Úvod ruského víkendu patřil Mercedesu
Velká cena Ruska - 1. trénink
V pátek v 10:30 hodin odstartoval prvním volným tréninkem program letošní Velké ceny Ruska. Ta je patnáctým podnikem letošní sezony. Vzduch měl krátce před začátkem tréninku 18 stupňů. Teplota trati činila 28 stupňů.
Ihned po začátku tréninku se na trať vydaly první vozy. Většina jezdců zvolila pro první jízdy nejtvrdší směs pneumatik. Zastoupena ale byla na dráze také střední směs (Mazepin, Vettel, Latifi, Norris, Ricciardo, Stroll) a také nejměkčí specifikace (Leclerc). Po pěti minutách mělo odjeto alespoň jedno kolo už devatenáct z dvaceti závodníků. Jediným, kdo stále zůstával v garáži, byl Verstappen.
Po osmi minutách už mělo všech devatenáct jezdců přítomných na trati na kontě alespoň jedno zajeté kolo. První příčka patřila na měkkých gumách jedoucímu Leclercovi (1:36,708). Druhý byl Bottas (1:37,147) a třetí Vettel (1:37,791). Leclerc již před začátkem víkendu věděl, že ho v neděli nečeká snadný závod. Kvůli nasazení nových částí pohonné jednotky totiž bude startovat z posledního místa. Verstappen stále zůstával v garáži.
Charles Leclerc nazul hned v úvodu nejměkčí směs pneumatik. Foto: Ferrari
Zanedlouho došlo na čelních příčkách ke změně. Na první místo se posunul Bottas (1:36,412). Leclerca přeskočil také Hamilton (1:36,685). Pilot Ferrari navíc do vysílačky hlásil, že se s jeho vozem děje "něco divného" a byl povolán do boxů. Giovinazzi nedobrzdil do druhé zatáčky.
Verstappen konečně vyrazil na trať. Stejně jako Leclerc nasadil nejměkčí směs pneumatik. Pilot Red Bullu ztratí na startovním roštu nedělního závodu tři místa za zavinění kolize s Hamiltonem ve Velké ceně Itálie.
Netrvalo dlouho a Verstappen se posunul na první místo. Do čela se dostal s časem 1:36,055. Bottasův výkon tím pádem pokořil o 357 tisícin sekundy. Těsně před zajetím nejrychlejšího času si ovšem postěžoval na chování svého vozu: "Dobíjecí režim je strašný," poznamenal. Gasly se stal dalším pilotem, který nedobrzdil do druhé zatáčky a vyjel mimo trať.
O několik minut později Verstappen zrychlil na 1:35,616. Brzy ho ale přeskočil Bottas. Fin také přezul na nejměkčí směs a zajel kolo v hodnotě 1:34,427, které Fina vrátilo do čela. Verstappena vzápětí přeskočili i Hamilton (1:34,638) a Leclerc (1:35,117), kteří také měli na svých vozech nejměkčí gumy. Na červeně značené směsi jezdili také Ocon, Vettel, Russell, Latifi, Cunoda, Schumacher, Mazepin a Sainz.
Po první polovině tréninku vedl Bottas. Za ním se nacházeli druhý Hamilton, třetí Leclerc, čtvrtý Verstappen, pátý Vettel, šestý Sainz, sedmý Ocon, osmý Gasly, devátý Norris a desátý Alonso. Vítěz Velké ceny Itálie Ricciardo se nacházel na 11. příčce. Až dvanáctý byl Pérez. Stále více jezdců přezouvalo na nejměkčí směs pneumatik. Tu na svých vozech neměli obutou již jen Gasly a Alonso.
Zhruba dvacet tři minut před koncem byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Za první zatáčkou totiž ležely na trati úlomky z jednoho z vozů. Traťový komisař je ale rychle odklidil.
Patnáct minut před koncem se Verstappen posunul na třetí příčku. S časem 1:34,654 překonal Leclerca. Na prvním místě se nacházel Bottas (1:34,427) a na druhém Hamilton (1:34,638). U jezdců Mercedesu už se ale nedalo příliš očekávat, že ve zbytku tréninku zrychlí. Oba totiž přezuli na nejtvrdší směs pneumatik. Verstappen naopak jezdil na nejměkčích gumách.
Ve zbytku tréninku se již ale pořadí na čelních příčkách neměnilo. Vítězem prvního volného tréninku se stal Bottas před týmovým kolegou Hamiltonem. Verstappen se umístil na třetí příčce. V závěru tréninku se ještě ocitl v potížích Giovinazzi. Ital nedobrzdil do třinácté zatáčky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:34,427 | 25 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,638 | + 0.211 | 23 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:34,654 | + 0.227 | 13 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:35,117 | + 0.690 | 22 |
5. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:35,781 | + 1.354 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:35,794 | + 1.367 | 24 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:35,811 | + 1.384 | 25 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:35,959 | + 1.532 | 24 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:36,188 | + 1.761 | 22 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:36,225 | + 1.798 | 21 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:36,236 | + 1.809 | 25 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:36,522 | + 2.095 | 21 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,795 | + 2.368 | 23 |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:36,877 | + 2.450 | 23 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:36,952 | + 2.525 | 20 |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:37,794 | + 3.367 | 26 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:38,013 | + 3.586 | 23 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:38,155 | + 3.728 | 21 |
19. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:38,586 | + 4.159 | 22 |
20. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:38,977 | + 4.550 | 23 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes