Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton vítězem VC Německa, Rosberg až čtvrtý

Hamilton vítězem VC Německa, Rosberg až čtvrtý

Velká cena Německa - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Německa! Závod patří k nejtradičnějším, ačkoli v roce 1950 v kalendáři šampionátu chyběl a jel se pouze jako nemistrovský. V roce 1955 byl závod zrušen po tragické havárii v Le Mans, ale kromě toho se nekonal už jen v letech 2007 a 2015. V roce 2007 se místo něj na Nürburgringu jela VC Evropy a loni se závod nepodařilo dohodnout s novým majitelem okruhu pod hradem Nürburg. Po dvouleté přestávce se tak vozy F1 vrátili do Hockenheimu a diváci včera viděli kvalifikační výhru domácího Nica Rosberga.

Německé automobilce Mercedes patří celá první startovní řada, vedle Rosbergova stříbrného vozu stojí jeho dvojče s číslem 44 patřící Lewisu Hamiltonovi. Úřadující mistr světa je po VC Maďarska i na čele letošního šampionátu, ale před Rosbergem má náskok pouze 6 bodů. Vítězství by tedy Rosbergovi zajistilo, že srpnovou dovolenou stráví na vrcholu tabulky.

Mercedesy ale nemusí být v boji o vítězství zcela osamocené, v trénincích byly během delších jízd velmi rychlé i vozy Red Bullu a ve včerejší kvalifikaci obsadili Daniel Ricciardo a Max Verstappen třetí a čtvrté místo. Za jejich zády číhají jezdci Ferrari, Kimimu Räikkönenovi patří páté a Sebastianu Vettelovi šesté místo. Ze sedmého měl startovat Nico Hülkenberg, ale po penalizaci za chybu jeho mechaniků při vracení použitých pneumatik klesl na osmou příčku a na sedmou postoupil Valtteri Bottas. Pátá řada patří jejich týmovým kolegům, Sergiu Pérezovi a Felipe Massovi. Kromě Rosberga, Vettela a Hülkenberga budou domácí fanoušci povzbuzovat i Pascala Wehrleina, úřadujícího šampiona DTM, kterému patří 17. místo.

Hockenheimring má pomalé, středně-rychlé i rychlé zatáčky a Pirelli proto do Německa přivezlo konzervativní kombinaci středně-tvrdých (s bílým pruhem), měkkých (žlutých) a super-měkkých (červených) pneumatik. Prvních 10 jezdců odstartuje na červených pneumatikách použitých v kvalifikaci, jedenáctý Esteban Gutiérrez má žluté a všichni ostatní nové červené.

Start do zahřívacího kola proběhl bez problémů a jezdci se po absolvování jednoho kola opět seřadili na hlavní rovince.

Rosberg po zhasnutí červených světel odstartoval velmi pomalu a jeho včerejší snaha v kvalifikaci vyšla vniveč. Nejenže byl v první zatáčce první Hamilton, ale kolem domácího jezdce se prohnali i oba jezdci Red Bullu. Ani snaha rychle se vrátit alespoň před Ricciarda mu nebyla nic platná a při útočení ještě riskoval, že ho předjede i Vettel. Druhou vlnu útoku spustil hned na začátku druhého kola, byl evidentně rychlejší než Ricciardo, ale vpřed se nedostal. Až ve třetím kole a po upozornění od inženýra se smířil se situací a začal s taktičtější jízdou.

Hamilton se tedy pohodlně dostal do vedení závodu, za ním Verstappen a Ricciardo, až za nimi Rosberg následovaný Vettelem a Räikkönenem. Sedmý Bottas, osmý Hülkenberg, devátý Button a desátý Massa následovaný Alonsem. Výborný start obou vozů McLarenu. Hamilton, Verstappen i Vettel stojící na pravé straně trati se dostali před své týmové kolegy.

