Halo je dokončeno
Zůstává pouze otázka, zda ho F1 opravdu chce.
Zdá se, že i letos budeme na vozech F1 příležitostně vídat ochrannou konstrukci halo a od roku 2018 bude povinná, pokud tedy někdo rychle nepřijde s lepším nápadem. Jeho design by už měl být hotový a lidé, kteří mají na starosti bezpečnost, vyvracejí obavy a podkládají své argumenty. Níže si můžete přečíst, jak Laurent Mekies, zástupce ředitele závodů a bezpečnosti, halo obhajoval na Autosport International, když se mluvilo o havárii Fernanda Alonsa v loňské Velké ceně Austrálie a omezení jezdce při opouštění havarovaného vozu.
"Když jsme analyzovali halo, podívali jsme se speciálně na tuto nehodu," řekl Mekies. "Viděli jsme, v jaké poloze vůz přistál, ale hlavní otázkou bylo, co se stane, když bude chtít člověk opustit kokpit. Odpověď má dvě části. První části odpovědi je, že podle standardního postupu maršálové převrátí vůz zpátky na kola. Ale akceptujeme, že pokud se jezdec cítí dobře, nikdy nechce čekat a pokusí se vůz opustit. Není to nejlepší nápad, když vezmeme v úvahu všechny ty elektrické systémy, takže podle nás by bylo lepší, kdyby počkal, ale akceptujeme, že se to dělá jinak.
Proto, abychom simulovali nejhorší možný scénář, jsme jedno z našich šasi s halo otočili vzhůru koly a dostali do něj Andyho Mellora (konzultanta Globálního institutu pro bezpečnost v motorsportu) a požádali jsme ho, aby se pokusil dostat ven přesně jako Fernando. A podařilo se. Halo by v takovém případě vlastně mělo jezdci vytvořit prostor. Když jsme to jezdcům ukázali, nebyli nadšeni Andyho rychlostí a chtěli, aby si to mohli vyzkoušet sami, takže naplánujeme den, kdy se to bude trénovat."
Zda se halo nakonec bude používat již není otázka na inženýry. Všechny nezodpovězené otázky, zejména ohledně estetiky a tradic, musí zodpovědět nejdůležitější lidé v F1.
"My jsme už s halo prakticky skončili. Byl to jeden z našich projektů, jeden z nejintenzivnějších, ale z pohledu inženýra již všechny práce skončily. Teď už zbývá jen filozofická debata, která bude mezi účastníky sportu, mezi jezdci, FIA a týmy, aby rozhodli, zda je to správné řešení pro F1 a monoposty, nebo budou chtít něco trochu jiného. Momentálně vše směřuje k nasazení v roce 2018."
Možnou alternativou by mohlo být něco podobné aeroscreenu, se kterým loni přišel Red Bull, ale který nikdy nebyl pořádně otestován za různých podmínek a uprostřed roku 2016 dostal přednost vývoj halo.
"Ne, není v koši," řekl Mekies o aeroscreenu. "Technicky je možné stihnout to (analýzu aeroscreenu a podobných řešení) během šesti, možná pěti měsíců, pokud by bylo třeba. Čekáme, co řeknou naši šéfové. Budou chtít halo, nějakou formu ochranného oblouku, něco mezi tím nebo něco estetičtějšího? Samozřejmě, všechno něco stojí. Ale všechny možnosti zůstaly na stole, momentálně nemáme nic, co by patřilo do přihrádky "nemožné"."
"Když jsme analyzovali halo, podívali jsme se speciálně na tuto nehodu," řekl Mekies. "Viděli jsme, v jaké poloze vůz přistál, ale hlavní otázkou bylo, co se stane, když bude chtít člověk opustit kokpit. Odpověď má dvě části. První části odpovědi je, že podle standardního postupu maršálové převrátí vůz zpátky na kola. Ale akceptujeme, že pokud se jezdec cítí dobře, nikdy nechce čekat a pokusí se vůz opustit. Není to nejlepší nápad, když vezmeme v úvahu všechny ty elektrické systémy, takže podle nás by bylo lepší, kdyby počkal, ale akceptujeme, že se to dělá jinak.
Proto, abychom simulovali nejhorší možný scénář, jsme jedno z našich šasi s halo otočili vzhůru koly a dostali do něj Andyho Mellora (konzultanta Globálního institutu pro bezpečnost v motorsportu) a požádali jsme ho, aby se pokusil dostat ven přesně jako Fernando. A podařilo se. Halo by v takovém případě vlastně mělo jezdci vytvořit prostor. Když jsme to jezdcům ukázali, nebyli nadšeni Andyho rychlostí a chtěli, aby si to mohli vyzkoušet sami, takže naplánujeme den, kdy se to bude trénovat."
Zda se halo nakonec bude používat již není otázka na inženýry. Všechny nezodpovězené otázky, zejména ohledně estetiky a tradic, musí zodpovědět nejdůležitější lidé v F1.
"My jsme už s halo prakticky skončili. Byl to jeden z našich projektů, jeden z nejintenzivnějších, ale z pohledu inženýra již všechny práce skončily. Teď už zbývá jen filozofická debata, která bude mezi účastníky sportu, mezi jezdci, FIA a týmy, aby rozhodli, zda je to správné řešení pro F1 a monoposty, nebo budou chtít něco trochu jiného. Momentálně vše směřuje k nasazení v roce 2018."
Možnou alternativou by mohlo být něco podobné aeroscreenu, se kterým loni přišel Red Bull, ale který nikdy nebyl pořádně otestován za různých podmínek a uprostřed roku 2016 dostal přednost vývoj halo.
"Ne, není v koši," řekl Mekies o aeroscreenu. "Technicky je možné stihnout to (analýzu aeroscreenu a podobných řešení) během šesti, možná pěti měsíců, pokud by bylo třeba. Čekáme, co řeknou naši šéfové. Budou chtít halo, nějakou formu ochranného oblouku, něco mezi tím nebo něco estetičtějšího? Samozřejmě, všechno něco stojí. Ale všechny možnosti zůstaly na stole, momentálně nemáme nic, co by patřilo do přihrádky "nemožné"."