Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V hlavní roli: třída GT3 – 4. díl

V hlavní roli: třída GT3 – 4. díl

Přehled výrobců a jejich modelů - Bentley, BMW, BMW Alpina, Cadillac.

V dalším díle seriálu o technice GT3 je na řadě představení vozů, jenž většinou v silničních variantách oslovují zájemce nejen sportovními ambicemi, ale zároveň je rozmalují pohodlím.

4. Bentley

Britský výrobce luxusních vozů je jedním z příkladů rozmanitosti této třídy. Majestátní Continental by se v jiných kategoriích jen velmi těžko prosazoval. Díky systému vyvážení výkonnosti má šance bojovat i o vítězství se svými mrštnějšími konkurenty.

Continental GT3 (035)

Buhk/Abril během podniku BSS v Portimau

Foto: Olivier Beroud /Vision Sport AG

První zmínky o zájmu britského výrobce o GT3 se vyrojily v roce 2012. K návratu na závodní dráhy po takřka desetiletí půstu v motorsportu si Bentley vybralo typ Continental. Luxusní gétéčko s váhou 2,3 tuny se jevilo jako jediný vhodný model z nabídky výrobce z Crewe. Již v září byl na autosalonu v Paříži představen prototyp vozu pro GT3.

Vpředu umístěná pohonná jednotka o objemu 4 litry je přeplňovaná dvojicí turbodmychadel. Technici se museli zbavit především tunové nadváhy, například dveře váží pouze 12% v porovnání se silniční verzí. Vznešený původ vozu připomíná jezdci v kokpitu pouze ručně vytvořené obšití volantu, dveřních táhel a sedačky kůží, jenž jsou dílem zručných řemeslníků z Crewe.

Další rozvoj projektu dostal po úspěšné francouzské premiéře zelenou, ke spolupráci byl přizván britský tým M-Sport. V červenci 2013 byl vůz s přepracovanou aerodynamikou představen na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Kromě odlišného uchycení zadního křídla se změny dotkly také kapoty, nárazníků, blatníků a prahů. Po prosincové premiéře v podniku Gulf 12 hodin na okruhu Yas Marina se počínaje rokem 2014 naplno zapojil do bojů v řadě šampionátů.

Od počátku patřil mezi přední zástupce Bentley spřízněný tým M-Sport, který se pravidelně umísťuje na podiu ve vytrvalostním BES. Titul v prestižním šampionátu Britům prozatím uniká, v krátkých závodech však slavil úspěch jeden ze zákaznických týmů. Jeden rok trvající epizodu německé stáje HTP Motorsport završili Buhk s Abrilem ziskem titulu v Blancpain Sprint Series v roce 2015.

Současní i bývalí zákazníci pocházejí především z Evropy (Parker, Abt, HTP, Generation Bentley). Britské vozy se však prohání i po okruzích v Asii (Absolute), Severní Americe (Dyson, Absolute) a Austrálii (Flying B). Přesnější počet upravených vozů není dostupný, byla již zhotovena více jak polovina z plánovaných tři desítek exemplářů.

5. BMW (včetně Alpiny)

Mnichovský výrobce patřil mezi účastníky vyšších tříd gétéček, ale s účastí v GT3 dlouho váhal. Nakonec prakticky ve stejnou dobu představil dva rozdílné modely, výrazněji se rozšířil originál.

Alpina B6 GT3 (018)

Foto: Martin Straka

Výrobce z Buchloe se již v roce 2009 vydal cestou, jíž zvolila mnichovská automobilka teprve nedávno. Kupé šestkové řady osadili kompresorem přeplňovaným motorem o objemu 4,4 litru. O dva roky později jej nahradili atmosférickou jednotkou z řady M5 o objemu 4,9 litru.

Hmotností 1 350 kg u prvních verzí patřila B6 k nejtěžším vozům GT3, po řadě úprav se podařilo snížit váhu až na 1 230 kg. Teprve tehdy se dostavil jeden z nejvýraznějších úspěchů Alpiny, když v ADAC GT Masters vybojovali v roce 2011 Margaritis a Lunardi titul.

Prodej byl zahájen v roce 2009 za cenu 299 000 euro, nyní Alpina uvádí částku 315 000 euro. Dle dostupných informací bylo vyrobeno šest vozidel.

E89 Z4 (023)

Podnik 24 hodin ve Spa

Foto: Tomáš Krejčík

Přímo mnichovský výrobce připravil vůz až o rok později. Jako základ zvolil ojedinělé řešení v podobě roadsteru Z4 druhé generace (E89). Snížením hmotnosti o pětinu u sériového 1,5 tuny vážícího vozu se Z4 ve verzi GT3 zařadil mezi nejlehčí auta této kategorie. Větší oříšek představovala volba pohonné jednotky.

