Nico Rosberg opět nenašel přemožitele
Velká cena Ruska - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Ruska! Dnes uvidíme závod mezi stadióny XXII zimních olympijských her, které se konaly na pobřeží Černého moře ve městě Soči. Trať má délku 5 853 metrů a závod bude mít 53 kol.
Včera si s ním nejlépe poradil Nico Rosberg a dnes odstartuje z pole position. Vedle něj mohl stát Sebastian Vettel, ale po výměně převodovky odstartuje až ze sedmého místa. V první řadě bychom čekali i Lewise Hamiltona, toho ale v kvalifikaci opět zradila pohonná jednotka od Mercedesu, a protože se nemohl zúčastnit poslední části kvalifikace, patří mu 10. startovní pozice. Po Rosbergově boku proto stojí Valtteri Bottas a za nimi Kimi Räikkönen s Felipe Massou. Třetí řada patří Danielu Ricciardovi a Sergiu Pérezovi, čtvrtá Sebastianu Vettelovi a Daniilu Kvjatovi a v páté stojí vozy Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona. Těsně před branami finálové části kvalifikace včera zůstali Carlos Sainz a Jenson Button.
Všichni jezdci v prvních pěti řadách odstartují na super-měkkých pneumatikách označených červeným pruhem. Pirelli kromě nich přivezlo sady měkkých pneumatik se žlutým pruhem a středně-tvrdých s bílým, ale středně-tvrdé pneumatiky jsou zřejmě na tento okruh příliš tvrdé a dnes je možná vůbec neuvidíme. Pro Pirelli je to stý závod od návratu do F1. Krátce před startem se teplota vzduchu v Soči pohybuje kolem 17°C, trať má 41°C.
Zahřívací kolo se obešlo bez problémů a jezdci byli připraveni vyrazit na dlouhou cestu přes rychlou první zatáčku až k tvrdému brždění před druhou zatáčkou, za kterou následuje velmi dlouhá a vícekrát lomená třetí zatáčka.
Rosbergovi se tentokrát podařil dobrý start a pohodlně se zařadil před Räikkönena bojujícího s vozy Williamsu. Závodilo se však pouze pár zatáček, Vettelův vůz po několika menších kolizích ve středu pole narazil do bariéry a stevardi aktivovali virtuální safety car. Daniel Ricciardo potřeboval vyměnit přední křídlo a k mechanikům zamířil i domácí Daniil Kvjat, aby odjel na bílých pneumatikách. První kolo bylo katastrofou i pro Force Indii. Nico Hülkenberg skončil a Pérez se do boxů vracel bez jedné pneumatiky.
Pořadí za VSC: 1. Rosberg, Räikkönen, Bottas, Massa, Hamilton, Verstappen, Alonso, Grosjean, Magnussen a 10. Palmer.
Po restartu si v rychlé pasáži před 2. zatáčkou okamžitě vyměnili pozice Räikkönen s Bottasem a Massa s Hamiltonem. Úřadující šampion se tak ve 4. kole dostal na 4. místo a před sebou měl Räikkönena. Prvních 14. jezdců jelo na červených pneumatikách, Kvjat s Ricciardem na bílých, odvážný strategický tah Red Bullu.
V 7. kole Hamilton využil malé Räikkönenovo zaváhání a prodral se na 3. místo. Opakovaný záběr ukázal, že obě Vettelovy kolize byly s Kvjatem. Stevardi byli nelítostní a Rus dostal trest průjezdu boxovou uličkou s 10 sekundovou zastávkou.
11. kolo a Rosberg má v čele závodu 7 sekundový náskok před Bottasem, který se úspěšně brání před nedočkavým Hamiltonem. Räikkönen souboj pozoroval s vteřinovým odstupem. S většími rozestupy pak jezdili Massa, Verstappen, Alonso a Grosjean, první desítku uzavírali Magnussen a Palmer. Klid v boxové uličce naznačoval, že většinu jezdců čeká jen jedna zastávka. Nasr musel vyměnit pneumatiky kvůli defektu, Haryanto odstoupil ze závodu.
S přibývajícími koly se nejpomalejším z trojice na druhém, třetím a čtvrtém místě stal Bottas, ale díky dostatečně vysoké maximální rychlosti na rovinkách mohli Hamilton s Räikkönenem pouze vyčkávat na svou šanci. Jejich trápení skončilo na konci 16. kola, kdy Bottas zamířil k mechanikům. Důvod brzké zastávky a přezutí na žluté pneumatiky byl zřejmý po výjezdu, Bottas se vrátil těsně před osmého Grosjeana a před sebou měl kus volné trati. Mercedes zareagoval o kolo později, ale Hamilton se musel opět zařadit až za Bottasovo zadní křídlo.
Dvojice rychle doháněla Alonsa, ale dříve než byl Bottas dostatečně blízko, Hamilton využil DRS před druhou zatáčkou a nacpal se na vnitřní stranu druhé zatáčky. Před ním už byli pouze jezdci bez zastávky - Rosberg, Räikkönen a Verstappen.
