Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Formule 1 se vrátila do Mexika

Formule 1 se vrátila do Mexika

Velká cena Mexika - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréningu na Velkou cenu Mexika! Monoposty F1 za chvíli vyrazí na trať, které se nedotkly od roku 1992. Mexiko však na F1 nikdy zcela nezanevřelo a mladí jezdci Sergio Pérez a Esteban Gutiérrez dokázali řady fanoušků opět rozšířit. Ti nejprve cestovali až do amerického Austinu a pomáhali zaplňovat tribuny Circuit of the Americas, ale letos už budou mít vlastní velkou cenu a to přímo v hlavním městě a na historickém Okruhu bratří Rodríguezů.

Profil okruhu však musel projít několika změnami. Nejvýraznějšími je kompletní předělání série esíček a zrušení Peraltady, se kterou by okruh nevyhovoval nejvyšším bezpečnostním standardům a nemohl získat licenci potřebnou k přivítání vozů F1. Na jejím místě jsou nové tribuny s výhledem na novou sérii pomalejších zatáček ústící do druhé poloviny původní Peraltady, která pak ústí na dlouhou hlavní rovinku.

Týmy a jezdci se ocitli na neznámém území, neboť Mexiko se nachází 2 200 metrů nad mořem a řídký vzduch zkomplikuje jak hledání aerodynamického přítlaku, tak i fungování turbodmychadla a chlazení pohonné jednotky i brzd. K tomu ještě třeba připočítat nový kluzký asfalt a volbu Pirelli, které sem opatrně poslalo pneumatiky z měkké a středně-tvrdé směsi.

Prvního tréninku se nezúčastní Romain Grosjean z Lotusu, do jeho vozu opět usedne náhradník Jolyon Palmer. V Mexiku je oblačno, vzduch má 18°C, trať 21°C.

17:00 našeho času se to stalo. Jeden jezdec za druhým vyrazili za prvním kolem na Okruhu bratří Rodríguezů. Části tratě byly mokré po ranním dešti a všichni jezdci dali přednost pneumatikám do přechodných podmínek (se zeleným pruhem). Dnes by však měli zkoušet především středně-tvrdé slicky (s bílým pruhem). Poprvé si vyzkoušeli tzv. stadion, poslední sekci okruhu a na trati zanechali první kousky gumy.

Nejpoužívanějším slovem týmových vysílaček se stalo "kluzko". Mladý Max Verstappen to shrnul tak, že se klouže velmi a všude.

První měřené kolo Kimiho Räikkönena - 1:37.169s. Velmi opatrné, na velmi kluzké trati a přechodných pneumatikách.

10 minut před koncem první půl hodiny Vettel oznámil, že ideální stopa je již pro intermediálky příliš suchá a Valtteri Bottas jako první nazul středně-tvrdé slicky. Laťku nastavil na 1:32.489s a dalším ji zvedl ještě o půl sekundy.

Bottas byl následován většinou svých kolegů, ale zůstal na nejvyšším místě tabulky následován Lewisem Hamiltonem a Sergiem Pérezem. Na konci první půlhodiny se jezdci museli vrátit do boxů, aby Pirelli předali bonusovou sadu pneumatik. Čas si nepřipsali pouze Jolyon Palmer a Nico Hülkenberg, jehož vůz právě zaměstnával mechaniky Force Indie.

 

Tolik vyrovnávání smyků, nedobrzdění a kontrolovaných driftů jsme na (téměř) suché trati neviděli snad od začátku sezóny 2014, kdy si jezdci zvykali na nové pohonné jednotky, pneumatiky i elektronickou kontrolu brzd. Bottasův čas tak zůstával nepřekonán, dokud ho těsně před polovinou tréninku nepřekonal Daniel Ricciardo. Za pár minut se objevili i Hülkenberg a Palmer a tabulka nejrychlejších časů již obsahovala 20 jmen.

