Hamilton dominoval Velké ceně Mexika
Velká cena Mexika - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Mexika! Boj o titul mistra světa pokračuje, ačkoli Lewis Hamilton je zatlačený do kouta a musí hrát vabank, musí porážet Nica Rosberga a vyhrávat závody. Přestože vyhrál Velkou cenu USA, ztrácí tři závody před koncem sezóny 26 bodů. Ani tři vítězství mu tedy nemusí stačit k zisku titulu, ale stačí jediné zaváhání Nica Rosberga v jednom ze tří závodů a vše bude opět vyrovnané. Nico Rosberg může doufat v opačný scénář, zaváhání Lewise Hamiltona. Pokud by úřadující šampion dnes skončil na desátém nebo horším místě a Rosberg vyhrál, už by slavil titul.
Na Okruhu bratrů Rodríguezů byl ale v pátek i v sobotu rychlejší Lewis Hamilton a dnes zaslouženě odstartuje z pole position. Rosberg ale v samém závěru kvalifikace zachránil druhé místo a odstartuje po jeho boku. První zatáčka je od startovní čáry vzdálena téměř 900 metrů, takže čistý start bude pro oba mimořádně důležitý. Nakonec ale nemusí být v 1. zatáčce první ani jeden z nich. Oba odstartují na měkkých pneumatikách (označených žlutou barvou) a v druhé číhají Max Verstappen a Daniel Ricciardo na super-měkkých (červených) pneumatikách. Ty jsou výhodou nejen v prvních kolech závodu, ale i v prvních sekundách po startu, protože mají lepší přilnavost.
Nico Hülkenberg z týmu Force India byl včera rychlejší než jezdci Ferrari a patří mu pátá startovní pozice. Vedle něj stojí Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel obsadil až sedmou pozici a ve čtvrté mu dělá společnost Valtteri Bottas. Pátá řada patří Felipe Massovi a Carlosu Sainzovi. S jedenáctým místem byl včera spokojený Fernando Alonso a až z dvanáctého odstartuje miláček mexického publika, Sergio Pérez. Druhý mexický jezdec, Esteban Gutiérrez, je až na 17. pozici. Jolyon Palmer bude muset odstartovat z poslední pozice, protože se kvůli prasklému šasi nemohl zúčastnit kvalifikace. Haas po kvalifikaci vyměnil podlahu vozu Romaina Grosjeana, proto musí startovat z boxové uličky.
Jezdce čeká 71 kol na 4 304 metrů dlouhém okruhu se 17 zatáčkami. Řídký vzduch ve vysoké nadmořské výšce způsobuje, že i přes nastavení na vysoký přítlak mají vozy poměrně málo aerodynamického přítlaku, ale i odporu. I díky tomu dosahují některé vozy na hlavní rovince rychlost nad 360 km/h a na rovince je výhoda vozu jedoucího za jiným vozem menší, než na ostatních okruzích. Kromě super-měkkých a měkkých pneumatik uvidíme na vozech i středně-tvrdé, které jsou označeny bílým pruhem.
Hamilton, Rosberg, Räikkönen a Vettel mají žluté pneumatiky, ostatní jezdci v prvních pěti řadách červené. V dalších řadách má Felipe Nasr bílé a Jolyon Palmer červené. 21 vozů vyrazilo do zahřívacího kola, žádný náznak technického problému.
Start byl mimořádně vzrušující a první zatáčka příliš úzká! Lewis Hamilton odstartoval dobře, ale před první zatáčkou zablokoval kola a první místo si udržel jen za cenu vynechání druhé zatáčky. Problémy měl i Nico Rosberg, na kterého útočil Max Verstappen, ale své druhé místo po kontaktu udržel, přestože také on musel využít trávník. Wehrlein a Ericsson kolidovali a byl aktivován virtuální safety car, který na konci kola nahradil reálný bezpečnostní vůz.
K mechanikům zajel i Daniel Ricciardo a červené pneumatiky vyměnil za bílé. Hamilton si za safety carem stěžoval na plošku, která mu na jedné z pneumatik zůstala po tvrdém brzdění a způsobovala vibrace. Závod byl restartován na začátku čtvrtého kola. Pořadí v čtvrtém kole: 1. Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Räikkönen, Massa, Vettel, Bottas, Pérez, 10. Sainz, 11. Alonso. Ricciardo patnáctý.
