Alonso: Tohle je poloviční F1!
Až příští rok se ukáže, kdo je chlap.
Včera jsme tu měli názor mladého Maxe Verstappena, který moc nevěří, že jízda v nových vozech bude zajímavější než v současných. Budou sice rychlejší, ale bude to díky vyššímu přítlaku a mechanické přilnavosti a jízda ve většině zatáček tak bude jednodušší, jen fyzicky namáhavější. Ve stejnou dobu poskytl webu F1i rozhovor Fernando Alonso, který je snad nejvýraznější osobností na opačné straně barikády. 35letý jezdec by rád opět zažil souboje v super-rychlých vozech, jaké sváděl s Michaelem Schumacherem ještě před jeho prvním odchodem do jezdeckého důchodu.
"Současná pravidla jednoznačně potřebují změnu. Při současných pravidlech je pro nováčky snadné přijít do F1, protože jezdí v simulátorech, jako kdyby hráli PlayStation, a současné vozy jsou tak pomalé a citlivé, že z nich mají stejný pocit jako v simulátoru," řekl Alonso, který současnou generaci vozů vytrvale kritizuje již od roku 2014. "Dříve byla Formule 1 pouze pro hrdiny a velké chlapy. Chcete-li sednout do vozu F1 z roku 2004 nebo 2003, 15, 16 nebo 17 let starého vozu, nebo i 20letého vozu, musíte se předtím pořádně najíst. Teď jsme připraveni už během zimních testů, protože tyto vozy jsou poloviční F1."
Podle Alonsa už starší jezdci ani neodcházejí proto, že nejsou konkurenceschopní, jsou jenom znudění.
"Není to otázka věku. Michael se vrátil, když mu bylo 41 let, Kimimu je 37. Takže já ještě můžu závodit několik let, ale abyste chtěli pokračovat, musíte cítit adrenalin a radost z čisté rychlosti. Momentálně je to tak, že v motokáře dokážu bez problému držet stabilní čas na kolo. Řekněme, že cíl je 55 sekund. Dám 55.0, 55.2, 55.2, 55.1, 55.2, v pohodě i 18 kol ve dvou desetinách sekundy. Zde (v F1) mohu dát 1:30s, ale už druhé kolo bude 1:32, třetí 1:36 a po výměně pneumatik 1:29.
Nemůžu se držet instinktu. Jezdíme tak, abychom šetřili. Jezdíme, abychom šetřili pneumatiky, jezdíme, abychom šetřili palivo, šetřili baterii. Proto je pro mě současný stav trochu frustrující. Promotér už mnoho z těchto problémů pochopil, týmy to pochopily, vyslechly fanoušky, vyslechly jezdce a dohodly se na velké změně před budoucí sezónou. Mnozí z nás doufají, že jízda bude opět vzrušující, že F1 bude vzrušující. Uvidíme."
Přesto nepodceňuje mladé jezdce, jako Max Verstappen, kteří jsou zvyklí na současné vozy.
"Do F1 přesto přicházejí ti nejlepší, jen už nepotřebují tolik času, aby si tady zvykli. Nemusí z vozu vyždímat sto procent, nemusí dva, tři roky trénovat, aby fyzicky stoprocentně zvládali až do cíle. Nepotřebují tolik svalů na krku ani jinde a už v druhém závodě mohou být stoprocentní. Takže si myslím, že už nepotřebují tak náročnou přípravu, ale to nic nemění na tom, že to jsou to ti nejlepší, kteří vyhrávali v nižších sériích."
"Současná pravidla jednoznačně potřebují změnu. Při současných pravidlech je pro nováčky snadné přijít do F1, protože jezdí v simulátorech, jako kdyby hráli PlayStation, a současné vozy jsou tak pomalé a citlivé, že z nich mají stejný pocit jako v simulátoru," řekl Alonso, který současnou generaci vozů vytrvale kritizuje již od roku 2014. "Dříve byla Formule 1 pouze pro hrdiny a velké chlapy. Chcete-li sednout do vozu F1 z roku 2004 nebo 2003, 15, 16 nebo 17 let starého vozu, nebo i 20letého vozu, musíte se předtím pořádně najíst. Teď jsme připraveni už během zimních testů, protože tyto vozy jsou poloviční F1."
Podle Alonsa už starší jezdci ani neodcházejí proto, že nejsou konkurenceschopní, jsou jenom znudění.
"Není to otázka věku. Michael se vrátil, když mu bylo 41 let, Kimimu je 37. Takže já ještě můžu závodit několik let, ale abyste chtěli pokračovat, musíte cítit adrenalin a radost z čisté rychlosti. Momentálně je to tak, že v motokáře dokážu bez problému držet stabilní čas na kolo. Řekněme, že cíl je 55 sekund. Dám 55.0, 55.2, 55.2, 55.1, 55.2, v pohodě i 18 kol ve dvou desetinách sekundy. Zde (v F1) mohu dát 1:30s, ale už druhé kolo bude 1:32, třetí 1:36 a po výměně pneumatik 1:29.
Nemůžu se držet instinktu. Jezdíme tak, abychom šetřili. Jezdíme, abychom šetřili pneumatiky, jezdíme, abychom šetřili palivo, šetřili baterii. Proto je pro mě současný stav trochu frustrující. Promotér už mnoho z těchto problémů pochopil, týmy to pochopily, vyslechly fanoušky, vyslechly jezdce a dohodly se na velké změně před budoucí sezónou. Mnozí z nás doufají, že jízda bude opět vzrušující, že F1 bude vzrušující. Uvidíme."
Přesto nepodceňuje mladé jezdce, jako Max Verstappen, kteří jsou zvyklí na současné vozy.
"Do F1 přesto přicházejí ti nejlepší, jen už nepotřebují tolik času, aby si tady zvykli. Nemusí z vozu vyždímat sto procent, nemusí dva, tři roky trénovat, aby fyzicky stoprocentně zvládali až do cíle. Nepotřebují tolik svalů na krku ani jinde a už v druhém závodě mohou být stoprocentní. Takže si myslím, že už nepotřebují tak náročnou přípravu, ale to nic nemění na tom, že to jsou to ti nejlepší, kteří vyhrávali v nižších sériích."