdců a týmů ke kvalifikačnímu sprintu, jehož start byl naplánován na 16:30 hodin. Ještě předtím se ale od 12:00 uskutečnil druhý volný trénink. Ten trval hodinu a byl poslední možností vyzkoušet vozy před začátkem sprintu. Teplota trati činila na jeho začátku 34 stupňů. Vzduch měl o 10 stupňů méně.
Na Leclerkově Ferrari došlo přes noc k výměně motoru. Monacký jezdec s ním měl v páteční kvalifikaci problémy. U italské stáje se proto rozhodli z preventivních důvodů vrátit k již dříve nasazené pohonné jednotce. Tato výměna ovšem pro Leclerca neznamenala žádnou penalizaci. To neplatí v případě Bottase. Fin nasadil před víkendem nové komponenty a ačkoli si pro start sprintu vyjel první místo, v neděli odstartuje poslední bez ohledu na to, na které pozici sprint dokončí.
Piloti po začátku druhého tréninku s výjezdem na trať nespěchali. Po uplynutí prvních pěti minut mělo na svém kontě alespoň jedno odjeté kolo pouze deset jezdců. Čas do té doby zaznamenali pouze piloti Haasu. První byl Mazepin (1:26,412) a druhý Schumacher (1:27,463). Oba svá kola zajeli na střední směsi. Zanedlouho zajeli své první časy také Cunoda, Giovinazzi a Kubica. Schumacher měl problémy v nájezdu do šikany Variante della Roggia, do které nedobrzdil a vycestoval ven z dráhy.
Jezdci Haasu ale podle očekávání nevydrželi na čele výsledkové listiny dlouho. Po prvních deseti minutách vedl Pérez před Mazepinem a Cunodou. Zajetý čas měli i čtvrtý Norris, pátý Schumacher, šestý Giovinazzi a sedmý Kubica. V boxech stále vyčkávali Alonso, Ocon, Verstappen a Russell. Oba jezdci Mercedesu zaznamenávali své první kilometry dne. Ricciardo vycestoval v úvodní šikaně ven z trati hned poté, co vyjel z boxů. V akci jsme mohli vidět všechny tři směsi pneumatik.
Dvacet minut před koncem již měli všichni jezdci na svém kontě alespoň jedno měřené kolo. Na čele se nacházeli piloti Red Bullu. První byl s časem 1:23,754 Verstappen a druhý Pérez, jehož nejlepší kolo mělo hodnotu 1:24,190. Třetí příčka patřila Gaslymu (1:25,082). Zatímco Verstappen zajel své nejrychlejší kolo na pneumatikách nejměkčí specifikace, Pérez a Gasly dosáhli svých nejlepších výkonů na střední směsi. Hamilton, který jel na nejměkčí směsi, se nacházel na čtvrté příčce. Bottas měl na svém voze naopak nejtvrdší gumy a byl sedmý. Fin nedobrzdil do Variante della Roggia a místo průjezdu šikanou skákal přes obrubníky.
Třicet dva minut před koncem se postaral o rozruch Sainz. Španěl havaroval v zatáčce Variante Ascari. Byly vyvěšeny červené vlajky. Sainz vystoupil z monopostu nezraněn. Jeho účast ve sprintu se ale vzhledem ke značným poškozením na jeho voze ocitla v ohrožení. Pro start sprintu si pilot Ferrari vyjel v páteční kvalifikaci sedmé místo.
Dvacet jedna minut před koncem byl trénink restartován. Krátce poté informovalo Ferrari ředitele závodu Michaela Masiho o tom, že Sainz byl po první prohlídce lékařem shledán způsobilým pro účast v kvalifikaci. O hodinu později ho ale měla čekat ještě jedna.
Mezitím byli jezdci Red Bullu vystřídáni na čele výsledkové listiny Mercedesy, jehož jezdci nazuli nejměkčí směs pneumatik. Zatímco Hamilton se posunul s časem 1:23,246 na první místo, Bottase dostalo kolo v hodnotě 1:23,468 na druhou příčku. Krátce po zajetí nejrychlejšího času si Hamilton dojel pro bíle značenou tvrdou směs pneumatik. V tu chvíli byl na dráze jediným pilotem, který jezdil na této sadě. Ostatní měli na svých vozech měkkou nebo střední směs.
Pět minut před koncem Leclerc oznámil, že musí do boxů. Nechtěl však uvést důvod. Hamilton vyjel mimo trať ve Variante della Roggia. Ani to mu ale nezabránilo v tom, aby se udržel na první příčce a stal se vítězem posledního volného tréninku. Druhý skončil Bottas a třetí Verstappen.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:23,246 | 25 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:23,468 | + 0.222 | 24 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:23,662 | + 0.416 | 23 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:23,917 | + 0.671 | 29 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:24,263 | + 1.017 | 20 |
6. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,280 | + 1.034 | 28 |
7. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:24,502 | + 1.256 | 26 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:24,539 | + 1.293 | 16 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:24,654 | + 1.408 | 24 |
10. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:24,665 | + 1.419 | 27 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:24,770 | + 1.524 | 21 |
12. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:24,774 | + 1.528 | 24 |
13. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:24,805 | + 1.559 | 23 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:25,083 | + 1.837 | 22 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:25,422 | + 2.176 | 32 |
16. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:25,729 | + 2.483 | 23 |
17. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:25,763 | + 2.517 | 28 |
18. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:25,935 | + 2.689 | 28 |
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:26,012 | + 2.766 | 25 |
20. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:26,124 | + 2.878 | 14 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes