Mistry ELMS jsou Van der Garde, Dolan a Tincknell!
O vavříny klasifikace GT jelo jen osm vozů.
Bývalý pilot F1 Giedo van der Garde vyrazil do posledního závodu sezony se ztrátou čtrnácti bodů, po čtyřech hodinách portugalského závodu se ale společně se Simonem Dolanem a Harry Tincknellem stal mistrem ELMS.
V šestém a posledním závodě letošního šampionátu ELMS v Estorilu se dalo získat maximálně 26 bodů a proto do něj nastoupily s nadějí na titul již jen tři posádky. Favoritem byl tým Thiriet TDS (Thiriet, Beche a Hirakawa) s náskokem čtrnácti bodů na Jota-Gibson Racing (Van der Garde, Dolan a Tincknell) a čtyřiadvaceti bodů na outsidery ze stáje SMP (Coletti a Wirth).
Thirietovi, Bechemu a Hirakawovi, kteří již před finálem triumfovali v Imole, Red Bull Ringu a Le Castelletu tedy stačilo dojet na třetím místě aby šampionát European Le Mans Series získali. Na bývalé dráze velké ceny Portugalska se jim při tom postavilo dalších devět speciálů třídy LMP2 a osmnáct (!) vozů výborně obsazené třídy LMP3. O vavříny klasifikace GT jelo jen osm vozů.
Bodík za nejrychlejší kolo kvalifikace si nepřipsal ani jeden z uchazečů o titul - nejlepší totiž byl na vlhké trati Francouz Nicolas Lapierre na Dragon-Speed-Orece-Nissan, se kterou vyhrál i poslední závod ELMS ve Spa. Druhý čas zajel Paul Loup Chatin na Ligieru týmu Panis-Barthez a třetí byl Olivier Pla na stejném voze Krohn Racingu. Teprve ve druhé řadě se tedy objevil první z favoritů, Giedo van der Garde. Lídrům šampionátu, TDS se sobota příliš nevydařila. Mathias Beche uklouzl hned za prvního rychlého kola z dráhy a kvalifikoval svou Thiriet-Orecu jen jako sedmý. Ruský BR01 týmu SMP, kde v Estorilu za Leala zaskakoval Vitalij Petrov, směl do čtyřhodinového závodu vyrazit z pátého místa.
Start vyšel pod zataženým nebem a vylidněnými tribunami za teploty 18 stupňů nejlépe Van der Gardemu ve voze týmu Jota. Manévren "všechno nebo nic" se prosadil v první zatáčce a usadil se v čele. Lídři šampionátu z týmu Thiriet kontrolovali situaci z pátého místa. Následoval závod plný nehod, strkanic, soubojů a ani oheň v boxech nechyběl. TDS Thiriet ovšem bojoval o titul jen do druhé zastávky v boxech, která měla rozhodnout o celém šampionátu: červený Oreca-Nissan 05 totiž nechtěl znovu naskočit!
Po dvou hodinách, tedy o poločas závodu vypadal svět růžově zvláště pro oranžový Gibson Simona Dolana. V Monaku žijící Brit vedl před Niclasem Joenssonem na Krohn-Ligieru a SMP-BRem Andrease Wirtha, zatímco se na Thirietově Oreca-Nissanu již téměř půl hodiny pracovalo v boxech.
Dolan předal vedoucí vůz 80 minut před koncem závodu mladému Harrymu Tincknellovi a bývalá britská naděje F3 při tom ani neztratila první místo. Druhý byl Stefamo Coletti, který převzal SMP-BR od Wirtha. Zastávka zeleného vozu Jesse Krohna trvala poněkud déle a Olivier Pla proto spadl na třetí pozici. Také Thirietův vůz byl opět na trati, Japonec Hirakawa ovšem měl beznadějnou ztrátu 25 kol.
U Dragon Speedu převzal poslední stint poleman Lapierre a stal se nejrychlejším jezdcem poslední třetiny závodu. Rychle se probojoval na druhou pozici, vedoucího Tincknella ovšem dohnat nedokázal. Majitel stáje G-Drive-Jota, Simon Dolan se tedy mohl společně s bývalým pilotem F1 Giedem van der Gardem a Harry Tincknellem těšit z titulu mistra ELMS roku 2016! Vyhráli shodou okolností jak první, tak i poslední podnik sezony. Ze druhého místa se v Estorilu radovali Lapierre, Hedman a Hanley. O třetí místo se dlouho přetahovali Coletti s Plaem. Jejich souboj skončil pět minut před koncem lehkou nehodou v šikaně, po které mohl ruský BR pokračovat, zatímco Francouz šel do hodin a spokojil se poté se čtvrtou pozicí.
Hodnocení třídy LMP3 vyhráli jezdci Yvana Mullera, Erlacher, Laurent a Cougnaud, mezi vozy GT se prosadil tovární Aston Martin posádky Macdowall, Turner a Howard - vyhrál tím i celkové hodnocení roku slabě obsazené třídy GT.
Celkový výsledek šampionátu ELMS třídy LMP2:
1. Van Der Garde/Dolan/Tincknell, G-Drive-Jota-Gibson 103 b.
2. Thiriet/Beche, Thiriet-TDS-Oreca 94 b.
3. Wirth/Coletti, SMP-BR 83 b.