Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottas poprvé vyhrál velkou cenu!

Bottas poprvé vyhrál velkou cenu!

VC Ruska - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Ruska! Pokud jste neviděli včerejší kvalifikaci, přišli jste o jízdu, kterou Sebastian Vettel získal pole position. Stále více fanoušků Ferrari začíná věřit, že tento rok by jejich oblíbený tým mohl opravdu porazit Mercedes a získat první titul od roku 2007 a první pohár konstruktérů od roku 2008. Dopomohl k tomu Kimi Räikkönen. Fin se včerejším druhým místem postaral o to, že dnes je první startovací řada celá červená.

Až druhá řada je stříbrná. V mimořádně těsném boji o pole position byl Räikkönen o 0.059 sekundy pomalejší než Vettel a jeho krajan Valtteri Bottas ztratil necelou desetinu sekundy. Až čtvrté místo zbylo pro Lewise Hamiltona, kterému závěr kvalifikace nevyšel podle představ. Mercedes se domnívá, že hlavní zbraní Ferrari je lepší zacházení s pneumatikami, Hamiltonovi i Bottasovi dělá problém hlavně jejich rychlé zahřátí.

Tyto dva týmy nechaly všechny soupeře daleko za sebou, tentokrát včetně Red Bullu. Pátý Daniel Ricciardo ztratil v jediném kole 1.7 sekundy. Mezi ostatními jezdci v Q3 to ale včera bylo velmi těsné. Desátý Esteban Ocon byl pouze o půlsekundu pomalejší než Ricciardo a přesto se mezi Australana a něj dostali Felipe Massa, Max Verstappen, Nico Hülkenberg i jeho týmový kolega Sergio Pérez. Po penalizaci Carlose Sainze připadlo výhodné 11. místo Lanci Strollovi. Domácí jezdec Daniil Kvjat je na 12. pozici. Stoffel Vandoorne startuje poslední, protože Honda musela do jeho vozu nainstalovat už páté MGU-H i páté turbo.

Jezdců čeká 53 kol na 5,848 metrů dlouhém okruhu. Problém se zahřátím pneumatik by dnes mohl být o něco menší než včera, krátce před startem má vzduch teplotu 25°C a trať 41°C. Pirelli na Autodrom v Soči vedoucí kolem stadionů, kde se konaly Olympijské hry roku 2014, přivezlo fialové (ultra-měkké), červené (super-měkké) a žluté (měkké) pneumatiky. Prvních 10 jezdců odstartuje na fialových. Na červených pneumatikách budou startovat pouze Pascal Wehrlein, Marcus Ericsson a Stoffel Vandoorne.

Všichni jezdci bez problémů vyrazili do zahřívacího kola. Naděje Fernanda Alonsa na první šachovnicovou vlajku sezóny 2017 se rozplynuly ještě před startem. Jeden ze dvou vozů McLarenu poháněných motory Honda zůstal stát na trati nedaleko vjezdu do boxů. 19 jezdců čekalo další zahřívací kolo.

Perfektní start Valtteriho Bottase! Mladší z Finů se z třetího místa dostal před oba vozy Ferrari a do vedení závodu. Výborná kvalifikace Ferrari byla v okamžiku minulostí. Vettela a Räikkönena mohlo těšit pouze, že za sebou udrželi Hamiltona. Ricciardo měl pomalý start a vyměnil si místa s Verstappenem, Massa zůstal šestý. Hülkenberg spadl za oba jezdce Force India. Po postartovní kolizi se se závodem rozloučili Palmer a Grosjean a na trať musel vyjet safety car. Stroll klesl na chvost pole, protože se ocitl otočený proti směru jízdy, ale rychle ho před sebe pustili Vandoorne, Ericsson i Wehrlein. Trojice jezdců startujících na červených pneumatikách byla přezout na fialové.

Monoposty F1 opět nabraly rychlost na začátku čtvrtého kola, ale na pořadí na bodovaných místech se nic neměnilo. Mechanici Red Bullu zatlačili Ricciardův vůz do garáže a Australan dostal pokyn vypnout motor. Závod přišel o čtvrtého jezdce.

V Soči se předjíždí poměrně obtížně a jezdci na dobrých místech na začátku závodu nikam nespěchali a jezdili v přibližně dvousekundových rozestupech. Podstatně více v osmém kole ztrácel pouze Verstappen na Hamiltona a Magnussen na Hülkenberga. Dán měl za zadním křídlem nedočkavého Sainze následovaného Kvjatem a Strollem. Hamilton si stěžoval na problémy s vozem, jenž se pravděpodobně začal přehřívat. Magnussen a Vandoorne dostali pětisekundové tresty za nerespektování hranic trati ve druhé zatáčce.

15. kolo a na trati se nic nedělo. Bottase, Vettela, Räikkönena a Hamiltona dělily 3 až 4 sekundy, Verstappen už na Hamiltona ztrácel 11 sekund. Následovali Massa, Pérez, Ocon, Hülkenberg a Magnussen.

