Rosberg má pole position, Hamilton poslední
Velká cena Číny - kvalifikace
Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Číny! Během třetího tréninku pršelo a jezdci mohli jezdit pouze na speciálních pneumatikách pro mokrou trať, ale počasí se umoudřilo a trať je před začátkem kvalifikaceí už víceméně suchá. Bude se tedy jezdit na přechdných pneumatikách nebo slickách, hlavně na super-měkké směsi označené červeným pruhem.
Formule 1 se zbavila kvalifikačního experimentu, který v Austrálii ani Bahrajnu nefungoval podle představ a vrací se k loňskému formátu. Rozdílem je pouze vyšší počet vozů, protože k deseti týmům se přidal Haas. V první části kvalifikace tak musí vypadnout 6 vozů, v Q2 také 6 a v Q3 bude 10 nejrychlejších jezdců bojovat o pole position a místa v prvních pěti startovních řadách.
Několik jezdců se rozhodlo nejprve trať vyzkoušet na pneumatikách do přechodných podmínek, ale Manor Pascalu Wehrleinovi obul slicky a doplatil na to. Na hlavní rovince zůstaly louže a německý mladík ztratil kontrolu nad vozem a po nárazu do bariéry na levé straně trati poškodil zavěšení. Kvalifikace musela být přerušena červenou vlajkou dříve, než někdo zajel měřené kolo.
Před širokou louží se zvedal hrbol, takže Wehrleinův vůz nejprve poskočil, přišel o přilnavost, a pak vjel do louže. Vedení závodu situaci vyhodnotilo jako nebezpečnou a rozhodlo se vodu z daného místa sofistikovaně odstranit. Teprve pak mohla být kvalifikace restartována.
První na trati byl Esteban Gutiérrez z Haasu. Jelikož jediné nebezpečně mokré místo už bylo téměř suché, nikdo už neměl důvod trápit přechodné pneumatiky. Zatímco favorité zůstávali v garážích, vrcholu tabulky se ujali jezdci McLarenu. Fernando Alonso s Jensonem Buttonem byli výrazně rychlejší než kterýkoli z jezdců Haasu, Renaultu i Sauberu. Nejvíce se trápil Rio Haryanto.
Už před přerušením kvalifikace měl Mercedes problém s pohonnou jednotkou, během červené vlajky se s tím pokusil něco udělat, ale problém se vrátil pár minut před koncem kvalifikace. Hamilton se tak vrátil do garáže bez zajetí rychlého kola! Mercedes oznámil problém s ERS. Hamilton už měl na kontě penalizaci za výměnu převodovky a nyní je jisté, že úřadující šampion zítra odstartuje z poslední řady!
Ostatní favorité si zajistili postup. Bez Wehrleina a Hamiltona zůstaly jen 4 nepostupová místa. Felipe Nasr i Marcus Ericsson se zachránili posledním kolem a na 17. až 20. místě zůstali Kevin Magnussen, Esteban Gutiérrez, Jolyon Palmer a Rio Haryanto. Dále tedy nepostoupil ani jeden z vozů Manoru a Renaultu, za Haas už bojoval jen Romain Grosjean, za Mercedes Nico Rosberg.
První měřené kolo Q2 patřilo Nasrovi, Rosberg vyjel na sadě měkkých pneumatik se žlutým pruhem. Navzdory této nevýhodě byl jezdec Mercedesu o 4.5 sekundy rychlejší a až za něj se začali řadit i další jezdci z týmů středu pole. Dokonce ani Ricciardo s Kvjatem nedokázali překonat Rosbergův čas a začalo se ukazovat, že by do kvalifikačního finále mohl postoupit i na žlutých pneumatikách. To by byla zajímavá taktická výhoda, protože by zítra odstartoval na tvrdších pneumatikách a mohl na trati před první zastávkou zůstat déle než konkurence.
