Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kdyby tak fanoušci věděli, co vědí šéfové týmů...

Kdyby tak fanoušci věděli, co vědí šéfové týmů...

Brawn chce zpřístupnit nejcitlivější data.

Ros Brawn byl technickým ředitelem Benettonu, technickým ředitelem Ferrari, šéfem týmu Honda, šéfem vlastního týmu, šéfem Mercedesu a pak F1 tři roky sledoval pouze jako televizní divák. Na boxové zídce si závody užil více, nejen kvůli adrenalinu. Klíčové osobnosti týmů mají k dispozici moře informací a statistik, z nichž se k TV divákovi přes livetiming dostane jenom pár kapek. Brawn, nyní v pozici výkonného ředitele F1, by chtěl šéfy týmů přesvědčit, aby velký balík těchto informací přestali utajovat a nabídli je svým fanouškům.

"V F1 je ohromná vrstva informací, která by měla být dostupná fanouškům, aby mohli během závodu sledovat tolik informací, kolik sami chtějí," řekl Brawn během rozhovoru pro web Motorsport. "Tři roky jsem byl televizním nadšencem a chyběla mi možnost postupovat hlouběji a hlouběji do dění na trati.

Byl jsem zvyklý na prostředí na boxové zídce, kde jsem měl všechny informace a analýzy svých odborníků, takže jsem měl přehled o celém závodu. Představte si, že máte všechny informace dostupné stratégům na zídce, podle nichž rozhodují o zastávkách v boxech. Vše se simuluje a vy to všechno můžete vidět.

Mohli bychom zpřístupnit potřebný program, takže lidé by ho mohli použít k sestavování vlastních prognóz. Máte informace o pneumatikách, máte délku zastávky, víte o všech vozech na trati a znáte rozestupy mezi nimi, takže v simulaci můžete naplánovat vlastní zastávku. Fascinující!

Kdyby se to dostalo k fanouškům, dokážete si představit ty diskuse po závodě? A to je pouze jeden příklad z mnoha možností, protože těch informací může být mnohem více. Týmy vynakládají obrovské úsilí na analýzy chování vozu. Sleduje se míra nedotáčivosti, přetáčivosti, opotřebení brzd... Pokud by se nám to povedlo zrealizovat, pokud bychom to všechno zpřístupnili, velké skupině nadšenců by se to moc líbilo, ať už by to využívali během přímého přenosu, nebo až po něm.
"

Podle Brawna je utajování těchto informací podobné utajování radiokomunikace. Před lety týmy pouštěly do přímého přenosu pouze to, co chtěly. Pak se to změnilo a režie závodu dostala přístup ke všemu. Když se loni pravidly omezovala komunikace mezi jezdcem a týmem, aby "v tom byl jezdec sám", zjistilo se, že fanouškům tohle propojení s oblíbenými jezdci a týmy chybí a už se nedá udělat krok zpět, takže se omezení kompletně zrušilo (s výjimkou zahřívacího kola).

S množstvím strategicky důležitých informací o vozech by to mělo být stejné a Brawn by se souhlasem týmů a ve spolupráci s Tata Communications rád začal s testovacími pokusy už během této sezóny. Služba by pak oficiálně byla zpřístupněna od roku 2018. Jelikož by byly dostupné všechny informace od všech týmů, nikdo by nebyl v nevýhodě. Dostupné ale neznamená neplacené, takže nadšenci možná budou muset sáhnout do svých peněženek.