Rychlost Ferrari se někam ztratila nebo ji skrývalo. Ve 20. kole Vettelova ztráta překročila 5.5 sekundy a Räikkönen ztrácel dalších 5 sekund. Hamilton dostal zprávu, že se přehřívají oba vozy, ale Bottas má výhodu čistého vzduchu.

Zastávky v boxech odstartoval chvost pole. Kvjat s Magnussenem klesli za Vandoorna, Ericsson a Wehrlein opět navštívili mechaniky a vyhnuli se tak modrým vlajkám, které by viděli kvůli rychlým vozům Mercedesu a Ferrari. Massa se vrátil na desáté místo, Sainz měl bez Magnussena konečně volnou cestu. Prvních osm jezdců pokračovalo v jízdě na první sadě pneumatik i po 23. kole.

Po 25 kolech se Sainz zařadil na jedenácté místo, Vandoorne na čtrnácté. Oba vozy Toro Rosso se přes boxovou uličku dostali před Magnussena a Sainze od desátého místa dělil pouze nepřezutý Stroll. Jezdci se z boxů vraceli na červených pneumatikách.

Z prvních osmi jezdců byl v boxech první Ocon a spadl pod Massu. To už ale kamera sledovala Bottase. Vettel se k němu dostal na tři sekundy a Mercedes se rozhodl zareagovat výměnou pneumatik. Bottas se na trať vrátil s velkým odstupem od třetího Hamiltona a opět měl před sebou volnou cestu. Pérez se zařadil mezi Massu a Ocona. Zastávka čekala ještě 5 jezdců.

Na konci 29. kola měli mechanici Ferrari naspěch, přijel je navštívit Räikkönen. Fin se na trať vrátil mezi Bottase a Verstappena. Holandský jezdec absolvoval zastávku bez ztráty pozice, vrátil se těsně před nos Hülkenbergova vozu. Dalším na řadě byl Hamilton a bylo jisté, že se vrátí až za Räikkönena. Hodně času ztratil kvůli předjíždění pomalejších vozů. Bez zastávky zůstali vedoucí Vettel a šestý Hülkenberg.

Vettel vydržel na fialových pneumatikách z kvalifikace 33 kol a dostal pokyn přijet pro nové červené, ale vzápětí ho jeho inženýr požádal, aby pokračoval v jízdě. Zastávku absolvoval až o kolo později a vrátil se daleko za Bottase. Ztrácel 5 sekund a měl o 7 kol novější pneumatiky. Do konce závodu zbývalo 18 kol.

V 38. kole Bottas v jedném z brzdění zablokoval kolo a jeho náskok před Vettelem rychle klesl pod 3 sekundy. Hülkenberg pokračoval v neuvěřitelně dlouhém stintu na fialových pneumatikách aniž by brzdil za ním jedoucího Massu.

41. kolo bylo první, které Hülkenberg odjel na nových červených pneumatikách a na osmém místě. Pouze o kolo později jel Massa na svou druhou zastávku a vrátil se za Hülkenberga. Tato dvojice měla před sebou sedmého Ocona a šestého Péreze. Verstappen jel vlastní závod a Hamilton nedokázal udržet Räikkönenovo tempo. Räikkönen ze 7 sekundové vzdálenosti sledoval Vettela, který v 44. kole jezdil 2 sekundy za Bottasem. Byl evidentně rychlejší, jenže dojet a předjet jsou dvě odlišné věci.

Valtteri Bottas odolal tlaku čtyřnásobného mistra světa a poprvé v kariéře vyhrál velkou cenu F1! Vettel se snažil až do posledního kola, ale dlouho se mu nedařilo snížit ztrátu pod jednu sekundu, aby mohl využívat DRS a na začátku posledního kola se mezi něj a Bottase zamíchal o kolo pomalejší Massa. Přesto ho může těšit zvýšení bodového rozdílu mezi ním a Lewisem Hamiltonem. Britský jezdec se nedostal na stupně vítězů, třetí místo obsadil Kimi Räikkönen.

  Jezdec Tým Ztráta
1 Bottas Mercedes
2 Vettel Ferrari + 0:00.617
3 Raikkonen Ferrari + 0:11.000
4 Hamilton Mercedes + 0:36.320
5 Verstappen Red Bull + 1:00.416
6 Perez Force India + 1:26.788
7 Ocon Force India + 1:35.004
8 Hulkenberg Renault + 1:36.188
9 Massa Williams + 1 kolo
10 Sainz Toro Rosso + 1 kolo
11 Stroll Williams + 1 kolo
12 Kvjat Toro Rosso + 1 kolo
13 Magnussen Haas + 1 kolo
14 Vandoorne McLaren + 1 kolo
15 Ericsson Sauber + 1 kolo
16 Wehrlein Sauber + 2 kola
  Ricciardo Red Bull
  Alonso McLaren
  Palmer Renault
  Grosjean Haas