Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Todt chce jednodušší F1

Todt chce jednodušší F1

Brawnovi připomněl, kdo má poslední slovo.

Jednodušší, levnější a méně spolehlivé, taková je představa Jeana Todta o budoucnosti vozů F1. Jelikož motory pravděpodobně zůstanou hybridní a prezident FIA si nedovede návrat k jednoduchým spalovacím motorům už ani představit, pravděpodobně by se měly zjednodušit šasi a snížit náklady malých týmů.

"Vozy F1 jsou podle mě příliš sofistikované, příliš hi-tech. Přitom sport to nepotřebuje," řekl Todt, který proslul jako šéf Scuderie Ferrari v letech, kdy za ni závodil Michael Schumacher. "Je to velmi citlivé téma, protože motorismus se vyvíjí a vrchol motorsportu by těžko mohl ignorovat evoluci motorismu. Neříkám, že bychom v F1 měli mít autonomní vozy nebo (počítačově) propojené vozy, jenže svět k tomuto směřuje a výrobci směřují k elektromotorům. Musíme zjistit, jak motorsport co nejlépe přizpůsobit tomuto směru. Včetně F1.

Nicméně, v současnosti jsou
(vozy F1) příliš drahé, příliš komplikované a z jistého úhlu pohledu i příliš spolehlivé. První den (předsezónních) testů v Barceloně mě šokoval. Když jsme za mých časů (první den) absolvovali pět kol, říkali jsme: "Super! Ujeli jsme pět kol." A tyto vozy udělaly 70 nebo 80 kol."

F1 by ale nikdy neměla přejít na elektrický pohon. Tento směr bude rozvíjet Formule E specializovaná na závodění na městských okruzích.

"Velkým omezením elektromobilů je jejich dojezd a čas nabíjení baterie. Nejlepší vozy, bez ohledu na tvrzení zaměstnanců marketingu, mají dojezd maximálně kolem 200 kilometrů se šesti- až osmihodinovým nabíjením. Já osobně vidím světlou budoucnost elektrických aut ve městech, což je důvod, proč máme šampionát elektrických monopostů závodících ve městech.

Mnoho aut má stále dieselové motory, mnoho aut má hybridní pohon, velmi malé motory s turbem a rekuperaci energie a myslím si, že velkou budoucnost mají palivové články. Palivové články jsou zcela jiná technologie, díky níž mohou vozy jet 600 až 1000 kilometrů a nabíjení trvá asi tak tři minuty. Zvažujeme, že je v budoucnu zavedeme do některé z našich sérií. Ale F1 pokračuje s konvenčnějšími motory. To ale neznamená, že se budeme vracet zpátky k něčemu, co jsme měli před deseti lety. To nehrozí.
"

Své plány s F1 a její technikou má i nový výkonný ředitel F1 Ross Brawn, bývalý technický ředitel Ferrari. Todt před pár dny svému bývalému podřízenému připomněl, že poslední slovo bude opět patřit jemu. Každé pravidlo nebo jeho změnu musí nakonec odsouhlasit Světová rada motorsportu FIA.

"Určitě vyslechnu jejich názor na pravidla. Respektuji každý názor z každé strany. Ale konečná odpovědnost bude vždy na bedrech FIA. My píšeme a kontrolujeme pravidla."