Šéfové týmů ve válce kvůli testům
Red Bull vede obranu Barcelony proti Bahrajncům.
Mezi Mercedesem a Red Bullem se rozhořel nový boj. Bojuje se o místo konání zimních testů, které chce Mercedes v Bahrajnu a Red Bull v Barceloně. FIA už oznámila, že oba čtyřdenní testy před sezonou 2017 se mají uskutečnit na španělském okruhu Barcelona-Catalunya, přičemž bahrajnský okruh Sakhir nebyl ani mezi kandidáty. Podle pravidel se má v zimě testovat pouze na evropských okruzích, aby se týmům ušetřily náklady spojené s logistikou. Opozice se ale sjednotila pod vlajkou Pirelli, které prý potřebuje nové široké pneumatiky před sezonou pořádně otestovat a to nebude možné, pokud bude v únoru v Katalánsku ještě zimní počasí.
FIA obdržela dopis podepsaný zástupci Mercedesu, Ferrari, McLarenu, Renaultu, Haasu, Force India a Manoru, ve kterém se píše: "My níže podepsaní souhlasíme s tím, aby byly dva testy před sezonou 2017 uspořádány na Mezinárodním okruhu v Bahrajnu."
Sedm týmů se přitom odvolává na povinnost pomáhat monopolnímu dodavateli pneumatik s jejich vývojem. Nejaktivnější je z nějakého důvodu Mercedes, který je podezříván, že do tepla chce kvůli obávám z přehřívání svých pohonných jednotek, což by test v chladné Evropě neodhalil. Podpisy sbíral Niki Lauda, kterého si, podle jeho slov, Pirelli vybralo jako jediného neutrálního a rozumného člověka v padoku. O neutralitě nevýkonného ředitele a spolumajitele týmu Mercedes ale můžeme pochybovat.
Na opačné straně barikády. Stojí dva týmy Red Bullu, Red Bull Racing a Toro Rosso, spolu s Williamsem a Sauberem. Šéf Red Bull Racingu začal pálit jako první, a to ve jménu ochrany finančně slabých týmů.
"Já osobně preferuji Evropu. 65-70 % týmů má problém naplnit rozpočet, nemají peníze a testovat hodinu a půl (letu) od továrny v době vývoje nových vozů, když na přelomu února a března už bývá ve Španělsku poměrně teplo… Podle mě by to bylo finančně nezodpovědné. Pokud s tím nebude spojena obrovská dotace, čemu nevěřím. Ale pokud chce Mercedes všem proplatit náklady, OK, pojďme do Bahrajnu," řekl Christian Horner.
Lauda si to nenechal líbit: "Red Bull a pan Horner jsou proti, čemu vůbec nerozumím. Říká: "Nemohu testovat v Bahrajnu, protože vývoj mého vozu poběží do poslední minuty. Pokud poletíme do Bahrajnu, přijdu o sedm hodin. To je rozdíl mezi leteckou přepravou vozu do Barcelony a do Bahrajnu. To je můj vážný důvod." Potřeboval jsem šest podpisů a mám sedm a jediné co jsem musel udělat, bylo projít padokem a ptát se lidí, kde by chtěli testovat."
Další argumenty přišly od technických ředitelů Mercedesu a Williamsu.
Paddy Lowe: "Probíhá největší změna v pravidlech týkajících se pneumatik za poslední dvě desetiletí a Pirelli požádalo FIA o test v Bahrajnu, tedy mimo Evropu. Viděli jsme, co se stalo například v Indianapolisu v roce 2005. Nezapomínejme, že potřebujeme dělat dobrou show, což znamená třistakilometrový závod s rozumným množstvím výměn pneumatik."
Pat Symonds: "V závislosti na přepravě zpátky do Británie a pak do Austrálie tady mluvíme o rozdílu minimálně 300 tisíc liber, maximálně možná 500 tisíc, takže něco mezi tím. Mercedes si to se svým rozpočtem určitě může dovolit, Williams ne."
Podpis Manoru ale bere skupině vedené Red Bullem vítr z plachet a hovoří se o možnosti, že se rezervují oba okruhy a každý tým si bude moci vybrat.
FIA obdržela dopis podepsaný zástupci Mercedesu, Ferrari, McLarenu, Renaultu, Haasu, Force India a Manoru, ve kterém se píše: "My níže podepsaní souhlasíme s tím, aby byly dva testy před sezonou 2017 uspořádány na Mezinárodním okruhu v Bahrajnu."
Sedm týmů se přitom odvolává na povinnost pomáhat monopolnímu dodavateli pneumatik s jejich vývojem. Nejaktivnější je z nějakého důvodu Mercedes, který je podezříván, že do tepla chce kvůli obávám z přehřívání svých pohonných jednotek, což by test v chladné Evropě neodhalil. Podpisy sbíral Niki Lauda, kterého si, podle jeho slov, Pirelli vybralo jako jediného neutrálního a rozumného člověka v padoku. O neutralitě nevýkonného ředitele a spolumajitele týmu Mercedes ale můžeme pochybovat.
Na opačné straně barikády. Stojí dva týmy Red Bullu, Red Bull Racing a Toro Rosso, spolu s Williamsem a Sauberem. Šéf Red Bull Racingu začal pálit jako první, a to ve jménu ochrany finančně slabých týmů.
"Já osobně preferuji Evropu. 65-70 % týmů má problém naplnit rozpočet, nemají peníze a testovat hodinu a půl (letu) od továrny v době vývoje nových vozů, když na přelomu února a března už bývá ve Španělsku poměrně teplo… Podle mě by to bylo finančně nezodpovědné. Pokud s tím nebude spojena obrovská dotace, čemu nevěřím. Ale pokud chce Mercedes všem proplatit náklady, OK, pojďme do Bahrajnu," řekl Christian Horner.
Lauda si to nenechal líbit: "Red Bull a pan Horner jsou proti, čemu vůbec nerozumím. Říká: "Nemohu testovat v Bahrajnu, protože vývoj mého vozu poběží do poslední minuty. Pokud poletíme do Bahrajnu, přijdu o sedm hodin. To je rozdíl mezi leteckou přepravou vozu do Barcelony a do Bahrajnu. To je můj vážný důvod." Potřeboval jsem šest podpisů a mám sedm a jediné co jsem musel udělat, bylo projít padokem a ptát se lidí, kde by chtěli testovat."
Další argumenty přišly od technických ředitelů Mercedesu a Williamsu.
Paddy Lowe: "Probíhá největší změna v pravidlech týkajících se pneumatik za poslední dvě desetiletí a Pirelli požádalo FIA o test v Bahrajnu, tedy mimo Evropu. Viděli jsme, co se stalo například v Indianapolisu v roce 2005. Nezapomínejme, že potřebujeme dělat dobrou show, což znamená třistakilometrový závod s rozumným množstvím výměn pneumatik."
Pat Symonds: "V závislosti na přepravě zpátky do Británie a pak do Austrálie tady mluvíme o rozdílu minimálně 300 tisíc liber, maximálně možná 500 tisíc, takže něco mezi tím. Mercedes si to se svým rozpočtem určitě může dovolit, Williams ne."
Podpis Manoru ale bere skupině vedené Red Bullem vítr z plachet a hovoří se o možnosti, že se rezervují oba okruhy a každý tým si bude moci vybrat.