Nejlepší páteční kolo patří Rosbergovi
Velká cena USA - 2. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu USA! Okruh ležící na okraji texaského Austinu patří k nejmladším v kalendáři F1. Jeho výstavba byla dokončena v roce 2012 a z prvního vítězství se těšili Lewis Hamilton a tým McLaren. Hamiltonovi patří i vítězné trofeje z let 2014 a 2015, kromě něj na Okruhu Amerik vyhrál jen Sebastian Vettel, který se doprostřed stupňů vítězů postavil v roce 2013.
Historie VC Spojených Států Amerických je ale mnohem delší a bohatší. První se jela již v roce 1908 a vyhrál ji Francouz Louis Wagner ve voze Fiat. Od roku 1950 se do šampionátu F1 počítaly i výsledky závodu Indianapolis 500, ale nebyl velkou cenou USA. Vítězem první VC USA započítávané do šampionátu se tak v roce 1959 stal Bruce McLaren ve voze týmu Cooper. Od roku 1961 se F1 20 let vracela na okruh Watkins Glen a v letech 1976 a 1983 se závodilo i v Long Beach a v letech 1981 a 1982 v Las Vegas. Pak začala F1 v USA ztrácet popularitu, závod ve Phoenixu vydržel v kalendáři pouze 3 roky a uvnitř oválu v Indianapolisu se závodilo 8 let. Nejúspěšnějším jezdcem VC USA je Michael Schumacher, všech 5 svých vítězství získal v Indianapolisu.
Letos jsou favority jezdci Mercedesu a v prvním tréninku tuto pozici potvrdili obsazením nejvyšších míst tabulky nejrychlejších časů. Pokud by v neděli vyhrál Hamilton, vyrovnal se Schumacherovi, protože kromě tří vítězství z Austinu má na kontě i jedno z Indianapolisu. Nico Rosberg ještě v USA nevyhrál ani jednou.
Ve srovnání se soupeři byli před prvním tréninkem v nevýhodě Pascal Wehrlein a Sergio Pérez, kteří v prvním tréninku přenechali své vozy testovacím pilotům svých týmů. Wehrlein byl prvním jezdcem na trati. Wehrlein rovnou zůstal na trati a pustil se do delšího stintu, zatímco Kimi Räikkönen a Fernando Alonso předvedli souboj přes několik zatáček, jaké bychom rádi viděli v neděli. Oba chtěli mít před rychlým kolem před sebou čistý vzduch. Räikkönen byl ve svém prvním kole nakonec o 4 setiny sekundy pomalejší než Sebastian Vettel.
Vettel ale nezůstal na prvním místě dlouho, Max Verstappen i Daniel Ricciardo byli ve svých prvních kolech na žlutých pneumatikách rychlejší. Suverénně nejlepší čas zajel Rosberg na žlutých pneumatikách, Hamilton se na bílých zařadil na druhé místo. Kamera si všimla Estebana Ocona v štěrkovém kačírku, ale s pomocí zpátečky se vrátil na trať.
Po dvaceti minutách tréninku se Räikkönen vrátil na trať na nových červených pneumatikách. Naneštěstí udělal chybu v poslední zatáčce a svůj nejlepší čas nezlepšil. Týmu oznámil, že na této sadě má problém se zadní částí vozu. Vettel bez problémů absolvoval své kolo na nových červených, ale jistě ho nepotěšilo, že byl o desetinu sekundy pomalejší než Rosberg na žlutých. Nico Hülkenberg se na červených dostal nad Ricciarda, ale pod Hamiltona, který svůj čas zajel na bílých.
Na chování svých vozů na nejměkčích pneumatikách byli zvědaví i jezdci Red Bullu a Mercedesu. Max Verstappen své kolo pokazil v prostředním sektoru a zůstal pod Vettelem. Vrchol tabulky nadále držel Rosberg, ale Ricciardovo kolo bylo pouze o 2 desetiny sekundy pomalejší a Hamilton někde ztratil 3 desetiny. Hülkenberg se tedy pomalu propadl na šesté místo, ale zůstal nad sedmým Sergiem Pérezem.
Poslední své červené pneumatiky otestovali piloti McLarenu a Romain Grosjean. Button a Alonso se dostali do první desítky. Nebyli dost rychlí, aby překonali časy jezdců Force India, ale alespoň pod sebe dostali Räikkönena a jeho kolo na starších červených pneumatikách.
Grosjean se svým kolem zařadil až na osmnácté místo a týmu si stěžoval na neovladatelnou přední část vozu v pomalých pasážích. Jeho týmový kolega Esteban Gutiérrez obsadil 20. místo, což před domácími fanoušky Haasu jistě nebylo příjemné. Mezi ně se dostal Ocon, zatímco poslední Wehrlein nevěděl najít recept na nedotáčivost vozu. 21. Ericssona a 13. Nasra dělila celá sekunda. 35 minut před koncem byl trénink přerušen červenou vlajkou kvůli vícerým úlomkům v zatáčkách 3, 4 a 5.
Jezdci pak výrazně zpomalili tempo a zjišťovali, jak dlouho vydrží červené pneumatiky, které následně vyměňovali za žluté a bílé. Jolyon Palmer se po návratu na trať na bílých pneumatikách dnes již podruhé ocitl mimo trať. Po otočce o 180° zůstal jeho vůz stát na trávě, ale nebyl poškozený a Brit mohl pokračovat v jízdě.
Ricciardo se mercedesům vyrovnal nejen v rychlém kole na červených pneumatikách, ale velmi dobré byly i jeho delší stinty. Red Bullu asi nebude vyhovovat kilometr dlouhá zadní rovinka, ale na okruhu je i mnoho technických pasáží. Ferrari bude muset zapracovat na rychlosti na jedno kolo a vyvážení vozu na červených pneumatikách a lepší nastavení by měl hledat i Lewis Hamilton, který byl dnes až třetí nejrychlejší. Nejlepší kolo dne patří Nicu Rosbergovi.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:37.358 | 33 | |
2 | Ricciardo | Red Bull | 1:37.552 | 0.194 | 33 |
3 | Hamilton | Mercedes | 1:37.649 | 0.291 | 32 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:38.178 | 0.820 | 35 |
5 | Verstappen | Red Bull | 1:38.258 | 0.900 | 27 |
6 | Hulkenberg | Force India | 1:38.508 | 1.150 | 32 |
7 | Perez | Force India | 1:38.568 | 1.210 | 31 |
8 | Button | McLaren | 1:38.713 | 1.355 | 29 |
9 | Alonso | McLaren | 1:38.801 | 1.443 | 30 |
10 | Räikkonen | Ferrari | 1:38.865 | 1.507 | 31 |
11 | Sainz | Toro Rosso | 1:38.971 | 1.613 | 31 |
12 | Magnussen | Renault | 1:39.159 | 1.801 | 23 |
13 | Nasr | Sauber | 1:39.189 | 1.831 | 28 |
14 | Bottas | Williams | 1:39.197 | 1.839 | 34 |
15 | Kvjat | Toro Rosso | 1:39.202 | 1.844 | 36 |
16 | Massa | Williams | 1:39.281 | 1.923 | 30 |
17 | Palmer | Renault | 1:39.455 | 2.097 | 34 |
18 | Grosjean | Haas | 1:39.554 | 2.196 | 24 |
19 | Ocon | Manor | 1:40.086 | 2.728 | 27 |
20 | Gutierrez | Haas | 1:40.114 | 2.756 | 26 |
21 | Ericsson | Sauber | 1:40.219 | 2.861 | 28 |
22 | Wehrlein | Manor | 1:41.131 | 3.773 | 31 |