Rosberg ovládl Velkou cenu Číny
Velká cena Číny - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Číny! F1 se do nejlidnatější země světa vrací od roku 2004, kdy vyhrál Rubens Barrichello jezdící za Ferrari. Nejvíce vítězství má Lewis Hamilton, vyhrál tam v letech 2008, 2011, 2014 a 2015. Z týmů je nejúspěšnější Ferrari, také má na kontě čtyři vítězství a dovezli mu je čtyři jezdci - Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen a Fernando Alonso. Velká cena se jezdí na Mezinárodním okruhu v Šanghaji, který je známý svými dlouhými zatáčkami, ve kterých mimořádně trpí pneumatiky a dvojicí dlouhých rovinek, přičemž rovinka mezi zatáčkami 13 a 14 je jednou z nejdelších rovinek všech okruhů F1.
Hamilton už nemůže být dál od dalšího vítězství, po poruše pohonné jednotky v kvalifikaci odstartuje z posledního místa. Vůz jeho týmového kolegy, Nica Rosberga, stojí na opačném konci startovního pole a po jeho boku je vůz Red Bull patřící Danielu Ricciardovi. Australanovi k druhému místu pomohly jezdecké chyby jezdců Ferrari, kteří odstartují z druhé řady. Kimi Räikkönen obsadil třetí a Sebastian Vettel čtvrtou startovní pozici. V třetí ředě stojí Valtteri Bottas a Daniil Kvjat, ve čtvrté Sergio Pérez a Carlos Sainz, v páté Max Verstappen a Felipe Massa a v šesté Fernando Alonso a Jenson Button.
Nico Rosberg své soupeře překvapil, když se do poslední části kvalifikace dostal na měkkých pneumatikách (se žlutým pruhem) a na této sadě pneumatik taky odstartuje do závodu. Ostatní jezdci v prvních čtyřech řadách startují na super-měkkých pneumatikách (červený pruh), které mohou být v prvních kolech rychlejší, ale vydrží míň kol. Taky Verstappen odstartuje na červených pneumatikách, ale Massa a Alonso mají nové žluté.Kromě těchto dvou typů pneumatik mají jezdci v zásobě ještě středně-tvrdé pneumatiky (bílý pruh).
Všichni jezdci bez problémů odstartovali do zahřívacího kola.
Katastrofální start pro Ferrari. Rosberg opět neodstartoval nejlépe a spadl za Ricciarda a za nimi se srazili Vettel s Räikkönenem. Vettel do vysílačky okamžitě vysvětloval, že vrazil do Räikkönena, protože Kvjat vedle něj “vletěl jako blázen" na vnitřní stranu zatáčky. Ruskému jezdci to vyneslo třetí místo, na čtvrtém a pátém se objevili Pérez s Hülkenbergem. Vettel klesl do druhé poloviny bodované desítky a Räikkönen potřeboval nové přední křídlo. Nové křídlo potřebovali i Hamilton a Grosjean.
Opakovaný záběr ukázal, že Hamilton doplatil na zmatek způsobený Räikkönenem vracejícím se na trať po kolizi s Vettelem.
Třetí kolo a Ricciardo přichází o pravou zadní pneumatiku. Naštěstí nemá daleko do boxů, ale vedení se ujímá Rosberg.
Na trať vyjel safety car a začal se závod mechaniků. Téměř všichni jezdci chtěli být přezutí dříve, než se zařadí za bezpečnostní vůz. Hamilton jezdil poslední a za bezpečnostním vozem přezul rovnou dvakrát, protože Mercedes připravoval strategii.
Nové pořadí: 1. Rosberg, 2. Massa, Alonso, Wehrlein, Gutiérrez, Kvjat, Palmer, Haryanto, Pérez a 10. Bottas. Rosberg a všichni před Kvjatem nebyli v boxech. Räikkönen devatenáctý, Vettel čtrnáctý.
Po restartu si režie přenosu mohla vybírat z mnoha soubojů, protože několik rychlejších jezdců si hledalo cestu vpřed, jen vpředu se pohodlně vzdaloval Rosberg.
Kvjat se rychle propracoval na 3. místo, Hamilton s Räikkönenem si na cestě skrz pomalejší vozy vyměnili pozice, Hamiltonovi šlo předjíždění líp, měl obuty červené pneumatiky. Ferrari také zariskovalo, červené pneumatiky dalo Vettelovi a ten i díky tomu v 11. kole po jemném kontaktu v poslední vlásence předjel osmého Bottase a po něm i Wehrleina. Kvjat před Massou.
Vettelova cesta pokračovala v rychlém tempu. Lehce se propracoval na 4. místo a začal znervózňovat Massu. Než se odhodlal k útoku, Ferrari ho povolalo k mechanikům, dostal nové žluté pneumatiky, zařadil se na 13. místo a mohl pokračovat v honičce. Už pár set metrů za výjezdem z boxů si poradil s Ericssonem. Strategie nevycházela Räikkönenovi, rychle se zbavil žlutých pneumatik a rozhodl se vyzkoušet bílé.
Rosberg i v 19. kole na žlutých pneumatikách z kvalifikace a 12.5 sekundy před Kvjatem na podstatně novějších pneumatikách. Třetí a čtvrté místo pro Williams, Hamilton už sedmý.
Red Bull zareagoval na rychlého Vettela a Kvjata přezul tak, aby vyjel před Ferrari. To už ale Vettel na rovince předjížděl Verstappena a bral si šesté místo. Button také neměl nárok na delší souboj. Rosberg se od mechaniků vrátil na první místo na nových žlutých.
