Ve zkráceném prvním tréninku nejrychlejší Rosberg
Velká cena Číny - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Číny!
Mezinárodní okruh v Šanghaji má pro jezdce a vozy F1 připravenou kombinaci několika náročných zatáček a jedné z nejdelších rovinek celého šampionátu, která navíc končí tvrdým brzděním do ostré čtrnácté zatáčky.
V zatáčkách dostanou pořádně zabrat pneumatiky Pirelli. Šanghaj jim dá zabrat více než okruhy v Melbourne a Sakhiru, ale italský dodavatel sáhl po stejné kombinaci směsí a jezdci potřebují v trénincích vyzkoušet super-měkkou (červenou), měkkou (žlutou) a středně-tvrdou (bílou) směs. Dlouhá zadní rovinka naznačí, jak vypadá nové rozložení sil v boji automobilek Mercedes, Ferrari, Renault a Honda a jejich pohonných jednotek.
Fernando Alonso je zpět a on i lékaři jsou zvědaví, zda je dostatečně v pořádku, aby mohl závodit. Lewis Hamilton se smiřuje s penalizací za předčasnou výměnu převodovky. Ta byla sice poškozena při kolizi s Valtteri Bottasem v první zatáčce bahrajnského závodu, na vině není samotná technika, ale pravidla jsou v tomto nekompromisní a vůz, jehož převodovka nevydrží šest víkendů velkých cen v řadě, klesne po kvalifikaci o 5 startovních míst blíže k chvostu pole.
Jako první se na trati objevil Sebastian Vettel a za 4 minuty ho následoval i ostře sledovaný Fernando Alonso. Část jezdců se rozhodlo prvních 40 minut absolvovat na bílé a část na žluté sadě pneumatik. První měřená kola patřila mercedesům, na vrchol tabulky nejrychlejších časů se dostal Hamilton.
Úřadující šampion spěchal až příliš a v 11. zatáčce se dostal do přetáčivého smyku, ale bez poškození vozu se vrátil na trať a následně k mechanikům. Třetím jezdcem s měřeným kolem Marcus Ericsson ze Sauberu, o 4 sekundy pomalejší než jezdci v stříbrných vozech.
Po čtvrthodině tréninku na sebe upozornil Felipe Massa, když rozvířil prach v jedné ze štěrkových výjezdových zón. Do boxové uličky se vracel s defektem levé zadní pneumatiky, která zřejmě nehodu způsobila. Po tvrdém skluzu přes obrubníky musel být Massův vůz detailně zkontrolován. Vedení závodu kvůli úlomkům a štěrku na trati aktivovalo virtuální safety car a následně trénink i přerušilo červenou vlajkou. Williams musí být rád, že jediný nový krátký nos nechal testovat na voze Valtteriho Bottase.
Trať byla znovu otevřena 8 minut před vypršením 40 minutového limitu na použití bonusové sady pneumatik, přitom měřená kola mělo na účtu pouze 10 jezdců. Trať se tak na chvíli příjemně zaplnila.
McLareny se na trati objevily na super-měkkých pneumatikách. Oba jezdci si na tento víkend objednali 7 sad tohoto typu pneumatiky, ale testovat nejměkčí směs na ještě málo pogumované trati je dost nezvyklé. Co by za tím mohlo být? Zítra má pršet, takže se McLaren možná obává, že nedostane příležitost dostatečně poznat pneumatiky, na které tak spoléhá. A pokud bude v třetím tréninku pršet a v kvalifikaci/závodě ne, bude se také jezdit s červenými pneumatikami na málo pogumované trati, protože silný déšť trať vyčistí.
Kimi Räikkönen se během svého 8 minutového stintu stěžoval na nedostatek přilnavosti na zadní nápravě, Hamilton opět ve smyku a opět v 11. zatáčce. Po 40 minutách přišel čas vrátit Pirelli první sadu pneumatik a analyzovat data. Bez měřeného kola zůstali Felipe Massa, Esteban Gutiérrez i oba jezdci Renaultu.
