Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Mexiku začal nejrychlejším kolem Hamilton

V Mexiku začal nejrychlejším kolem Hamilton

Velká cena Mexika - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Mexika! Formule 1 loni v Mexiku slavila velký divácký úspěch a letos by mělo být kolem trati ještě více tribun a v neděli by měly být všechny plné. Diváci na nich budou moci sledovat jedno z posledních kol letošního boje o titul mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem. Už je to definitivně pravda, sezóna se pomalu blíží ke konci a po Mexiku se už bude závodit pouze v Brazílii a v Emirátu Abú Zabí. Domácí fanoušci ale asi přijdou podpořit hlavně svého hrdinu Sergia Péreze a také Estebana Gutiérreze, který bude na upravené verzi Okruhu bratří Rodríguezů závodit poprvé. F1 se na zrenovovaný a upravený okruh vrátila loni po mnohaleté přestávce a diváci sledovali vítězství Nica Rosberga, zatímco Hamilton do Mexika přijel s již jistým titulem a závod dokončil na druhém místě. Letos tento boj prohrává o 26 bodů.

Pirelli jezdcům na tento víkend nabídlo středně-tvrdé pneumatiky (označeny bílou barvou), měkké (žluté) a poprvé na tomto okruhu i super-měkké (červené) pneumatiky. Okruh má 17 zatáček a je dlouhý 4 304 metrů. Aerodynamikům i výrobcům motorů dělá starosti hustota vzduchu, která je kvůli nadmořské výšce 2 285 metrů mnohem nižší než na ostatních okruzích, z nichž mnoho leží téměř na úrovni moře. V Mexiku je chladno, na začátku tréninku teploměry ukazovaly pouze 12°C.

Kromě chladného počasí situaci stěžoval i zaprášený povrch trati, takže jezdci s měřenými koly nespěchali. Pascal Wehrlein se na trati objevil i s ochrannou konstrukcí halo a asi jako první z jezdců F1 otestoval i výhled z kokpitu s halo, když je vůz mimo trať. Chyba pravděpodobně neměla nic společného s halo a když se jeho soupeři přesvědčili, že trať je tak kluzká, jako vypadá, ztratili se ve svých garážích.

"Musíme zastavit, vůz je příliš studený," oznámil Ocon Manoru. Také Kevin Magnussen testoval halo a zajel s ním i měřené kolo rychlejší než kolo Estebana Ocona. Kamera si všimla, jak Magnussen před Alonsem vířil prach, po smyku se dostal za obrubník a při návratu si jeho mclaren nevšiml ve zpětných zrcátkách. Více jezdců si už po testu halo stěžovalo, že omezuje výhled ve zpětných zrcátkách. Hamilton týmu oznámil problém s nastavením volantu, který nezobrazoval informaci o zařazeném převodovém stupni.

Po uplynutí 40 minut prvního tréninku se každý jezdec musí rozloučit s jednou sadou pneumatik a vrátit ji Pirelli. Toto pravidlo úspěšně vyhání na trať jezdce, kteří by jinak čekali do poslední chvíle na lepší podmínky na trati a možná i do dalšího tréninku. Namísto toho se trať před uplynutím první půlhodiny zaplnila vozy. Na vrcholu tabulky nejrychlejších časů byl Lewis Hamilton. On i Rosberg na tuto část tréninku použili žluté pneumatiky, ale Rosberg se ve svém kole nevyhnul výjezdu mimo trať a ztratil několik desetin sekundy.

Když do vrácení prvních sad pneumatik zbývalo jen pár minut, Felipe Nasr po tvrdém přejezdu přes obrubníky přišel o velkou část předního křídla, ze kterého zůstaly pouze malé úlomky rozházené po trati. Shodou okolností i Brazilec testoval halo. Červená vlajka přišla v nejméně vhodnou chvíli pro jezdce, kteří vyčkávali na co nejlepší trať. Wehrlein a Räikkönen neměli na kontě ani jedno měřené kolo. Za Hamiltona s Rosbergem se dostal Pérez, tomu ale pomohly červené pneumatiky. Následovali Bottas a jezdci Red Bullu, až pak Vettel.

