Klíčem k omezení testování může být Honda
Alespoň podle Franka Williamse.
Tým British American Racing by se mohl stát klíčovým elementem v boji za drastické omezení testování. Svět formule 1 se rozdělil do dvou táborů. Většina týmů usiluje o omezení testování, zatímco jeden italský tým je zásadně proti. BAR se pohybuje zhruba někde uprostřed. Honda sice prezentovala odhodlání intenzivně testovat, nicméně nepočínala si tak alibisticky, jako Ferrari.
V článku Luca di Montezemolo se postavil proti omezení testování jsme Vás informovali o postoji prezidenta automobilky Fiat, podle kterého je snaha potlačit výhodu Ferrari omezením testování jako zakázat fotbalistům trénink a čistou manipulací.
Před setkáním šéfů stájí s prezidentem FIA Maxem Mosleyem, ke kterému dojde v průběhu ledna, se Frank Williams vyjádřil v tom smyslu, že věří v dohodu všech týmů kromě Ferrari. Předmětem dohody by mělo být omezení testování a z toho vyplývající finanční úspory.
BAR sice podepsal dohodu omezující testy, ke které došlo během GP Brazílie, ale nový spoluvlastník týmu, Honda, vyjádřil později odhodlání neomezit testování o padesát procent, tedy o kvótu uvedenou v dohodě.
Honda prý požaduje minimálně třicet čtyři testovacích dní v průběhu sezóny. To je o deset více, než uvádí poslední dohoda šéfů stájí.
Pokud by se Honda vydala svou vlastní cestou a neposílila alianci osmi týmů, pak by to mohlo znamenat velký problém. Dohoda osmi by totiž podle Williamse asi nestačila a týmy by pravděpodobně skončily u limitu čtyřiceti osmi dní, který platil dříve.
“Honda chce 35 dní a při troše štěstí skončí u třiceti dní testování,“ uvedl Williams. “I 30 představuje úsporu okolo patnácti dní a příští rok by to možná mohlo být ještě méně. Doufám, že i když k dohodě ještě nedošlo, tak že se nakonec dokážeme všichni na něčem shodnout.“
Na otázku, jestli shoda minimálně devíti týmů ohledně omezení testování představuje podmínku pro uzavření formální dohody Williams odpověděl: "Ano.“
Pokud se všechny týmy dokáží shodnout na nějakém rozumném omezení testování, pak by to podle Williamsu mohlo snad pohnout i s Ferrari a donutit tým jednat. Jak jsme Vás informovali v článku Frank Williams se bojí Ferrari, přisuzuje šéf Williamsu velkou roli médiím.
“Musíte chápat, že týmy myslí snížení nákladů velmi vážně. Formule 1 je příliš drahá."