Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Force India vs. Williams, každý milion může rozhodnout

Force India vs. Williams, každý milion může rozhodnout

Jaký je rozdíl mezi 103 a 140 miliony dolarů?

Web Motorsport-Total udělal zajímavý rozhovor s Otmarem Szafnauerem, ve kterém provozní ředitel Force Indie vysvětlil, že rozdíl mezi rozpočtem jeho týmu a rozpočtem Williamsu je větší, než by se mohlo zdát. Většinu rozpočtu obou týmů totiž spolknou fixní náklady a každoroční příprava nového monopostu a po jejich odečtení zůstane pokladna Williamsu několikanásobně plnější než pokladna indického týmu.

Williams přitom zdaleka není nejbohatším týmem, spíše je vnímán jako tým na půl cesty mezi opravdu bohatými týmy jako Mercedes nebo Red Bull a malými týmy jako Force India nebo Sauber.

"Řekněme, že váš rozpočet je 103 milionů dolarů a že minimální náklady na sezónu včetně ceny pneumatik, převodovek, motorů a všech ostatních nezbytných věcí stojí 100 milionů. Toto číslo by mělo být přibližně stejné pro všechny přibližně stejně velké týmy," vysvětloval Szafnauer.

"V takovém případě vám zůstanou 3 miliony, které můžete použít volně, dle vlastního uvážení. Tyto peníze pak dáte do zlepšení vozu. Ale řekněme, že Williams má v rozpočtu 120 milionů. Na první pohled to není zas tak velký rozdíl, ale když on zaplatí vše nezbytné, zůstane mu ještě 20 milionů. Takže toho může udělat mnohem víc než my. Proto z mého úhlu pohledu je pro něj jeho rozpočet velmi velkou výhodou."

Tento rozdíl by se pak měl projevit především na vývoji vozu během sezóny. Letošek může být pro Force Indii ještě těžší, pokud se dohodne velká změna pravidel pro sezónu 2017. Se svým rozpočtem nemůže ani uvažovat o tom, že by nějaký čas paralelně pracovala na dvou zcela odlišných vozech, a tak bude třeba vývoj současného vozu ukončit co nejdříve a vrhnout všechny zdroje na nový projekt. Zatím se to ale nedá.

"S vývojem vozu pro rok 2017 můžeme začít, až když budeme znát všechna pravidla. Teprve potom se budeme moci rozhodnout, kdy přesedlat na nový projekt. Nemůžeme paralelně vyvíjet dva vozy."

hulkenberg224

Williams má, podle informací Motorsport-Total, přibližně 525 zaměstnanců, zatímco Force India pouze 370. Rozdíl ale způsobuje i to, že Williams si co nejvíce věcí dělá sám, má vlastní větrný tunel a vyrábí si vlastní převodovky, které jeho zaměstnanci vyrábějí pro vozy Williamsu i vozy týmu Manor. Force India utrácí větší procento rozpočtu na dodavatele, převodovky nakupuje od Mercedesu a jeho aerodynamické oddělení si od loňského roku pronajímá větrný tunel Toyoty v německém Kolíně nad Rýnem.

"Náš větrný tunel měl již 19 let, ale přestože už nebyl žádným zázrakem moderní techniky, dokonale jsme znali jeho silná a slabá místa. Teď chceme totéž dosáhnout s tunelem Toyoty a zjistit, které věci nesedí s ostatními. Čím lépe ho budeme znát, tím budeme lepší."