Bottas ztratil za Alonsem mnohem více času než Hamilton a Räikkönen se po zastávce vrátil mezi něj a Hamiltona. Rosberg absolvoval pohodlnou zastávku a vrátil se na první místo. Po Verstappenově zastávce na konci 22. kola se ukázalo reálnější pořadí: 1. Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Massa, Pérez, Verstappen, Ericsson, Alonso, 10. Ricciardo. Ericsson ještě na červených pneumatikách, Ricciardo na bílých, ostatní na žlutých.
Pérez zastavil v době, kdy byl na trati bezpečnostní vůz a jeho pneumatiky už toho měli dost, navíc se zezadu přibližoval Verstappen. Mexičan proto v 28. kole zajel pro nové pneumatiky. Ricciardo se snažil co nejvíce natáhnout stint na bílých pneumatikách, ale v 30. kole podlehl útoku Magnussena a Grosjeana. Před dvojicí Sainz - Pérez ho zachránila pouze výměna pneumatik. Z loveného Australana se tak stal lovec a jeho úkolem bylo dostat se do konce závodu co nejvýš. Stejné rozkazy měl Pérez, který se svého úkolu zhostil velmi pěkným manévrem na Sainze.
Max Verstappen se držel na velmi dobrém šestém místě, hned za jezdci týmů Mercedes, Ferrari a Williams, ale v 35. kole svému týmu oznámil selhání motoru a odstoupil ze závodu. V zadní části vozů Toro Rosso jsou přitom loňské pohonné jednotky Ferrari, jejichž hlavní výhoda by měla být spolehlivost. Prvních pět jezdců tak mělo před ostatními ještě větší náskok a zároveň velké rozestupy mezi sebou navzájem. Kamera proto měla čas na nový boj o sedmé místo, jehož se účastnili Alonso, Magnussen, Grosjean, Pérez, Sainz i 11. Button. Šestý Alonso měl před Magnussenem 7 sekundový náskok.
Mercedes oznámil Hamiltonovi "problém s tlakem vodní pumpy". Problém se vyřešil zpomalením o jednu sekundu na kolo. Alonso zvyšoval svůj náskok před Magnussenem a 10 kol před koncem závodu to vypadalo na velmi cenný bodový zásah pro McLaren i Alonsa. Boj o 7. místo byl mnohem těsnější, ale 10 kol před cílem se nikdo nepouštěl do soubojů kolo na kolo.
Na konci 47. z 53 kol překvapil Felipe Massa, když se objevil v boxové uličce. Jeho náskok před šestým Alonsem byl ale tak velký, že na pořadí se nic nezměnilo, jen Massa mohl dokončit závod bez hrozby defektu pneumatiky. Pérez zaútočil na Grosjeana, ale neúspěšně a sedmý Magnussen si mohl být čím dál jistější dovezením prvních bodů pro nový tovární tým Renaultu. 4 kola před cílem přinesla ovoce Buttonova trpělivost, Brit našel cestu na 10. místo. Ricciardo nebyl po zastávce tak rychlý, jak Red Bull doufal a 3 kola před šachovnicovou vlajkou se dostal jen na nebodované 12. místo.
Po čtyřech závodech má sezóna 2016 jen jediného vítěze, Nico Rosberg vyhrál v Austrálii, Bahrajnu, Číně i v Rusku. Lewis Hamilton se po startu z desátého místa probojoval na druhé místo a na stupních vítězů mu dělal společnost Kimi Räikkönen. Valtteri Bottas a Felipe Massa získali Williamsu body za čtvrté a páté místo, všichni ostatní se nechali Rosbergem porazit o celé kolo.
Jezdec | Tým | Odstup | |
1 | Rosberg | Mercedes | |
2 | Hamilton | Mercedes | + 0:25.022 |
3 | Räikkonen | Ferrari | + 0:31.998 |
4 | Bottas | Williams | + 0:50.217 |
5 | Massa | Williams | + 1:14.427 |
6 | Alonso | McLaren | + 1 kolo |
7 | Magnussen | Renault | + 1 kolo |
8 | Grosjean | Haas | + 1 kolo |
9 | Perez | Force India | + 1 kolo |
10 | Button | McLaren | + 1 kolo |
11 | Ricciardo | Red Bull | + 1 kolo |
12 | Sainz | Toro Rosso | + 1 kolo |
13 | Palmer | Renault | + 1 kolo |
14 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
15 | Kvjat | Red Bull | + 1 kolo |
16 | Nasr | Sauber | + 1 kolo |
17 | Gutierrez | Haas | + 1 kolo |
18 | Wehrlein | Manor | + 2 kola |
19 | Verstappen | Toro Rosso | |
20 | Vettel | Ferrari | |
21 | Hulkenberg | Force India | |
22 | Haryanto | Manor |