Dempsey: V Le Mans jsem si splnil největší sen
Rozhovor s hollywoodskou hvězdou a současně závodním jezdcem.
Patrick Dempsey se zhostil nové role, v nové sezoně série vytrvalostních závodů sportovních vozů WEC (World Endurance Championship) již nebude v šampionátu působit jako jezdec, ale jako spolumajitel týmu Dempsey Proton Racing. V našem rozhovoru uskutečněném v Praze a poskytnutém ještě před prvním závodem v Silverstone, hovoří o fascinaci automobilovými závody, náklonnosti k Porsche a o cílech, kterých chce se svým týmem dosáhnout.
Patricku, jak byste popsal svou novou roli spolumajitele týmu Dempsey Proton Racing a závodní vůz 911 RSR se startovním číslem 77?
Je skvělé působit v automobilových závodech v nové pozici. Vloni jsem se rozhodl vložit veškerou energii do závodů jako jezdec. Zúčastnil jsem se série FIA World Endurance Championship a byla to jedna z největších a zcela neocenitelných výzev v mém životě. Tento rok jsem neméně nadšený tím, že mohu tým podporovat jako spolumajitel. Teď se připravujeme na Silverstone a všichni odvádějí prvotřídní práci. Budu nejen zde, na prvním závodě, ale také v Le Mans.
Jak často vás uvidíme na závodních okruzích?
Budu se snažit být na závodech tak často, jak mi to jen nabitý diář dovolí. Vždycky jsem byl velký fanoušek motorsportu a rád přijímám nové výzvy. Moje nová role spolumajitele týmu Dempsey Proton Racing mi umožňuje spojit obojí. Až dosud to byla celkem užitečná zkušenost, mohl jsem se seznámit s manažerskými povinnosti vyplývajícími ze spoluvlastnictví závodního týmu a nemohu se dočkat, až začne sezona.
Richard Lietz a Michael Christensen budou obhajovat titul FIA WEC na voze 911 RSR se startovním číslem 77. Jste pyšný, že máte tak skvělé jezdce?
To ano, jsem na ně mimořádně pyšný. Richard a Michael patří mezi nejrychlejší a nejzkušenější jezdce ve startovním poli. Leží na nich spousta odpovědnosti kvůli obhajobě titulu, ale jsou těmi pravými jezdci, aby takový tlak zvládli. Ovšem nebudou to mít jednoduché, s Porsche jezdí v kategorii GTE-Pro jako jediní. A jiní výrobci mají nové vozy s kompletní specifikací pro rok 2016. Náš upravený vůz vychází ze specifikace pro rok 2015. Výhodu bychom měli mít ve spolehlivosti. A kdykoli se jezdí za mokra, je 911 zdaleka nejlepším autem na startovní čáře. To jsme si během minulé sezony ověřili mnohokrát.
Čím je řízení 911 RSR tak jedinečné?
Ovládání 911 RSR je stejně tak úžasné jako náročné. Jedná se o velmi výkonné auto a během jízdy na vás působí značné síly, takže musíte být opravdu v kondici, abyste zajížděli stále stejné časy. Auto je ale současně velmi dobře vyvážené. Skvěle reaguje a je jednoduché poznat, co právě vůz dělá. A přesně to od dobrého závodního vozu kategorie GT potřebujete. Stále se v něm cítíte jako v silniční 911, ale je ještě přesnější a mnohem rychlejší. Především je to ale úžasně vzrušující a zábavný zážitek. Opravdu není nic lepšího.
V roce 2015 jste se zaměřil na zdokonalení svých řidičských schopností – s fantastickým úspěchem. V Le Mans jste v kategorii GTE-Am skončil na druhém místě, ve Fuji jste dokonce vyhrál. Jak jste se cítil?
Ano, tohle byl jednoznačně sen, který se stal skutečností. Během sezony jsem na sobě hodně pracoval a bylo vynikající, že se mi podařilo dosáhnout těchto výsledků. Získal jsem pocit jistého naplnění. Úspěch je pro sportovce velká odměna. Při všech přípravách a trénincích máte tento úspěch na mysli. To je vaše motivace.
Můžete popsat pocit, když stojíte na stupních vítězů – zvláště v Le Mans – před tisíci fanoušků?
To byl můj největší splněný sen. Když stojíte nahoře před tím ohromným davem – jen těžko se to slovy popisuje. Bylo to naprosto ohromující a plné emocí. Zvláště když si uvědomíte slavnou historii a význam závodu v Le Mans nebo si připomenete všechny legendární závodníky, kteří zde jezdili. Na tyto okamžiky určitě nikdy nezapomenu.
Vybavíte si nějaké další skvělé momenty ze sezony 2015?
Na sezonu 2015 mám spoustu skvělých vzpomínek. Zdokonalil jsem se jako závodní jezdec a to bylo vynikající. A spolupracovat tak úzce s Porsche byla opravdová radost. Byl to prostě mimořádný rok, na který se s odstupem dívám s velkou radostí a uspokojením.
Na co se zaměříte v sezoně 2016?
Jako šéf týmu chci zajistit tak skvělé výsledky jako vloni. Ale jak už jsem řekl: v kategorii GTE-Pro to bude ještě více složité. Rozhodně se na závody těším.
Vaše rodina bude tento rok se závoděním ve větším kontaktu. Máte z toho radost?
Ano, Porsche a rodina jsou pro mě vše. A zapojit se naplno do závodění znamená spoustu cestování. Takže se těším, že budu moci své zážitky a vášeň pro závodění sdílet s mojí rodinou častěji.
Vloni jste do Silverstone dorazil na poslední chvíli bez možnosti seznámit se s tratí, což muselo být mimořádně složité. Cítíte se lépe, když jste tady nyní beze spěchu, v odlišné roli a s dostatkem času na to, užít si závod?
Minulý rok v Silverstone opravdu nebyl jednoduchý. Je to velmi rychlá a náročná trať s hodně dlouhou historií. Být tady v jiné roli je skvělá příležitost zahájit sezonu z jiné perspektivy. Určitě to bude klidnější než vloni.
V minulých letech jste se stal důležitým členem rodiny Porsche. Jak byste popsal svůj vztah k ostatním jezdcům a kolegům od Porsche?
Vždycky jsem byl velkým fanouškem Porsche. A pracovat s nimi tak těsně je skutečně inspirativní zkušenost. Jsou to skvělí lidé. Mám báječné vztahy s každým od Porsche včetně jezdců. A miluji ten pocit, že jsem členem takového týmu. Od nejlepších jezdců na světě jsem dostal užitečné rady a i díky nim jsem zdokonalil své schopnosti a dosáhl úžasných výsledků.
Odkud se bere vaše nadšení pro automobilové závody?
Začalo to už v dětství. Vždy jsem miloval závodění a auta. Můj otec mi nosíval malá autíčka od Matchboxu a dívali jsme se nebo jsme poslouchali přenosy z Indianapolis 500. Prostě jsem se vždycky zajímal o vše, co souviselo se závoděním.