První trénink patřil Rosbergovi
Velká cena Ruska - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Ruska! Formule 1 se přesunula na pobřeží Černého moře, přímo na místo konání XXII. Zimních olympijských her v Soči. Hermann Tilke dokázal vecpat okruh F1 mezi stadiony, přičemž 1.7 kilometru z 5.8 kilometru dlouhého okruhu slouží mimo závodní víkendy běžnému silničnímu provozu. Pokud se vám zdá, že F1 se do Ruska vrací nějak často, nemýlíte se. VC Ruska 2015 se jela jen před necelými sedmi měsíci, po změnách v kalendáři velkých cen si ale vyměnila místo s VC Malajsie, která se přesunula ze začátku sezóny až na říjen.
Na Autodromu v Soči se ještě konaly jen dvě velké ceny a z obou odešel jako vítěz Lewis Hamilton na Mercedesu. Nejcharakterističtějším místem okruhu je dlouhá a vícekrát zalomená 3. zatáčka. Pirelli do Ruska poslalo středně-tvrdé (bílý pruh), měkké (žlutý pruh) a super-měkké pneumatiky (červený pruh), ovšem všichni jezdci, s výjimkou jezdců Manoru, ve svém výběru bílé pneumatiky ignorovali a v trénincích budou jezdit pouze na žlutých a červených sadách.
Jezdci Ferrari testují novou verzi motoru a snad jim to pomůže přiblížit se Mercedesu. Prvního tréninku se nezúčastní Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen, jejich monoposty obsadí testovací jezdci Alfonso Celis a Sergej Sirotkin.
Po rozsvícení zelených světel byl hlavní hvězdou Daniel Ricciardo v RB12 s nainstalovaným aeroscreenem, štítem z plexiskla, který by od příští sezony mohl trochu zvýšit bezpečnost jezdců F1.
První měřené časy patřily favoritům z Mercedesu. Nico Rosberg byl v prvním kole o desetinu sekundy rychlejší a ve druhém svůj čas ještě o pár desetin zlepšil, zatímco Lewis Hamilton se nevešel do první zatáčky. Mechanici Williamsu pracovali na odstranění problému se spojkou.
Zatímco Hamilton se vrátil do boje a ubral pár desetin z Rosbergova času, Ferrari se připravilo k srovnávacímu testu vlastností staršího předního křídla na voze Kimiho Räikkönena a nového na voze Sebastiana Vettela. Pascal Wehrlein se rozhodl využít svou sadu bílých pneumatik a ověřil si, že na nepogumované ruské trati neposkytují moc přilnavosti. Mercedesy jezdily na žlutých a Valtteri Bottas jako první vyzkoušel červené.
Než uplynula první půlhodina z jeden a půl hodinového tréninku, na trati se objevil Vettel, ale Räikkönenův vůz zůstal v garáži obklíčen mechaniky. Vettel i Jenson Button přišli o kontrolu nad svými vozy v kluzké 15. zatáčce. Místa pod mercedesy patřily Ricciardovi (už bez aeroscreenu) a Daniilu Kvjatovi. Red Bull se na Soči těšil v naději, že na této trati lépe vyniknou dobré vlastnosti jeho vozu, během následujících 10 minut se ale na třetí místo dostal Bottas. Räikkönen stihl alespoň jedno měřené kolo, pak už byl čas vrátit první sadu pneumatik Pirelli. Massa si nepřipsal ani měřené kolo
Rosberg s Hamiltonem si pak nechali obout červené pneumatiky a prvnímu jmenovanému se na nich podařilo pokořit hranici 1:39s, Hamiltonovo kolo bylo podstatně pomalejší. Rosberg měl evidentně ještě mnoho prostoru pro zlepšení a nejlepší čas po pár kolech stlačil téměř na 1:38s. Oba jezdci Ferrari se překvapivě drželi v dolní polovině tabulky nejrychlejších časů a o místa pod Mercedesem tak soupeřili pouze red bully a Bottas z Williamsu. Dobrou rychlost předvedl i Sergio Pérez z Force Indie a jezdci Toro Rosso.
Ferrari zatlačilo až v poslední půlhodině. Sebastian Vettel se i přes obutí žlutých pneumatik posunul na třetí místo tabulky! Překonal tak soupeře na podstatně rychlejších červených pneumatikách a Räikkönenovi se téměř podařilo totéž, ale zařadil se za čtvrtého Ricciarda. Kvjat neopanoval monopost v předposlední zatáčce.
Do dění na trati se konečně zapojil taky Massa a rychlé kolo tak chybělo už jen Riu Haryantovi. Na dně tabulky se držel Celis a nad ním Marcus Ericsson. Felipe Nasr si užíval nové šasi, které dostal navzdory finančním problémům Sauberu, který po technickém řediteli přišel i o šéfa pro traťové inženýrské činnosti, Tima Malyona. Domácí Sirotkin, poprvé v moderním voze F1, zajel pěkné 15. nejrychlejší kolo.
Räikkönen dokázal svůj čas ještě zlepšit, dostal se nad Vettela a pouze 1.2 sekundy za nejrychlejšího Rosberga. Otázkou zůstává, kolik z rozdílu můžeme přičíst různě tvrdým pneumatikám. Vettela přeskočil taky Massa, ale na červených pneumatikách. Měřené kolo si v posledních minutách připsal i Rio Haryanto a v tabulce se tak objevila jména všech 22 jezdců.
Sebastian Vettel v samém závěru tréninku poskočil na třetí místo, na druhém zůstal Lewis Hamilton a jednoznačně nejrychlejší kolo tréninku patří Nicu Rosbergovi.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:38.127 | 32 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:38.849 | 0.722 | 31 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:39.175 | 1.048 | 19 |
4 | Räikkonen | Ferrari | 1:39.332 | 1.205 | 18 |
5 | Massa | Williams | 1:39.365 | 1.238 | 14 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:39.650 | 1.523 | 24 |
7 | Bottas | Williams | 1:39.802 | 1.675 | 34 |
8 | Kvjat | Red Bull | 1:40.218 | 2.091 | 26 |
9 | Perez | Force India | 1:40.287 | 2.160 | 22 |
10 | Sainz | Toro Rosso | 1:40.654 | 2.527 | 21 |
11 | Button | McLaren | 1:40.663 | 2.536 | 19 |
12 | Alonso | McLaren | 1:40.771 | 2.644 | 18 |
13 | Sirotkin | Renault | 1:40.898 | 2.771 | 24 |
14 | Nasr | Sauber | 1:41.085 | 2.958 | 21 |
15 | Verstappen | Toro Rosso | 1:41.134 | 3.007 | 22 |
16 | Gutierrez | Haas | 1:41.238 | 3.111 | 18 |
17 | Grosjean | Haas | 1:41.385 | 3.258 | 20 |
18 | Palmer | Renault | 1:41.671 | 3.544 | 25 |
19 | Ericsson | Sauber | 1:41.962 | 3.835 | 22 |
20 | Wehrlein | Manor | 1:42.483 | 4.356 | 21 |
21 | Haryanto | Manor | 1:42.687 | 4.560 | 8 |
22 | Celis |
Force India | 1:43.432 | 5.305 | 23 |