Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand magazín 19/2015 (1. – 16. října)

Grand magazín 19/2015 (1. – 16. října)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

3. října
Pořadatelé německého mistrovství GT vozů naznačili své záměry v jubilejní desáté sezoně. Kalendář ještě není hotov, ale byla sdělena místa pěti německých podniků a pokračování pětileté série na rakouském Red Bull Ringu. Jelikož Němci zatím zvažují, zda snížit počet podniků na sedm, je zde prostor pro jeden až dva okruhy. Pravidla ADAC GT Masters čekají jen drobné změny.

Jedinou prozatím oznámenou novinkou se po letošní zkoušce na Sachsenringu stane formát kvalifikace přesunutý z pátečního večera na dny před příslušnými závody. Fanoušci se tak mohou těšit na více akce v navštěvovanějších dnech, týmy ušetří možností pozdějších přesunů na místo dění. ADAC prozatím neuvedl, zda se součástí víkendu stane i lahůdka testovaná na Hockenheimu v podobě Fanboxu. Vybrané týmy nabídly v průběhu víkendu neomezený pohled do svých garáží, není však vyloučen ani přístup dovnitř.

6. října
Již v polovině září měl belgický tým Marc VDS oznámit informace o dalším směřování v budoucnosti. Místo změn ve vedení, které měly zajistit v červenci naznačené sblížení části zabývající se automobilovými závody a nezávisle operující jednotkou v motocyklových závodech, přišlo až začátkem října oznámení o ukončení působení v závodech sportovních vozů.

Vyjádření majitele týmu zdůvodňující příčinu mířilo na členy vedení stáje anebo pořadatele z SRO. Bližší informace naleznete Zde.

7. října
FIA zveřejnila startovní listinu listopadového Světového poháru vozů GT v asijském Macau. Přihlášeno je celkem 24 účastníků zastupujících sedm výrobců. O příděl bodů pro pět nominovaných výrobců v boji o cennou trofej je jich nasazeno čtrnáct. Bližší seznámení s piloty, týmy a automobilkami naleznete Zde.

Navíc jsou již známa dvě jména jezdců, kteří zaplnili uvolněná místa ve vozech týmu Craft-Bamboo. Jedním z nich je tovární pilot firmy Aston Martin Stefan Mücke, druhým Richard Lyons.

Sobotní City Challenge v Baku

Foto: David Noels

Městská konkurence podniku v Macau pořádaného od roku 2008 vyrostla v roce 2012 v ázerbajdžánském Baku. V době příprav Světového poháru GT byl tento podnik zmiňován ve spekulacích o možném místě konání. Stéphane Ratel spolupracující s tamními pořadateli tyto domněnky odmítl, letos navíc nedošlo k naplnění původně tříletého kontraktu.

Výsledkový servis

Blancpain Sprint Series (6/7); BGTS (11/12), Misano

O dvojici lamborghini týmu Grasser obohacené pole čítající 18 vozů vydrželo do čtvrtiny sobotního závodu. Závažná havárie po kolizi Vanthoora se Szymkowiakem vyřadila oba účastníky ze zbývající části víkendu.

Večerní závod za tmy byl kromě karambolu, jenž vyřadil ze hry kandidáta na tituly Laurense Vanthoora a na delší dobu pozastavil četné změny pořadí, poznamenán řadou šetření komisařů a chybami v boxech. Na ní doplatili také další kandidáti na titul Buhk s Abrilem, když po přičtení penalizace opustili třetí bodované místo propadem na sedmou příčku. K premiérovému triumfu si poprvé dojela dvojice týmu Rinaldi Seefried/Siedler. Více o závodě naleznete Zde.

Po sobotních zvratech zbylo v neděli již za denního světla více prostoru pro vzájemné souboje. Nechyběl boj o první příčku, kdy si svých pět minut slávy užíval Kulaja, jenž na chvíli obral o vedení v neděli opět suverénní sestavu stáje Rinaldi. Hlavním lákadlem však byly útoky Dolbyho na bmw brazilské stáje v části po výměnách pilotů. Výsledky a bližší popis závodu naleznete Zde.

Znovu v plné síle se představil tým ISR, byť díky potížím soupeřů v slabě obsazeném Silver Cupu, byly dva triumfy pro dánskou bratrskou dvojici snadnějším výkonem než vydřené desáté místo dvojice Salaquarda/Bonanomi.

