Na mokré trati nejrychlejší Rosberg
Velká cena USA - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu USA! Velmoc zpoza velké louže stála u vzniku motoristického sportu a první velkou cenu uspořádala již v roce 1908. První VC USA započtenou do mistrovství světa F1 se jela až v roce 1959, ale už od vzniku šampionátu se do něj započítávaly i výsledky světoznámého závodu Indianapolis 500. Po pokusech v Sebringu a Riverside se americkým domovem F1 na 20 let stal okruh ve Watkins Glen, ke kterému se od roku 1976 přidal ještě závod v Long Beach, jako Velká cena západního pobřeží USA.
Pak se však Spojené Státy a F1 odcizily a mezi roky 1983 až 2000 se konaly pouze 3 závody ve Phoenixu. Následovala etapa s VC USA uspořádávanou na krátkém okruhu uvnitř oválu v Indianapolisu a po další přestávce se F1 vrátila na zbrusu nový okruh Circuit of the Americas v texaském Austinu. V letech 2012 a 2014 zde zvítězil Lewis Hamilton, v roce 2013 jsme viděli oslavovat Sebastiana Vettela.
Letos zde Hamilton může definitivně obhájit mistrovský titul. Postačí, když svůj 66 bodový náskok před Sebastianem Vettelem a 73 bodový náskok před Nicem Rosbergem natáhne na 75 bodů.
Trénink bude ovlivněn deštivým počasím, které v Austinu vládne již od čtvrtku. Před začátkem tréninku přestalo pršet, ale trať je mokrá a déšť se může kdykoliv vrátit. Meteorologové na dnes i zítra předpovídají husté deště, v neděli už by to mělo být o něco lepší. Je tedy otázkou, zda se jezdci pokusí připravit na "mokrou" velkou cenu a otestují výdrž pneumatik na mokrou trať (s modrým pruhem) a pneumatik do přechodných podmínek (se zeleným pruhem), nebo raději trénink stráví v garážích.
Po rozsvícení zeleného světla na trať vyrazila skupina jezdců, aby absolvovala instalační kolo. Všichni piloti zvolili pneumatiky s modrým pruhem. Jízdu si zřejmě nejvíce užíval Raffaele Marciello, náhradník Sauberu, který dostal příležitost absolvovat trénink namísto Felipeho Nasra. Marciello je součástí Ferrari Driver Academy, ale na rychlý postup do F1 to nevypadá. Najít volnou sedačku mají problém i jezdci jako Jolyon Palmer, Stoffel Vandoorne a Pascal Wehrlein a 20letý Ital je momentálně v GP2 až na osmém místě.
První měřené kolo zajel Marcus Ericsson, mělo hodnotu 2:01.702s. Rekord okruhu je 1:39.347s. To už z tréninku uplynula čtvrthodina a jezdci přesedlali na přechodné pneumatiky.
Prvním jezdcem s časem pod dvě minuty byl Nico Rosberg, který zůstal na vrcholu tabulky i když měřená kola přidávali další jezdci včetně Kimiho Räikkönena a Sebastiana Vettela. Felipe Massa byl zase prvním jezdcem, který dostal smyk a zůstal stát na trati. Motor však zůstal nastartovaný, monopost nepoškozený a Brazilec se vrátil k mechanikům.
Krátce před uplynutím první půl hodiny tréninku se na trati objevil vůz Manoru a kamery mu věnovaly neobyčejně mnoho pozornosti. Seděl v něm totiž Alexander Rossi, první americký jezdec, který se zúčastní Velké ceny USA od roku 2007, poslední sezóny Scotta Speeda v F1.
Déšť nepřicházel a vozy pomalu vysoušely ideální stopu. Nikomu se ještě nechtělo přezouvat na slicky, ale přechodné pneumatiky se začaly na suchých úsecích přehřívat a jezdci pak museli každé druhé kolo zpomalit a věnovat se jejich chlazení. Podobná situace by mohla nastat i v závodě, takže piloti pokračovali v jízdě.
Valtteri Bottas neúmyslně prověřil pozornost a reakce svých mechaniků, když při příjezdu před garáž nedokázal včas zabrzdit. Mechanici stihli uskočit.
V polovině tréninku Rosbergův čas překonal… Rosberg! Němec se po krátkém stintu vzdálil od druhého Daniila Kvjata na 1.2s. Mokrá trať Red Bullu svědčí, třetí místo okupoval Daniel Ricciardo. Čtvrtý byl Carlos Sainz následován Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem. Měřené časy už měli všichni kromě Pastora Maldonada, kterého stopl problém s brzdami.
Tabulka nejvyšších dosažených rychlostí ukázala, že Rosberg na konci mokré rovinky dosáhl rychlost 315.2 km/h.
Po necelé hodině tréninku se trať téměř vyprázdnila - už opravdu příliš suchá pro přechodné pneumatiky a ještě ne ideální pro slicky.
Časy Sauberu kdesi na půli cesty mezi časy manorů a časem patnáctého Romaina Grosjeana potvrzovaly slova Felipeho Nasra, který tento týden prozradil, že jeho vůz by potřeboval mnohem více přítlaku, aby mohl pravidelně bojovat o body. Sauber má štěstí, že používá motory Ferrari a může být konkurenceschopný alespoň na rychlých tratích.
Grosjean: "Můžu jít na toaletu?"
Tým: "Ano, můžeš."
Komunikace v týmovém rádiu Lotusu vystihla atmosféru, která nastala po uplynutí hodiny tréninku. Monopost se na trati ukázal jen zřídka a pokračovalo se v ničení přechodných pneumatik. K okruhu se navíc začala přibližovat silná bouře.
Jednoznačně nejrychlejší kolo prvního tréninku patří Nicu Rosbergovi, ale v dobrém světle se předvedli i jezdci Red Bullu a Toro Rosso a v mokrý závod jistě doufají i piloti McLarenu.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:53.989 | 7 | |
2 | Kvjat | Red Bull | 1:55.224 | 1.235 | 6 |
3 | Ricciardo | Red Bull | 1:55.592 | 1.603 | 10 |
4 | Sainz | Toro Rosso | 1:55.667 | 1.678 | 8 |
5 | Hamilton | Mercedes | 1:55.693 | 1.704 | 4 |
6 | Vettel | Ferrari | 1:55.710 | 1.721 | 10 |
7 | Verstappen | Toro Rosso | 1:55.969 | 1.980 | 7 |
8 | Räikkonen | Ferrari | 1:56.326 | 2.337 | 10 |
9 | Alonso | McLaren | 1:56.839 | 2.850 | 18 |
10 | Bottas | Williams | 1:56.866 | 2.877 | 15 |
11 | Massa | Williams | 1:57.081 | 3.092 | 13 |
12 | Perez | Force India | 1:57.139 | 3.150 | 4 |
13 | Button | McLaren | 1:57.495 | 3.506 | 20 |
14 | Hulkenberg | Force India | 1:57.518 | 3.529 | 4 |
15 | Grosjean | Lotus | 1:58.319 | 4.330 | 10 |
16 | Marciello | Sauber | 1:59.431 | 5.442 | 19 |
17 | Ericsson | Sauber | 1:59.743 | 5.754 | 18 |
18 | Rossi | Manor | 2:01.154 | 7.165 | 11 |
19 | Stevens | Manor | 2:01.907 | 7.918 | 13 |
20 | Maldonado | Lotus | bez času |
1 |