35 minut před koncem tréninku kamera našla vůz Felipeho Massy opět se vracející k mechanikům s prázdnou levou zadní pneumatikou. Brazilec tak přišel o druhou sadu žlutých pneumatik, aniž by zajel jediné rychlé kolo. Zůstaly mu ještě 3 žluté sady (1 vyhrazená pouze pro závod), jedna bílá pro závod a 7 červených.
Vypadalo to na problém Williamsu, jenže levá zadní pneumatika vzápětí selhala i Kevinu Magnussenovi z Renaultu. Ke ztrátě tlaku došlo na rovince a odlétající část pneumatiky poškodila i podlahu. Na trati zůstalo mnoho úlomků a trénink byl opět přerušen. Na trať vyjel čistící vůz, mechanici Williamsu zkoumali i monopost Valtteriho Bottase.
Více jsme se dozvěděli od inženýra vozu Fernanda Alonsa. Svému jezdci vysvětlil, že Williams má pravděpodobně problém s poškozováním pneumatiky částí vozu, zatímco Magnussen doplatil na ostré úlomky na trati. Červená vlajka zůstala vyvěšena dlouho, po čistícím voze následovala vizuální kontrola trati a ruční sbírání úlomků.
Nervozita byla i přes televizní obrazovku cítit z garáží týmů i táboru Pirelli. Selhání pneumatiky v rychlosti přes 300 kilometrů za hodinu není nic zábavného a samozřejmě se objevují obavy o bezpečnost jezdců.
Pirelli 15 minut před ukončením tréninku oznámilo, že ani na jedné pneumatice Williamsu neobjevilo propíchnutí, vzduch unikl z jiného důvodu. Magnussenova pneumatika se nadále zkoumala.
Červené světlo na konci boxové uličky zhaslo až 8 minut před ukončením tréninku. Většina vozů se okamžitě vrátila na trať. Hamilton na žlutých pneumatikách okamžitě zlepšil své nejrychlejší kolo, ale přesto byl překonán Rosbergem. Třetí nejrychlejší kolo předvedl Vettel následovaný Ricciardem, Räikkönenem a Daniilem Kvjatem. Williams už na trať nepustil Massu ani Bottase.
Nico Rosberg zůstal na vrcholu tabulky, ale spokojený určitě nebyl. V posledním kole Mercedes zaznamenal problém s motorem a Němec se k mechanikům vracel v bezpečnostním režimu. Jelikož ale vůz nezastavil vedle trati, nemusí jít o vážnou poruchu. Podle nejlepších kol prvního tréninku jsou v Číně nejrychlejší vozy Mercedesu, Ferrari a Red Bullu.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:38.037 | 16 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:38.183 | 0.146 | 16 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:38.665 | 0.628 | 12 |
4 | Ricciardo | Red Bull | 1:39.061 | 1.024 | 13 |
5 | Räikkonen | Ferrari | 1:39.155 | 1.118 | 11 |
6 | Kvjat | Red Bull | 1:39.625 | 1.588 | 14 |
7 | Sainz | Toro Rosso | 1:39.676 | 1.639 | 12 |
8 | Button | McLaren | 1:39.974 | 1.937 | 11 |
9 | Hulkenberg | Force India | 1:40.169 | 2.132 | 13 |
10 | Verstappen | Toro Rosso | 1:40.232 | 2.195 | 13 |
11 | Perez | Force India | 1:40.347 | 2.310 | 15 |
12 | Alonso | McLaren | 1:40.538 | 2.501 | 11 |
13 | Bottas | Williams | 1:40.828 | 2.791 | 10 |
14 | Grosjean | Haas | 1:41.358 | 3.321 | 9 |
15 | Ericsson | Sauber | 1:41.393 | 3.356 | 18 |
16 | Haryanto | Manor | 1:41.614 | 3.577 | 20 |
17 | Palmer | Renault | 1:41.816 | 3.779 | 16 |
18 | Wehrlein | Manor | 1:42.908 | 4.871 | 14 |
19 | Nasr | Sauber | 1:42.980 | 4.943 | 8 |