Fernando Alonso překvapil, když odněkud vytáhl druhé nejrychlejší kolo. Dobré rychlé kolo měl rozjeto Lewis Hamilton, ale narazil na pomalejšího Kimiho Räikkönena. První místo na pomalu zrychlující trati tak ukořistil Jolyon Palmer vzápětí vystřídán Nicem Rosbergem. Němec se dostal pod 1:28.4s. Sebastian Vettel zajel kolo pomalejší o 1.3 sekundy, průběžně pátý Pastor Maldonado se stěžoval na velkou přetáčivost vozu.

Po téměř hodině tréninku se Felipe Nasrovi podařilo v poslední zatáčce otočit vůz o téměř přesně 180°.

"Felipe, dotkl ses něčeho?" zeptal se inženýr zvědavý na poškození vozu. "Ne, ničeho jsem se ani nedotkl!" ujišťoval přichycený Nasr. Mimochodem, pozůstatek Peraltady nese jméno vítěze VC Mexika 1992, Nigela Mansella.

Nico Rosberg podpálil brzdy! Neviděli jsme, jak přesně se to stalo, ale na vnitřní straně obou zadních pneumatik hořelo. Zdá se, že brzdy se samy přehřály po výjezdu mimo trať v zatáčce číslo 12, po kterém zůstal Němcův vůz chvíli stát. Do čela tabulky se v následujících minutách dostali jezdci Red Bullu.

Fernando Alonso překvapivě pokračoval v kroužení na pneumatikách do přechodných podmínek. Neobvyklé na prakticky suché trati. Zřejmě testoval jen spolehlivost vozu a pohonné jednotky a k tomu slicky nepotřeboval.

Trať prudce ožila 15 minut před ukončením tréninku. Jezdci si šetřili pneumatiky právě na tuto část, kdy je v ideální stopě nejvíce gumy. Räikkönenovi se podařilo posunout na druhé místo, ale zůstal 6 desetin za Kvjatem.

Button byl již převlečený a bavil se s inženýry, zatímco mechanici začali s vybíráním jedné pohonné jednoty, aby stihli ještě před druhým tréningem nainstalovat další.

Snaživý Verstappen se úspěšně popral s nejkluzčími zatáčkami a posunul se 2 desetiny za Kvjata. 4 minuty před koncem tréninku si připsal i nejrychlejší kolo, ale vynechal přitom dvanáctou zatáčku.

Na vrcholu tabulky nejrychlejších časů prvního tréninku na Velkou cenu Mexika zůstal Max Verstappen. Druhá příčka patří Daniilu Kvjatovi. Následují jezdci Ferrari a Daniel Ricciardo a až za ním zůstal Nico Rosberg.


Jezdec
Tým
Čas
Odstup
Kola
1 Verstappen Toro Rosso 1:25.990
38
2 Kvjat Red Bull 1:26.295 0.305 27
3 Räikkonen Ferrari 1:26.295 0.305 36
4 Vettel Ferrari 1:26.886 0.896 31
5 Ricciardo Red Bull 1:27.185 1.195 28
6 Rosberg Mercedes 1:27.196 1.206 19
7 Bottas Williams 1:27.303 1.313 26
8 Sainz Toro Rosso 1:27.410 1.420 37
9 Perez Force India 1:27.581 1.591 19
10 Massa Williams 1:27.695 1.705 24
11 Hamilton Mercedes 1:27.723 1.733 27
12 Ericsson Sauber 1:28.498 2.508 27
13 Maldonado Lotus 1:28.559 2.569 30
14 Nasr Sauber 1:28.579 2.589 25
15 Palmer Lotus 1:28.711 2.721 24
16 Hulkenberg Force India 1:29.099 3.109 16
17 Alonso McLaren 1:30.072 4.082 17
18 Rossi Manor 1:30.619 4.629 23
19 Button McLaren 1:32.091 6.101  9
20 Stevens Manor 1:32.866 6.876 11