Lauda vítězem velké ceny Jihoafrické Republiky
Motorsport před 40 lety - 10. díl
Po šestitýdenní přestávce mezi Grand Prix Brazílie a velkou cenou Jihoafrické Republiky se fandové formule 1 konečně dočkali druhého závodu světového šampionátu. Na špičce výsledkových listin se ovšem nic nezměnilo: také v Kyalami si vybojoval pole-position James Hunt, jen aby v závodě naprosto dominoval Niki Lauda.
Do tréninkových a kvalifikačních jízd nastoupilo na trati u Johannesburgu 25 jezdců a všichni se mohli kvalifikovat do závodu. James Hunt se očividně zabydlel v týmu McLaren navýbornou a byl nejrychlejší všech tří měřených tréninků. Pole-position si tentokrát před Laudou zajistil s náskokem desetinky. Druhou řadu vytvořili výborný Watson s "domácím" Jochenem Massem, třetí řadu Depailler s Brambillou. Ronnie Peterson "oslavil" svůj návrat k Marchi bezbarvým devátým časem, Nilsson a Evans, kteří ho "podědili" u Lotusu na tom ovšem byli ještě mnohem hůře: Evans se musel postavit do předposlední čady vedle Ertlova starého Heskethu a Nilsson debutoval po problematickém tréninku jen z posledního místa. Hlouběji tým Lotus již klesnout ani nemohl...
Co se "nováčků" týče: tým Parnelli se skutečně znovu objevil na scéně a Andretti zajel slibný 13. čas. Lokální matador Ian Scheckter překvapil na soukromém Tyrrellu 007 výborným 16. místem v kvalifikaci, přičemž byl pouze o dvě desetinky pomalejší, než jeho bratr Jody, užívající továrně připraveného 007. Také Chris Amon se za svůj výkon nemusel stydět, když koncepčně beznadějně zastaralý Ensign N174 kvalifikoval do deváté řady. Do nížin startovního pole se za to po svém "brazilském vzletu" propadl Emerson Fittipaldi - a jak dnes víme, v zásadě tam měl až do trpkého konce Copersucaru zůstat. Stejně tak zle si vedli jezdci nové kooperativy Walter Wolf/Frank Williams, Ickx a Leclere.
Osudy pomalejších ovšem nemuseli obhájce titulu zajímat. Lauda sám patřil celou sezonu 1972 mezi zametače pole, osud to s ním ale myslel dobře: roku 1976 vyrazil v Kyalami po startu jako raketa, v zatáčce Crawthorne byl jako první a od té doby suverénně ujížděl zbytku světa. Nejeden pozorovatel se po Nikiho druhém dominantním vítězství sezony ptal, proč si vlastně dělá Mauro Forghieri starosti ohledně konstrukce a zkoušek nového Ferrari 312T2? Vždyť měl i starý 312T konkurenci jasně navrch. Další provokantní otázkou bylo: vyhraje Lauda na své jisté cestě k titulu všechny závody roku?
A co se dělo za Rakušanem? Také v Jižní Africe žijící Němec Jochen Mass vyrazil výborně a katapultoval se na druhé místo. Ale jen na jedno kolo, než ho předjel výborně naladěný Brambilla. Ital ovšem svůj oranžový March na druhé pozici udržel jen do šestého kola. Dostal se před něj nejdříve Hunt a posléze znovu i Mass. Duo McLarenu, které mělo poprvé k dipozici šestistupňovou převodovku, poté závod takto dojelo a smělo s Laudou na stupínek vítězů.
Ian Scheckter kolidoval s Leclerem již v první zatáčce a mohl tak jen gratulovat bratrovi Jodymu ke čtvrtému místu. Poslední dvě bodované pozice obsadili jezdci vozů amerických majitelů: John Watson dojel Rogerovi Penskemu pro dva body, Mario Andretti se zasloužil o poslední bodík krátkých dějin stáje Vel´s-Parnelli-F1.
Ve Velké Británii vyrazil za teploty kolem bodu mrazu do nové sezony šampionát BP-Super-Visco-Formule 3. Na okruhu v Thruxtonu se relativně jasně prosadil Angličan Rupert Keegan na voze BAF-March-Toyota 743. Jako druhý dojel Stephen South na Marchi 753 týmu Bogarts a třetí skončil při svém debutu v této třídě Ital Bruno Giacomelli. 23letý úřadující mistr formule Italia byl krátce před závodem představen coby tovární jezdec týmu March a měl k dispozici nejnovější typ tohoto výrobce 763 s motorem Toyota.
Těžké začátky prožíval šampionát skupiny G8, ze kterého měla později vzejít "britská národní formule 1": John Webb pořádal v Oulton Parku první závod svého MCD-Open-Singleseater-Championshipu, příliš mnoho strojů formule 1 se ale do studeného paddocku nezatoulalo. Vlastně se přihlásilo tak málo vozů, že organizátor startovní pole vyplnil zájemci z formule Ford. Závod na 20 kol vyhrál v Anglii žijící Ital Val Musetti na Marchi 752 před Johnem Wingfieldem na Raltu RT1 - oba řídili vozy třídy formule 2. Jediný startující vůz F1 dojel jako třetí. Jednalo se o Surtees TS16, který Nick Whiting "zajel" pro svou do dalších závodů hlášenou jezdkyni Galicovou.
Před první zatáčkou po startu v Kyalami: Lauda se již usadil na špičce před Massem, Brambillou, Huntem, Depaillerem a Petersonem, zatímco Harald Ertl vzadu již ztrácí na předposledního Evanse.
Forgieriho model 312T z roku 1975 ovládl konkurenci i začátkem sezony 1976.
Mario Andretti si jede v Kyalami pro bodík za šesté místo.