Pod kapotou se objevili dva atmosférické vidlicové osmiválce z nabídky řady M3. Nejprve se jednalo motor o objemu 3 999 cm3, po pouhém roce jej natrvalo nahradila výkonnější jednotka o objemu 4 361 cm3. První vozy byly k mání za 298 000 euro, po úpravě o rok později stály 315 000 euro.

Z necelých čtyř desítek upravených vozů se z titulů radovali jezdci v italském (2012: Biaggi/Colombo) a britském mistrovství (2014: Attard). V roce 2015 následovaly týmové triumfy v britském (Barwell) a německém šampionátu (Schubert). Úspěšný byl vůz až v dalekém Japonsku v tamním Super GT. Zde ve třídě GT300 vyhráli Tanguchi (2011 a 2014), Bamba (2011) a Kataoka (2014), tým GSR&Studie triumfoval v roce 2011.

Na mezinárodní scéně byl úspěšný v roce 2013 v prestižním Blancpain Endurance Series v hodnocení týmů belgický Marc VDS Racing. Po předchozím dlouholetém a vytrvalém úsilí se o dva roky později podařilo Belgičanům dobýt toužebně očekávaný triumf v 24 hodin ve Spa.

Foto: Roman Klemm

V roce 2015 nasadil brněnský tým Roberta Šenkýře tento typ v německém mistrovství. Po jedné sezoně využil vůz ve středoevropském šampionátu FIA CEZ, kde příležitostně nasadil i druhé bmw stejného typu.

F13 M6 GT3 (043)

Čtvrtý podnik BSC na Hungaroringu

Foto: Tomáš Krejčík

Při vývoji nástupce modelu Z4 se v Mnichově rozhodli opustit méně obvyklou koncepci roadsteru a využít základu luxusního čtyřmístného GT z šestkové řady BMW. Přestože má motor podobný objem 4,4 litru, díky dvojici turbodmychadel dokáže poskytnout o šestinu větší výkon.

Porce výkonu navíc je využita kvůli větším proporcím vozu, jejichž rozdílnost u obou modelů poměrně věrně odráží opačná konce spektra GT3. Pouhých 1,2 tuny vážící Z4 oproti takřka metráku navíc u M6. Podobné je to s rozvorem (2 509 mm u Z4 a 2 901 mm u M6) anebo délkou (4 387 mm versus 4 944 mm).

Ani s modelem na bázi M6 nevyčnívá BMW z běžné cenové hladiny této kategorie Za speciál v úpravě GT3 požaduje přijatelných 379 000 euro.

V roce 2016 působilo na okruzích celého světa minimálně 17 vozů. Prozatím s nejnovějším počinem z Mnichova dokázal španělský Teo Martín vybojovat titul v hodnocení stájí v International GT Open. Dlouho odolávající 24 hodin trvající bitvu v Ardenách se však podařilo zvládnout prostřednictvím týmu Rowe na první pokus.

6. Cadillac

Poptávku pro GT3 podnítil pozvolný vzestup GT3 v USA, především v Pirelli World Challenge (PWC). Zde nejstarší americká automobilka vybojovala s modelem CTS pět titulů (2007 – pouze výrobce, 2005, 2011-2014) ve třídě GT, která pozvolna směřovala k předání vlády kategorii GT3.

ATS-V.R GT3 (039)

Cadillac ATS-V.R GT3

Foto: Richard Prince/Cadillac

Ve šlépějích úspěšného většího sourozence jde kupé odvozené z modelu střední třídy ATS, které rozšiřuje již tak bohatou pestrost konstrukcí GT3. Od roku 2015 nasazovaný vůz lze přiblížit důvěrněji známým německým autům mj. BMW řady 3 (případně 4), Mercedesu C anebo Audi A4.

Úpravy vozu se ujala s Cadillacem úzce spjatá společnost Pratt & Miller, jedná se tak o jeden ze dvou ryze amerických projektů. Při práci na návrhu strávili její inženýři více než 16 500 hodin. Samotné zhotovení jednoho vozu trvá téměř 10 000 hodin.

Vidlicový šestiválec si díky přeplňování dvojicí turbodmychadel vystačí s objemem necelých 3,6 litru. Vpředu umístěná pohonná jednotka využívá koncepce transaxle ke spojení s vzadu umístěnou převodovkou. Tím se podařilo docílit rozložení hmotnosti 49:51 ve prospěch zadní nápravy.

Hned v první sezoně PWC v jednom ze tří dosud zhotovených exemplářů vybojoval Johnny O'Connell již čtvrtý ze svých titulů v této sérii. Nyní je vůz nabízen i dalším zájemcům, cena zatím nebyla stanovena.

Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Supercars, Racing Sports Cars, Daily Sportscar, M- Sport, Bentley, BMW, Cadillac, Wikipedia, Formule