Nejrychlejší kolo zajel Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel byl o méně než desetinu sekundy pomalejší. Bottas se necelé 2 minuty před koncem Q2 zařadil na 5. místo a Massu tak vytlačil na jedenácté. Ve stejnou chvíli byla kvalifikace opět přerušena červenou vlajkou. Na vině byl tým Force India. Nica Hülkenberga pustil na trať se špatně upevněnou levou přední pneumatikou, která se během jízdy uvolnila a vybrala se vlastní cestou. Za tohle Force Indii a bohužel i Nica Hülkenberga nevyhnutelně čeká tvrdá pozice.
Přerušení znamenalo konec kvalifikace pro Felipe Massu, Fernanda Alonsa, Jensona Buttona, Romaina Grosjeana, Marcuse Ericssona a Felipe Massu, kteří se v čase přerušení nacházeli na nepostupových místech. Zbývající minuta a 17 sekund už bylo příliš málo na absolvování dalšího pokusu.
Do Q3 tedy kromě Rosberga a obou vozů Red Bullu a Ferrari postoupili Valtteri Bottas a oba vozy Toro Rosso a Force Indie. Hülkenbergův vůz zůstal u traťových komisařů a Q3 se tedy neúčastnil.
Pérez měl na konci svého prvního měřeného škola velké problémy udržet vůz pod kontrolou ve stejném místě jako se to v Q1 nepodařilo Wehrleinovi, ačkoli vody tam už muselo být méně.
Po první sérii pokusů pole position překvapivě nepatřila Rosbergovi ale Räikkönenovi. Ricciardo na tuto dvojici ztratil půl sekundy a čtvrtý Kvjat celou sekundu. Vettel zůstal v garáži a vše vsadil na poslední minuty kvalifikace.
V závěru kvalifikace se na trať vrátilo všech 9 vozů. Nejprve se Bottas posunul na třetí místo, Rosberg o téměř 6 desetin sekundy překonal starý Räikkönenův čas a posunul se na vrchol tabulky a Ricciardo se zařadil za něj. Poslední kolo nevyšlo ani jednomu z jezdců Ferrari. Räikkönen nedokázal zlepšit svůj starý čas a Vettel se zařadil až za něj.
Pole position tedy patří Nicu Rosbergovi a z druhého místa odstartuje velmi spokojený Daniel Ricciardo. Až za ně se zítra postaví Kimi Räikkönen s Daniilem Kvjatem, v třetí ředě budou stát Valtteri Bottas a Daniil Kvjat.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:35.402 | |
2 | Ricciardo | Red Bull | 1:35.917 | 0.515 |
3 | Räikkonen | Ferrari | 1:35.972 | 0.570 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:36.246 | 0.844 |
5 | Bottas | Williams | 1:36.296 | 0.894 |
6 | Kvjat | Red Bull | 1:36.399 | 0.997 |
7 | Perez | Force India | 1:36.865 | 1.463 |
8 | Sainz | Toro Rosso | 1:36.881 | 1.479 |
9 | Verstappen | Toro Rosso | 1:37.194 | 1.792 |
10 | Hulkenberg | Force India | bez času |
|
11 | Massa | Williams | 1:37.347 | 1.945 |
12 | Alonso | McLaren | 1:38.826 | 3.424 |
13 | Button | McLaren | 1:39.093 | 3.691 |
14 | Grosjean | Haas | 1:39.830 | 4.428 |
15 | Ericsson | Sauber | 1:40.742 | 5.340 |
16 | Nasr | Sauber | 1:42.430 | 7.028 |
17 | Magnussen | Renault | 1:38.673 | 3.271 |
18 | Gutierrez | Haas | 1:38.770 | 3.368 |
19 | Palmer | Renault | 1:39.528 | 4.126 |
20 | Haryanto | Manor | 1:40.264 | 4.862 |
21 | Wehrlein | Manor | bez času |
|
22 | Hamilton | Mercedes | bez času |