V 6. kole se Alonsovi podařilo prodrat před Massu a dokonce si svou pozici pohlídal i na následující rovince. Massa o 3 kola později podlehl i útoku Carlose Sainze a Jolyona Palmera. Verstappen začal svého inženýra velmi rychle upozorňovat na degradaci zadních pneumatik, zastávky v boxech ale odstartovali Kvjat a Pérez. V desátem z 67 kol už měl Hamilton 4.5 sekundový náskok.

Jezdci mimo bodovaných pozic spěchali do boxů a vytvořili tak tlak na jezdce před nimi, aby se zastávkou také neotáleli. Po 11 kolech se u mechaniků zastavili Verstappen a Rosberg, lepší práci odvedli mechanici Red Bullu. Holanďan se i díky tomu vrátil před vozy McLarenu, Rosberg až za ně. Hamilton zůstal na trati ždímat z pneumatik poslední zbytky přilnavosti, Ricciardo se na trať vrátil na žlutých pneumatikách a také před jezdce McLarenu. Alonso a Button na starších pneumatikách nebyli Rosbergovi vyrovnanými soupeři, ale beztak za nimi přišel o spoustu času.

Na žlutých pneumatikách se z boxů vrátili i Vettel, Hamilton a Räikkönen. Pořadí v 15. kole: 1. Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Grosjean, Bottas, Hülkenberg, 10. Grosjean a 11. Button. Jezdci Haasu ještě nebyli v boxech, Verstappen a Rosberg na červených pneumatikách. 

Haas vsadil na dlouhý první stint a zdržování ostatních jezdců, Gutiérrezovi k tomu pomáhaly žluté pneumatiky, ale Button si ve vlásence našel cestu vpřed a k Mexičanovi se začal přibližovat Alonso. Massovo trápení pokračovalo i na nových pneumatikách, neubránil se Renaultu Kevina Magnussena.

22. kolo a kamery zůstaly zaměřené na Massovi, během dvou zatáček se před něj dostali Sainz i Grosjean na nových pneumatikách a brazilský jezdec se ocitl na 16. místě. O kolo později jsme už sledovali Alonsův tlak na Gutiérreze, ale ani s DRS to na dlouhé rovince nedokázal a musel čekat až do návratu na stadion. V posledním sektoru si vytvořil malý náskok a na hlavní rovince mu už odveta ani nehrozila. Pérezovi se Gutiérrez vzdal zdánlivě bez boje, ale zablokování pneumatik hrozilo kolizí dvou mexických jezdců.

Vpředu si mezitím Hamilton užíval svůj náskok a Rosberg velmi pomalu smazal ztrátu na Ricciarda nabranou za McLarenem, ale Ricciardo byl už na žlutých pneumatikách ve výhodě a začal si dělat chuť na Verstappenovo druhé místo.

Massa zřejmě týmu oznámil problém s levým zadním kolem, protože mechanici mu při výměně věnovali hodně času a pozornosti, ale pak svého jezdce poslali zpátky na trať bez opravy. V 28. a 29. kole přišel čas na Rosbergovu a Verstappenovu zastávku. Taktika Red Bullu zafungovala výborně a díky odstupu před Ricciardem se Verstappen z boxů vrátil před Rosberga, jenže Rosberg byl odhodlaný dostat se vpřed. Ve vlásence svůj monopost dostal na vnitřní stranu a s brzděním si dělal minimální starosti, čímž Verstappenovi zablokoval cestu. Holanďan si po výletě do výjezdové zóny a krátkém pokusu vrátit se zpět na Rosberga stěžoval svému inženýrovi. Stevardi Rosbergovi za tento manévr udělili 5 sekundový trest.

Vettel a Räikkönen v 31. a 32. kole obuli červené pneumatiky, Ricciardo tak učinil v 33. kole a Hamilton zůstal vpředu zcela osamocený pouze 1 kolo. I britského jezdce čekali mechanici s červenými pneumatikami. Poradie v 38. kole: 1. Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Räikkonen, Hulkenberg, Bottas, Button a 10. Alonso.
Ricciardo pozdější zastávkou přišel o místo před Rosbergem a nyní se měl na červených pneumatikách pokusit předjet Verstappena jedoucího na žlutých. Massa odstoupil ze závodu. 