Vettel v prvním kole Ferrari oznámil defekt pneumatiky, ale mýlil se a zůstal na trati. Hamilton začal hned po stažení safety caru unikat dvojici Rosberg/Verstappen. Čtvrtý Hülkenberg byl pomalejší a určoval tempo Räikkönenovi, které ale bylo rychlejší než tempo Massy a jezdců za ním. To hrálo do karet Ricciardovi, který se v 9. kole dostal na 12. místo a konečně měl před sebou trochu volného místa a za ním Alonsa. V 11. kole Vettel týmu oznámil, že se teď přes Massu vlastními silami nedostane, protože Williams je na rovinkách mnohem rychlejší. Vettel ale mohl být trpělivý, Massa měl červené pneumatiky.
V 12. kole zamířili do boxů Verstappen i Sainz. V 13. jsme viděli útok netrpělivého Vettela na Massu, ale odnesli si to jejich pneumatiky a pořadí se neměnilo. Vettel alespoň všem vysvětlil, že Massa je hloupý, vždyť takovou obrannou jízdou škodí i sám sobě. Těsně za Vettelem jezdili Bottas a Pérez, devátý už byl Ricciardo.
Sainz dostal 5 sekundový trest za vytlačení Alonsa z trati v prvním kole závodu. Massa odbočil do boxů a Vettel měl konečně volnou cestu. Další byl na řadě Hülkenberg a cesta se uvolnila i Räikkönenovi. Vpředu tedy zůstaly 4 vozy na žlutých pneumatikách, následovali Bottas na červených a Pérez na žltých a dva vozy Red Bullu na bílých. Verstappen se po zastávce dostal za Ricciarda, ale měl mnohem novější pneumatiky. Devátý Hülkenberg a desátý Massa také na bílých.
Hamilton vydržel na trati 17 kol, z boxové uličky se vrátil na bílých pneumatikách a zařadil se za Vettela. Až po 19 kolech se červených pneumatik vzdal Bottas. V dalším kole byli v boxech Rosberg a Räikkönen. Němec se vrátil za Hamiltona, Räikkönen až za Verstappena, který již dohnal Ricciarda.
Z prvních deseti jezdců vydržel na trati nejdéle Vettel. Jezdci Red Bullu i Williamsu si vyměnili místa. Pořadí v 24. kole: 1. Vettel, Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Bottas, Massa, 10. Pérez Vettel na starých žlutých, ostatní na novějších bílých, ale Ricciardo ty své dostal na začátku závodu. V 25. kole Pérez na chvíli rozjásal tribuny, když se s pomocí DRS dostal před Massu, ale nestihl zabrzdit včas aby projel první zatáčkou a ještě si poškodil pneumatiky.
Vettel měl absolvovat zastávku na konci 29. kola a mechanici kamerám ukázali bílé pneumatiky, ale červený vůz se nedostavil a pneumatiky i mechanici se vrátili do garáže. Vettel byl pravděpodobně se svými pneumatikami ještě spokojený, před Hamiltonem měl čtyřsekundový náskok. Už bylo zřejmé, že jede jednozastávkovou strategii. Vettel nakonec na trati vydržel 32 kol, z boxů se vrátil na šesté místo, ale těsně před sebou měl trápícího se Räikkönena, kterému se nedařilo dohnat Ricciarda, přestože měl mnohem novější bílé pneumatiky.
Hamiltona a Rosberga dělilo 5 sekund, Rosberga a Verstappena 2 sekundy. Ricciardo byl pomalejší než Verstappen, ale udržoval náskok před Räikkönenem. Pérez zůstal uvězněn na desátém místě za Massou, zatímco Hülkenberg udržoval svůj odstup od osmého Bottase. Vettel po návratu z boxů nebyl rychlejší než Räikkönen.
Pořadí se pak na dlouhou dobu ustálilo. Všichni jezdci na bodech jeli na bílých pneumatikách a rozdíly v rychlostech byly malé, stejně jako šance na úspěšný předjížděcí manévr. Kamera mohla sledovat aspoň nešťastného Péreze, který byl evidentně rychlejší než Massa, ale nedokázal si s ním poradit. Nejčastěji to zkoušel s pomocí DRS na konci hlavní rovinky, ale nikdy se nedokázal dostat vedle Massův williams a zároveň se vejít do zatáčky. Dobrá zpráva pro něj byla, že Bottas se přestal vzdalovat. Hülkenberg pohodlně sám kroužil na sedmém místě. V 42. kole se Vettel dostal sekundu za Räikkönena.
