Logistika týmu F1
Proč se vybavení z Austrálie posílá do Kanady?
V lednu si piloti užívají zimní dovolenou a jen sporadicky navštěvují týmovou továrnu a sponzorské akce a vedle toho se věnují pouze kondičnímu tréninku. V továrně je však rušno, maká se na voze pro nadcházející sezónu a v plném pracovním nasazení je i Franco Massaro, koordinátor závodního týmu Force Indie. Jaké výzvy pro něj připravuje sezóna s 21 závody roztroušenými od Austrálie po Mexiko?
"Právě jsem začal pracovat na testech, třídění mé části personálu a garážových techniků, plánování přesunu a najímáni řidičů, kteří pojedou s kamiony do Španělska a pak zase zpátky," řekl Massaro uprostřed ledna.
Massaro však už musel myslet mnohem dál než po zimní testy. Sezóna začne sérií závodů mimo Evropu, a když tým pár dní před závodem dorazí do tisíce kilometrů vzdálené země, nebude mít času nazbyt, takže musí být co nejvíce věcí vybaveno předem.
"První várku emailů do Austrálie odešleme již brzy. S některými okruhy je to snadné, dva nebo tři emaily a máme všechno objednáno a je hotovo. Austrálie patří ke komplikovanějším, protože máme za zadkem lidi z jejich úřadu pro ochranu zdraví a bezpečnost při práci. Chlapci například musejí dostat speciální oprávnění obsluhovat vysokozdvižný vozík. To znamená, že jim předem musíme rezervovat místa na zkouškách a po příletu jim dát čas k udělání testů. Jinak bychom si museli dávat pozor, aby nás náhodou někdo neviděl vykládat pár beden.“
Na evropské závody si týmy s sebou berou své motorhomy. Při jejich skládání a rozebírání se sice zaměstnanci dost nadřou, ale když stojí, jsou pro členy týmu kouskem domova na cestách. Mimo Evropu si týmy pronajímají prostory v zázemí okruhu. Kanceláře, garáž i kuchyň však nečekají připravené k použití a týmy se o nábytek i potřebné vybavení starají sami. Některé věci, jako například židle, si tým může objednat u organizátora, hlavně malé týmy ale šetří kde se dá a o to víc věcí nakládají do kontejnerů a svěřují námořní přepravě. Jedna zásilka již v této chvíli brázdí světové oceány na cestě do Melbourne.
"Další zásilku pošleme do Bahrajnu (druhý závod sezony 2016 následovaný závody v Číně a Rusku). Máme 5 sad vybavení pro námořní přepravu. Inklinujeme k tomu, mít v každé sadě veškeré vybavení nevztahující se k samotnému vozu a ne moc drahé. Kabely, regály, věci do garáže… Prostě těžké a nepříliš drahé věci, u kterých nevadí, že je tým musí kupovat po pět kusů."
Přeprava po moři je pomalá, proto zásilka teď směřující do Austrálie se po závodě zase použije až v červnu v Kanadě. Pak zamíří zpět do Británie, kde ji tým připraví na druhou polovinu sezony. Monoposty musí být na mimoevropské velké ceny přepravované letecky, ale 10 nejlepších týmů může určitý počet kontejnerů svěřit do rukou Bernieho Ecclestona, který to zaplatí z podílu FOM na penězích z prodeje televizních práv, poplatků od organizátorů závodů a dalších příjmů sportu.
"Když se vrátíme z testů, vše tu bude připraveno a začneme s překládáním věcí dovezených evropskými kamiony rovnou do systému vzdušné přepravy. Bude třeba vše vybalit, prohlédnout, znovu zabalit a poslat do Austrálie, takže to bude náročný týden. Po posledním dni testů připravíme garáž, jako kdybychom se připravovali na velkou cenu, a pak zase všechno zabalíme. Bude to dobrá příprava na Austrálii."
Pokud závody následují týden po sobě, což se letos stane šestkrát, tým povolává pár lidí z továrny, aby začali s přípravami v místě konání dalšího závodu ještě dříve, než se tam stihne přesunout závodní tým. Nejtvrdším oříškem může být letos Ázerbájdžán, nová velká cena v neznámé zemi a závod se pojede pouze týden po Velké ceně Kanady. Navíc to bude městský závod, takže tým nedorazí do zázemí moderního okruhu, ale bude se pohybovat v Baku, hlavním městě zakavkazské republiky.