ADAC GT Masters (8/8); Hockenheim

Finále ADAC GT Masters se zúčastnily dvě desítky účastníků. Díky návratu týmu Roberta Šenkýře a úpravce Lambda Performance s jejich fordem se i přes neúčast Reiteru počet soutěžících oproti předchozímu podniku nezměnil.

Závod 1

Sobotní závod byl na začátku zastaven kvůli několika haváriím. Ještě na startovní rovince Maschkin (č. 19, Schubert, BMW) po kontaktu s Assenheimerem (č. 69, Callaway, Corvette) narazil do bariéry a musel být z vozu vyproštěn záchranáři. V druhé zatáčce kolidovali třetí Asch (č. 21, Zakspeed, Mercedes) s druhým Engelhartem (č. 36, Schütz, Porsche), přičemž oba jezdci odstoupili. Pro Engelhartova kolegu Bachlera se jednalo o definitivní konec nadějí na vzdálený titul. V nesnázích se zde ocitla po hodinách i pozdější vítězka Frey (č. 16, Yaco, Audi).

Po kratší zastávce byl závod zkrácen na padesát minut. Při novém startu si Stolz (č. 7, HTP, Bentley) udržel vedení před Frey (č. 16, Yaco, Audi) a Verdonckem (č. 14, Lambda Performance, Ford). Po technických problémech s motorem musel ve čtvrtém kole odstoupit.

Švýcarka odolala tlaku Verdoncka až do své výměny Geipelem. Delší neúčast týmu se vzácným fordem se projevila na prodloužení zastávky o pět vteřin déle, než bylo nutné. Místo na druhé se Kechele vrátil na dráhu až pátý.

Po ukončení výměn si Geipel (č. 16, Yaco, Audi) mohl na čele chvíli oddechnout, dokud si nezačal brousit zuby na vedení Hamprecht (č. 8, HTP, Bentley). Tlaku ambiciózního mladíka odolal, takže se po absolvování třiceti kol mohl radovat z premiérového vítězství. Úplné výsledky naleznete Zde.

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 R.Frey/P.Geipel   Yaco Audi
1:12:15.985
2.
 C.Schmidt/F.Hamprecht   HTP Bentley
+ 3.692
3.
 S.Wackerbauer/K.Van der Linde   C.Abt Audi
+ 8.040
11.
 M.Joos/L.Marioneck   Šenkýř BMW
+ 51.795

Závod 2

Ani v neděli nechybělo drama na startu, když po postrčení Bassengem (č. 24, MS Racing, Audi) na rovince narazil do bariéry Strauss (č. 23, MRS, Nissan). Na deštěm pokropené dráze se poprvé objevil bezpečnostní vůz.

Po skončení neutralizace se závodilo jen pět kol, než havaroval Simonsen (č. 69, Callaway, Corvette). V té době se změnila situace na čele, když v kvalifikaci nejrychlejšího Keilwitze (č. 66, Callaway, Corvette) překonal Thiim (č. 2, C. Abt, Audi).

Také střídající jezdci si užili jízdu za bezpečnostním vozem, který byl povolán na dráhu po smyku Joose (č. 12, Šenkýř, BMW). Doplatil na ni ztrátou patnácti vteřin náskoku Pepper (č. 2, C. Abt, Audi), nicméně po novém startu se o vedení připravit nenechal.

Jízdou na pátém místě jistili svůj odstup v celkovém hodnocení od Baumanna (č. 80, Schubert, BMW) Ludwig s Aschem (č. 21, Zakspeed, Mercedes), takže se po protnutí cílové pásky v 28. kole radovali z titulu. Na tým Schubert zbyla alespoň trofej určená nejlepšímu týmu.

Úplné výsledky naleznete Zde.

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 J.Pepper/N.Thiim   C.Abt Audi
1:01:23.641
2.
 N.Verdonck/F.Kechele   HTP Bentley
+ 1.689
3.
 B.Spengler/D.Baumann   Schubert BMW
+ 1.991
14.
 M.Joos/L.Marioneck   Šenkýř BMW
+ 10 kol

 

Foto: Roman Klemm

K titulu Aschovi a Ludwigovi pomáhal na boxové zídce a v garáži Jarek Janiš.

International GT Open (6/7); Monza

Do Itálie se dostavilo celkem 14 účastníků, z nichž bylo pět zařazeno v amatérské třídě. Nadvládu devíti Ferrari 458 (z toho šest z týmu AF Corse) zpestřil hostující Solaris s corvette anebo audi týmu Drivex. Španělský tým se do série vrátil po přestávce, během níž přezbrojil z porsche (třídy GT2) na osvědčený model třídy GT3 z produkce ingolstadtského výrobce.