Červená vlajka obrala jezdce o čas, o to více vozů bylo na trati na začátku druhé poloviny jeden a půl hodinového tréninku. Zatímco Massa a Räikkönen se rychlými koly na nových pneumatikách dostávali do horní části tabulky, horké Verstappenovy brzdy potřebovaly v boxech pomoc hasicího přístroje.

Jezdci Mercedesu se v druhé části tréninku pustili do testování bílých pneumatik, přesto na méně zaprášené, teplejší a lépe pogumované trati zlepšili své časy z první části tréninku. Hamilton byl o 3 desetiny sekundy rychlejší, ale odstup se ještě měnil, protože tento typ pneumatik se postupným zahříváním zlepšoval. Verstappen vystoupil z vozu, jeho vůz potřeboval časově náročnější opravu. Nasr už trénink sledoval pouze z boxové zídky a měřené kolo chybělo Wehrleinovi.

Po hodině tréninku rozdělili jezdce Mercedesu Pérez a Hülkenberg, ale potřebovali k tomu červené pneumatiky. Daniil Kvjat dostal smyk v první zatáčce, ale vůz nepoškodil. Pozornost kamery zaujal host Williamsu, Kolumbijec Juan Pablo Montoya, vítěz sedmi velkých cen. 

Vettel se svým kolem na nových žlutých pneumatikách dostal na druhé místo, nad jezdce Force Indie na červených, ale těsně pod Hamiltona na bílých. Räikkönen byl téměř stejně rychlý jako Vettel a vyskočil na třetí místo tabulky. Na žlutých pneumatikách jezdil také Ricciardo, ale zůstával až na osmém místě, pod Rosbergem, kterému nevyšlo rychlé kolo na bílých pneumatikách a Bottasem z Williamsu.

Časy jezdců Force India se kvůli použití červených pneumatik nedají srovnávat s jejich soupeři a i přes obsazení čtvrté a páté pozice by mohl být Williams rychlejší, co předvedl hlavně Valtteri Bottas. Felipe Massa si stěžoval, že jeho vůz je při brzdění náchylný blokovat zadní kola. Naopak špatně to vypadá s Red Bullem, ačkoli Ricciardo nemusel odkrýt celý potenciál vozu a Verstappen doplatil na problém s brzdami. Nejrychlejší kolo zajel Lewis Hamilton, nezabránily mu v tom ani nejtvrdší pneumatiky z nabídky Pirelli. Rosberg byl na stejných pneumatikách mnohem pomalejší.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Hamilton Mercedes 1:20.914
 34
2 Vettel Ferrari 1:20.993 0.079  23
3 Räikkonen Ferrari 1:21.072 0.158  19
4 Perez Force India 1:21.200 0.286  23
5 Hulkenberg Force India 1:21.409 0.495  23
6 Bottas Williams 1:21.447 0.533  34
7 Rosberg Mercedes 1:21.673 0.759  32
8 Ricciardo Red Bull 1:21.727 0.813  27
9 Massa Williams 1:21.836 0.922  31
10 Kvjat Toro Rosso 1:22.215 1.301  29
11 Grosjean Haas 1:22.500 1.586  21
12 Sainz Toro Rosso 1:22.563 1.649  32
13 Ericsson Sauber 1:22.723 1.809  17
14 Verstappen Red Bull 1:22.877 1.963  10
15 Gutierrez Haas 1:22.910 1.996  23
16 Alonso McLaren 1:23.089 2.175  25
17 Nasr Sauber 1:23.089 2.175  12
18 Button McLaren 1:23.342 2.428  24
19 Magnussen Renault 1:23.556 2.642  32
20 Ocon Manor 1:24.083 3.169  30
21 Palmer Renault 1:24.097 3.183  35
22 Wehrlein Manor 1:24.350 3.436  28