Ricciardo svůj úkol splnil v 40. kole s pomocí DRS a časomíra ukázala, že je rychlejší než Rosberg. Zatímco Rosberg, Ricciardo a Verstappen zůstávali v těsném souboji, Hamilton si s 10 sekundovým náskokem užíval jízdu na prvním místě a Vettel s Räikkönenem jeli svůj vlastní závod mezi bojující trojicí a středem pole. Na sedmém místě byl Hülkenberg a za ním Bottas, Button a Alonso.

Rosberg se po odpykání trestu a s další sadou žlutých pneumatik zařadil na šesté místo. Verstappen využil situace a po své zastávce se vrátil před Rosberga, ale dal přednost červeným pneumatikám. Ricciardo si vybral červené, Vettel žluté, Hamilton žluté a Räikkönen také žluté. Před Rosbergem opět stál úkol dostat se před vozy Red Bullu, situaci ještě dramatizovala odlišná strategie. Jezdci výrobce energetických nápojů se odhodlali k dlouhému stintu na červených pneumatikách, jezdec německé automobilky měl žluté a v posledních kolech závodu měl být ve velké výhodě, takže Red Bull potřeboval do té doby co nejvíce zvětšit svůj náskok.

Ricciardo byl v prvních kolech svého stintu tak rychlý, že v 51. kole se Hamiltonův náskok smrskl na 6.5 sekundy, to však úřadujícího šampiona pouze vyprovokovalo ke zvýšení svého tempa, první místo měl pevně v rukou. Kromě Ricciarda s Verstappenem jezdili na červených pneumatikách i Button a Alonso a Brit se obával o dojezd do cíle, pokud na něj bude týmový kolega útočit.

6 kol před cílem ze závodu odstoupil i Felipe Nasr, na trati nezůstal ani jeden Brazilec. Hülkenberg si v osmé zatáčce konečně vzal zpět své sedmé místo, které Bottasovi darovala chyba jeho týmu na začátku kvalifikace. 4 kola před koncem závodu Rosberg na Verstappena stále ztrácel více než 6 sekund a jeho naděje na stupně vítězů se pomalu rozplývala. Alonso o své desáté místo přišel, když ho Verstappen předjížděl o kolo a za ním už číhal Sergio Pérez. McLaren ale potěšil Button, který se dostal před Bottase trápícího se na velmi starých pneumatikách.

Lewis Hamilton vládl Velké ceně Německa 2016 od první do poslední zatáčky závodu, slavil před německými fanoušky a během letní dovolené mu bude patřit první místo šampionátu. Druhý nejvyšší schod stupňů vítězů patřil Danielu Ricciardovi a třetí Maxu Verstappenovi. Nico Rosberg získal pouze body za čtvrté místo. Red Bull se v Poháru konstruktérů dostal nad Ferrari.


Jezdec
Tým
Ztráta Body
1 Lewis Hamilton Mercedes   25
2 Daniel Ricciardo Red Bull 6.996 18
3 Max Verstappen Red Bull 13.413 15
4 Nico Rosberg Mercedes 15.845 12
5 Sebastian Vettel Ferrari 32.570 10
6 Kimi Raikkonen Ferrari 37.023 8
7 Nico Hulkenberg Force India 70.049 6
8 Jenson Button McLaren 1 kolo 4
9 Valtteri Bottas Williams 1 kolo 2
10 Sergio Perez Force India 1 kolo 1
11 Esteban Gutierrez Haas 1 kolo  
12 Fernando Alonso McLaren 1 kolo  
13 Romain Grosjean Haas 1 kolo  
14 Carlos Sainz Toro Rosso 1 kolo  
15 Daniil Kvyat Toro Rosso 1 kolo  
16 Kevin Magnussen Renault 1 kolo
 
17 Pascal Wehrlein Manor 2 kola
 
18 Marcus Ericsson Sauber 2 kola
 
19 Jolyon Palmer Renault 2 kola
 
20 Rio Haryanto Manor 2 kola
 
21 Felipe Nasr Sauber    
22 Felipe Massa Williams