70´´ závod

Delší klání vyhrála po startu z pole position dvojice Parente/Ramos (č. 2, PAM, Teo Martín, McLaren). V cestě za triumfem jí nezabránil ani delší čas strávený v boxech (+ 30 vteřin) anebo po havárii Benucciho (č. 3, PAM, Villorba, Ferrari) nepatrně zkrácený závod.

V první části zaujal souboj smíšených posádek o páté místo, jenž hájil Lancieri (č. 25, MP1, Ferrari) před Cameronem (č. 52, AF Corse, Ferrari) Balfem (č. 22, Balfe, Ferrari) a Puglisim (č. 12, Solaris, Corvette). Pro italského jezdce skončil po defektu levé zadní pneumatiky, jenž ničila karoserii jeho vozu, takže malou útěchou bylo možné spojení s povinnou zastávkou.

Výsledky závodu naleznete Zde.

60´´ závod

Menší senzací nedělního závodu byl start ojedinělého Radicalu pilotovaného Abbottem (č. 62, AM) z první příčky. Britský amatér zde vydržel do třetího kola, než jej zdolal Hankey (č. 10, AM, TF Sport, Aston Martin), byť za cenu poškození prototypu. Zatímco se Abbott s poškozeným vozem začal rychle propadat, ve vedení se po chvíli strhla bitva mezi Hankeyem a Griffinem (č. 52, PAM, AF Corse, Ferrari).

Protože britský pilot dokázal odolat tlaku svého krajana, předával vůz na prvním místě. Střídající Yoluc již tak úspěšný při bránění nebyl a v 23. kole podlehl Giammariovi (č. 90, PAM, AF Corse, Ferrari). Italský pilot posléze vydržel ve vedení až do cíle v 33. kole, když jeho náskok výrazně snižoval rychlý Parente (č. 2, PAM, Teo Martín, McLaren). Výsledky závodu naleznete Zde.

Blancpain Sprint Series (7/7); BGTS (12/12), Zandvoort

Týden po premiérovém výletu do Misana se 16 účastníků krátkých závodů sešlo v holandském Zandvoortu k rozhodujícímu podniku. Nyní již bez dvojice lamborghini týmu Grasser, ale s řadou změn v sestavách. V Itálii zraněný Vanthoor po důkladnějším vyšetření v Belgii věděl, že se mu vzdaluje titul mistra BGTS a šance na titul v krátkých závodech byly vzhledem k výrazně nižšímu náskoku ještě menší.

Již v první zatáčce pohasly také naděje Vanthoorova kolegy Frijnse, když po kontaktu skončil v kačírku. Ačkoliv se z něj s pomocí komisařů dostal, pohyboval se na chvostu daleko za bodovanými pozicemi. Cestu z první pozice k vítězství a k těsnému převzetí vedení v klasifikaci BSS tak měla otevřenou dvojice Buhk/Abril. Výsledky a bližší popis závodu naleznete Zde.

V neděli se kolize na startovní rovince postarala o zdramatizování boje o titul. Vzadu startující Mies se dokázal bez úhony proplést rejem neovladatelných vozů a zároveň ihned po skončení krátké plné žluté využít váhání soupeřů. V druhém kole byl již čtvrtý za týmovým kolegou Vervischem.

Po výměnách se schylovalo k přímému boji o titul v krátkých závodech, když Frijns dojel Buhka. Protože se mladému Holanďanovi nepodařilo propracovat před modré bentley, musel se spokojit pouze s titulem v BGTS, Buhk s Abrilem se stali šampióni BSS. Více o průběhu závodu a výsledky naleznete Zde.

Buhk/Abril během podniku BSS v Portimau

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

Vůz pilotovaný mladými talenty, Maximilianem Buhkem a Vincentem Abrilem.

Očekávané události

30. října – 1. listopadu - International GT Open (7/7); Barcelona

19. – 22. listopadu - Světový pohár FIA GT Macao

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 18/2015 (16. – 30. září)
Profil Blancpain Sprint Series 2015
Profil Blancpain Endurance Series 2015
Profil ADAC GT Masters 2015
Představení závodu 24 hodin ve Spa 2015
Konečné výsledky Blancpain GT Series

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sportscar 365, Formule