V závodě ELMS na Red Bull Ringu se prosadil tým Thiriet
Čtyři desítky vozů se postaraly o nepřetržitou akci plnou předjíždění a kolizí.
Štýrský Red Bull Ring se v posledních letech stal pevnou součástí kalendáře ELMS a prototypy zde i letos nabídly senzační motorsport. Čtyři desítky vozů na trati se postaraly o nepřetržitou akci plnou předjíždění a kolizí. Po čtyřech hodinách slavil francouzský tým Thiriet by TDS.
"Menší sestra" mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC, jménem European Le Mans Series se minulý víkend předvedla již tradičně v Rakousku. Jednalo se o třetí čtyřhodinovku ročníku, který zatím přinesl vítězství týmům Jota (van der Garde/Tincknell/Dolan) v Silverstone a Thiriet (Thiriet/Beche/Hirakawa) v Imole. Šampionát sestává pouze ze šesti podniků a závod na Red Bull Ringu, do kterého se přihlásilo zajímavé pole čítající 11 prototypů LMP2, 19 vozů vzkvétající nové třídy LMP3 a osm vozů GT, tedy uzavíral první polovinu sezony.
Sobotní kvalifikace se vydařila především nové stáji Panis-Barthez-Competition. Francouzská equipa vznikla, když se dohromady dali bývalý vítěz F1 Monaka, Olivier Panis a fotbalový mistr světa, Fabien Barthez. Panis již sám nejezdí, legendární brankář se ale mohl společně s Chatinem a Buretem těšit na start z pole-position. Jejich Ligier-Nissan byl jen o 53 tisícin rychlejší, než Thirietův Oreca-Nissan. Následoval favorizovaný Jota-Gibson-Nissan Gieda van der Gardeho a Eurasia-Oreca-Nissan Tristana Gommendyho. Zajímavě obsazený SMP-BR-Nissan, který řídili vesměs bývalí piloti IndyCar a GP2, Coletti, Leal a Wirth, dosáhl jen osmého času. V Rakousku slavila návrat do kokpitu i další bývalá hvězda F1, Karun Chandhok. Ind směl společně s Belottim a Doylem vyrazit na Murphy-Orece-Nissan z desáté pozice.
Panis s Barthezem se směli radovat i z časové listiny vozů LMP3: na čele byl znovu jejich vůz obsazený Debardem, Moineaultem a Gachetem.
Nedělní závod snad nemohl před čtyřmi až pěti tisíci diváků (vstup byl volný a pořadatel hlásil návštěvu 15.000 - s těmi to realisticky ale vypadalo podobně, jako s "oficiálně" počítanými 80.000 při GP F1 před dvěma týdny na stejném místě) ani začít lépe. Ligier stojící na pole-position se s Buretem v kokpitu sice ujal vedení, Gommendy ho ale v Eurasia-Orece stíhal, jako by se jednalo o sprint na 20 kol a ne o vytrvalostní závod. Lapierrova Dragonspeed-Oreca a vůz Thirieta následovaly v těsném sledu. Těsně před koncem první hodiny byl vzlet stáje Panis-Barthez ovšem krutě ukončen: Buret nejen kolidoval s jedním z Ferrari-GT, byl i penalizován za technický přestupek při startu. Na mezi diváky nejoblíbenější jezdeckou kombinaci kolem Fabiena Bartheze nakonec zbylo jen sedmé místo.
Také soupeři nezůstali bez trablí. Rozjetý Giedo van der Garde musel po lehké kolizi s Gommendym již brzy měnit měkkou pneumatiku a Thirieta poněkud zbrzdila výměna špičky vozu.
Po dvou hodinách byly ještě čtyři vedoucí vozy LMP2 ve stejném kole a nejsilnější dojem dělali Francouz Thiriet, Švýcar Beche a Japonec Hirakawa, kteří napříč neplánované zastávce drželi náskok 20 sekund na SMP-BR mladých odchovanců monopostů Colettiho, Leala a Wirtha. Třetí byl Gibson-Nissan týmu Jota a čtvrtý "čínský" Eurasia-Oreca, který Gommendy musel předat poněkud pomalejším De Bruijnovi a Pu Junjinovi.
Ve druhé polovině závodu zkušená equipa TDS by Thiriet naprosto potvrdila své kvality a soustavně si vybudovala rozhodující náskok, zatímco druhý Coletti "zakopl" o jednoho z opozdilců a ztratil druhé místo vůči týmu Eurasia. Bývalý pilot IndyCar a GP2 poté musel i ke krátké opravě do boxů. O druhé místo si to v poslední hodině rozdali týmy Eurasia a Jota, tento souboj ovšem rozhodla kolize mezi Harry Tincknellem (Jota) a Pegasus-Morganem, po které musel Brit krátce do boxů.
Thiriet, Beche a Hirakawa tedy vyhráli po Imole druhý závod za sebou. Z druhého místa se těšil britsko-čínský tým Eurasia a Jota zachránila před SMP-Racingem třetí místo.
Ve třídě LMP3 se po tvrdém boji prosadil americký tým United Autosports, za který jeli syn bývalého pilota F1, Alex Brundle, Američan Guasch a Brit England. Hodnocení vozů GT vyhrál zkušený Andrea Bertolini, kterého na JMW-Ferrari podpořili Britové Robert Smith a Rory Burcher.
Vyrovnaný šampionát ELMS pokračuje koncem srpna závodem v Le Castelletu.
Výsledek 4hodinovky ELMS na Red Bull Ringu:
1. Thiriet/Beche/Hirakawa, TDS-Oreca-Nissan
2. Gommendy/de Bruijn/Pu, Eurasia-Oreca-Nissan
3. Van der Garde/Dolan/Tincknell, Jota-G-Drive-Gibson-Nissan
4. Coletti/Leal/Wirth, SMP-BR-Nissan
5. Munemann/Pizitola/Hirschi, Algarve-Ligier-Nissan
Stav šampionátu ELMS po třech ze šesti podniků:
1. Jota-G-Drive 58 b.
2. Thiriet by TDS 51 b.
3. SMP Racing 42 b.
4. Eurasia Motorsport 28 b.
5. Krohn Racing 22 b.