K souboji vozů Ferrari nedošlo, Ferrari v 45. kole zavolalo Räikkönena do boxů. Opět dostal bílé pneumatiky a kromě Vettela se před něj dostal pouze Hülkenberg. Vettel 5 sekund za Ricciardem. O vzrušení se v 50. kole postaraly 4 vozy, přesněji dvě dvojice. Rosberg s Verstappenem předjeli o kolo Buttona, ale Rosberg zůstal uvězněný za Sainzem o zatáčku déle, než by se mu líbilo. Pomalejší výjezd na rovinku se pokusil využít Verstappen ale brzdil velmi pozdě a Rosberg si udržel druhé místo. Verstappen při návratu do ideální stopy zdržel Sainze a ten přišel o místo ve prospěch Buttona. V 51. kole dostal Ricciardo žluté pneumatiky a vrátil se před Räikkönena a rychle si poradil s Hülkenbergem, takže se mohl pokusit opět dohnat Vettela.
15 kol před cílem začalo být zřejmé, že Vettel nebude zdaleka jediným s dvouzastávkovou strategií. První tři jezdci se mohli věnovat svému tempu a zastávkou by již více ztratili než získali. Stejnou strategii jeli jezdci Williamsu a Force India. Räikkönen se přiblížil za Hülkenberga a Ricciardo zmenšoval ztrátu na Vettela. Mezi jezdci bojujícími o titul bylo 8 kol před koncem závodu 8 sekund, ale za nimi to bylo o něco zajímavější. Verstappen dal během jízdy za Rosbergem pneumatikám zabrat a nyní se k němu rychle blížil Vettel na novějších bílých pneumatikách pronásledovaný Ricciardem na nových žlutých.
V 67. kole se odehrál souboj Nica Hülkenberga s Kimim Räikkönenem a kontakt skončil otočením vozu Force India o téměř 180°! Hülkenberg měl naštěstí velký náskok před ostatními jezdci a nepřišel o další pozici. O pár vteřin později Vettel na hlavní rovince tlačil na Verstappena a ten si musel pomoci vynecháním druhé zatáčky! Konec závodu byl nakonec velmi vzrušující. Vettel jezdil těsně za Verstappenem a nadával do vysílačky, zatímco Maurizio Arrivabene divoce gestikuloval na boxové zídce. Vettel uvězněn za Verstappenem byl vystaven útoku Daniela Ricciarda a i mezi nimi došlo ke kontaktu. Vettel i Ricciardo se pak stáhli a pořadí se až do cíle neměnilo.
Vítězem Velké ceny Mexika se po dominantním výkonu stal Lewis Hamilton! Do cíle dojel s velkým odstupem od Nica Rosberga a ztrátu v šampionátu snížil o 7 bodů. Do zákulisí s nimi šel Max Verstappen, toho ale stevardi ještě před ceremonií potrestali přičtením pěti sekund ke konečnému času a klesl na páté místo. Ceremonie na stupních vítězů musela počkat na dobíhajícího Sebastiana Vettela.
Jezdec | Tým | Ztráta | |
1 | Hamilton | Mercedes | |
2 | Rosberg | Mercedes | + 0:08.354 |
3 | Vettel | Ferrari | + 0:17.313 |
4 | Ricciardo | Red Bull | + 0:20.858 |
5 | Verstappen | Red Bull | + 0:21.323 |
6 | Räikkonen | Ferrari | + 0:49.376 |
7 | Hulkenberg | Force India | + 0:58.891 |
8 | Bottas | Williams | + 1:05.612 |
9 | Massa | Williams | + 1:16.206 |
10 | Perez | Force India | + 1:16.798 |
11 | Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
12 | Button | McLaren | + 1 kolo |
13 | Alonso | McLaren | + 1 kolo |
14 | Palmer | Renault | + 1 kolo |
15 | Nasr | Sauber | + 1 kolo |
16 | Sainz | Toro Rosso | + 1 kolo |
17 | Magnussen | Renault | + 1 kolo |
18 | Kvjat | Toro Rosso | + 1 kolo |
19 | Gutierrez | Haas | + 1 kolo |
20 | Grosjean | Haas | + 1 kolo |
21 | Ocon | Manor | + 1 kolo |
22 | Wehrlein | Manor |