Pořadí se měnilo šílenou rychlostí. V 22. kole v boxech Bottas s Hamiltonem v patách. Na druhé místo se tak vrátil Kvjat pronásledován Vettelem. Button si udržoval výborné čtvrté místo, ale v poli za ním bojovali rychlejší jezdci včetně Massu, Botttase, Ricciarda a Räikkönena.
Räikkönenova strategie přece jen byla k něčemu dobrá, Hamilton po zastávkách klesl za něj a zůstal tam zaseklý. Fin na bílých pneumatikách nemusel nikam spěchat, ale na rozdíl od většiny jezdců nebyl pro Hamiltona snadnou kořistí. Vettel uklidnil tempo a číhal za druhým Kvjatem. Williams opět na 4. a 5. místě, vedoucí Rosberg v nedohlednu, jede se 26. z 56 kol. Nejoblíbenější byly žluté pneumatiky, z první desítky jezdil na bílých pouze Räikkönen.
V 31. kole se Hamilton opět vrátil k mechanikům, tentokrát pro bílé pneumatiky. Räikkönen mu udělal velký škrt přes rozpočet, klesl až na čtrnácté místo. Massa s Bottasem také opustili své pozice kvůli novým bílým pneumatikám a jejich místa dočasně obsadili Ricciardo se Sainzem, Räikkönen už šestý a připravený zaútočit na Sainze. To však nebylo třeba, v 34. kole i Sainz vyměnil stárnoucí žluté za bílé.
Vettel na rozdíl od většiny soupeřů přezul na další sadu žlutých pneumatik. Vrátil se sice až na páté místo, ale okamžitě ho pouštěl Räikkönen a problémem nebyl ani jeho soupeř Ricciardo. Kvjat se vrátil na vytrvalejších bílých pneumatikách a Vettel víc nepotřeboval. S pomocí DRS se dostal před Kvjata a začal si budovat náskok.
Čtvrté místo dočasně patřilo Verstappenovi, ale v zrcátkách už viděl trojici pronásledovatelů - Massu, Bottase a Hamiltona. Všichni tři na téměř nových bílých pneumatikách a toužící po jeho čtvrtém místě. V dálce se již navíc ukazoval Ricciardo. Holanďan se soubojům vyhnul návštěvou boxů. Williams už nic nebrzdilo, ale to Hamiltonovi nezabránilo předvést pěkný manévr v 9. zatáčce. Rozhozeného Bottase záhy předjel i Ricciardo.
Čekali jsme další manévr Hamiltona na jezdce Williamsu, ale místo toho se vedle něj natlačil Ricciardo a vzal mu jeho 5. místo! Ricciardo jel výborně a po chviličku už měl za zadním křídlem i Massu. Aby se to ještě více zamotalo, skupinu dohonil Räikkönen na žlutých pneumatikách a Bottas klesl ještě o místo níže.
10 kol před cílovou vlajkou měl Rosberg pohodlný půlminutový náskok, ale Vettel byl pouze 4 sekundy před Kvjatem. Čtvrtému Ricciardovi velmi vyhovovalo, že Massa bránil pozici před dvojicí Hamilton-Räikkönen. Ve fotbalu platí nedáš–dostaneš, v F1 Hamilton nepředjel Massu a byl předjetý Räikkönenem. Ten potřeboval využít žluté pneumatiky a téměř okamžitě sám předjel Massu.
Hamilton velmi chtěl, ale čím více se snažil v brzdných zónách útočit na Massu, tím více bylo vidět, že jeho pneumatiky už mají to nejlepší dávno za sebou. 5 kol před cílem se Kvjatova ztráta na Vettela neměnila, zůstávala nad úrovní čtyř sekund. Räikkönen po katastrofě v první zatáčce na pátém místě, Ricciardo po defektu pneumatiky na čtvrtém. Bottas se v posledních kolech trápil a nechal se předjet Verstappenem a Sainzem.
Nico Rosberg vyhrál i třetí velkou cenu sezóny 2016! Závodu v Číně vládl téměř od prvního kola a do cíle dojel více než půl minuty před Sebastianem Vettelem. Z třetího místa se těšil Daniil Kvjat. Čtvrtý dojel Daniel Ricciardo, pátý Kimi Räikkönen, šestý Felipe Massa a sedmý po bojovném výkonu Lewis Hamilton.
Jezdec | Tým | Odstup | |
1 | Rosberg | Mercedes | |
2 | Vettel | Ferrari | + 0:37.776 |
3 | Kvjat | Red Bull | + 0:45.936 |
4 | Ricciardo | Red Bull | + 0:52.688 |
5 | Räikkonen | Ferrari | + 1:05.872 |
6 | Massa | Williams | + 1:15.511 |
7 | Hamilton | Mercedes | + 1:18.230 |
8 | Verstappen | Toro Rosso | + 1:19.268 |
9 | Sainz | Toro Rosso | + 1:24.127 |
10 | Bottas | Williams | + 1:26.192 |
11 | Perez | Force India | + 1:34.283 |
12 | Alonso | McLaren | + 1:37.253 |
13 | Button | McLaren | + 1:41.990 |
14 | Gutierrez | Haas | + 1 kolo |
15 | Hulkenberg | Force India | + 1 kolo |
16 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
17 | Magnussen | Renault | + 1 kolo |
18 | Wehrlein | Manor | + 1 kolo |
19 | Grosjean | Haas | + 1 kolo |
20 | Nasr | Sauber | + 1 kolo |
21 | Haryanto | Manor | + 1 kolo |
22 | Palmer | Renault | + 1 kolo |